NM 2025, den store diskusjonstråden

Hei alle. Det er vel for sent å levere i Drammensveien nå? Jeg har mulighet i morgen ettermiddag, men det blir kanskje å kave med esker og pakketeip i stedet.

Det ene ølet mitt som jeg sendte inn til NM har smakt litt rart og annerledes i det siste, har ikke klarnet skikkelig og fått litt pussig turbulens og skum ved tapping. Begynte å bli bekymret for infeksjon, målte FG og den hadde steget masse(!) Endelig skjønte jeg hva som hadde skjedd - tok ut fatet og ganske riktig så hadde det bunnfrosset i keezeren min. Aldri skjedd før, kanskje litt lavere ABV enn det jeg bruker å ha.

IMG_4385.jpeg

Det blir spennende å lese dommerskjemaet i det minste.

Den er høyere nå... :D
Hehe ja - jeg diskuterte dette med ChatGPT - som mener at jeg kan ta Post-Freeze Gravity Points delt på Pre-Freeze Gravity Points for å finne konsentrasjonsfaktor som i mitt tilfelle blir 1,77(!) og deretter gange original ABV med denne faktoren.

Sånn umiddelbart syns jeg det hørtes fornuftig ut.

Nå har jeg også plassert temp-sensor en litt bedre plass(?) i keezeren og skal følge med litt bedre :p

Det er nå det store rushet kommer her på Lunner. Tilbrakte det meste av dagen i kjeller'n med utpakking og sortering, og avslutta med å hente en haug nye pakker, som jeg går løs på i morra. Så langt er 177 bidrag på plass, fordelt på 62 innsendere.

Det er 3-4 bryggere som har misforstått instruksjonene våre, og som har sendt inn 4 flasker av hvert øl. Vi skal nok skjerpe den formuleringa, sjøl om det ikke er mange som har misforstått. En variant av Murphys lov sier at dersom noe overhodet er mulig å misforstå, vil noen misforstå det - og det må vi innrette oss etter.

Jeg plasserer disse "ekstrabidragene" i kjøleskap, og tar vare på dem til finalen er klar. Skulle noen av dem gå til finalen, sørger jeg for at flaskene/boksene kommer dit.

Går de ikke til finalen, drikker jeg dem opp:). Kanskje;). Så lenge det ikke er saison eller RIS. Et sted går grensa.

Sist redigert:
Det er nå det store rushet kommer her på Lunner. Tilbrakte det meste av dagen i kjeller'n med utpakking og sortering, og avslutta med å hente en haug nye pakker, som jeg går løs på i morra. Så langt er 177 bidrag på plass, fordelt på 62 innsendere.

Det er 3-4 bryggere som har misforstått instruksjonene våre, og som har sendt inn 4 flasker av hvert øl. Vi skal nok skjerpe den formuleringa, sjøl om det ikke er mange som har misforstått. En variant av Murphys lov sier at dersom noe overhodet er mulig å misforstå, vil noen misforstå det - og det må vi innrette oss etter.

Jeg plasserer disse "ekstrabidragene" i kjøleskap, og tar vare på dem til finalen er klar. Skulle noen av dem gå til finalen, sørger jeg for at flaskene/boksene kommer dit.

Går de ikke til finalen, drikker jeg dem opp:). Kanskje;). Så lenge det ikke er saison eller RIS. Et sted går grensa.
Du er raus og flink, Finn. Takk for at du står på for Norbrygg!

Nå som fristen for påmelding og innsending er over så gleder nærden i meg seg til statistikkene fra Seveland :)
Hvor mange er påmeldt i år?
Hei - og arbeidet har nå startet.
Før Finn får registrert alle mottatte bidrag, er statistikken svært usikker. Under NM2024 ble 10% av de påmeldte ikke innlevert, noe som er helt naturlig siden det ikke er mulig å avregistrere øl. De som ombestemmer seg må derfor legge inn ny øl, og øl som ikke blir innsendt vil først bli 'diskvalifisert' etter mottak hos Finn.
Statistikken lar derfor vente litt på seg - men ...
Antall påmeldte øl under NM 2025 er 336.
Årsaken til nedgangen må analyseres, men 500 som vi hadde under NM24 var altfor mange.
To (av mange) årsaker kan være en innskrenking i antallet bidrag hver brygger kunne sende inn. Dette må analyseres nøye, og vil trolig resultere i en oppmyking. Mer om dette etter NM.
En annen faktor kan være at både Agder og Rogaland i år valgte å ikke ha sentralt mottak. Det var sentralt mottak i Oslo som tidligere.
Andre faktorer kan være en nedgang i antall aktive bryggere, færre brygger på flasker (nå fat), dårlige (unødvendig negative) tilbakemeldinger på dommerskjema, brygger ikke typeriktige øl.
Som sagt - alt dette må analyseres.

Annen (midlertidig) statistikk er
Antall bryggere 116
Gjen-bryggere 71
Førstegangsbryggere 45
Antall frafallne fra NM24 83
Her må vi ta en grundig gjennomgang av antall frafallne hvert år. Vi har 'mistet' ca 50% hvert år de siste årene. Dette betyr også at mange førstegangsbryggere kommer til hvert år. Disse må vi se hvordan vi får tatt bedre vare på i fremtiden.

Hjertelig til lykke med NM 2025 - alle sammen :cool:
msevland (med kun en e)

Sist redigert:
Da er alt øl som skulle hit via posten henta og registrert, så vidt jeg kan se. Ikke noe er havna på Bjørnøya eller Dronnings Mauds Land. Og i morra kommer Arne og Gustav med bidragene som er levert inn i Oslo. Alt pakkes så på paller, og om Posten Bring er like på alerten som de har vært før, blir det frakta herfra på mandag.

Tilbake
Topp