Er det noen som kan komme med substitutes for crystal 150 , 240 og 70
Er det noen som kan komme med substitutes for crystal 150 , 240 og 70
Min erfaring også. Caramunich 2, Cara Gold og Pale Crystal smaker ikke det samme. Har brukt de tre i forskjellige batcher rødskjegg. Men det gir nok samme farge ja.Malt med samme EBC fra to ulike malterier kan være ulike, men du kan erstatte et 70 EBC-malt med et annet og komme sånn noenlunde greit fra det.
Hvis det står i din oppskrift at du skal bruke disse, så bare finn noen som er i nærheten. Det er ikke nevneverdig smaksforskjeller ved litt fargeavvik.Er det noen som kan komme med substitutes for crystal 150 , 240 og 70
Er det egentlig stor forskjell på Crystal og Caramel? Vil man merke stor forskjell om man bruker det ene eller andre?Du vil finne at "crystal" og "caramel" brukes om hverandre for den samme typen malt, sjøl om de egentlig i utgngspunktet ikke er helt like.
Slik jeg har forstått det er crystal britisk og caramel amerikansk. Ellers mer eller mindre likt.Er det egentlig stor forskjell på Crystal og Caramel? Vil man merke stor forskjell om man bruker det ene eller andre?
Jeg kunne ikke tenkt meg å bruke caramalt, caramunich, carared i en ESB, mens crystal light, crystal t50 og crystal hadde fått plass.Jeg ser på EBC og lever greit med det.
Briess har en god artikkel på temaet på sine sider. Den klarer å gjøre dette noenlunde greit forståelig: https://www.brewingwithbriess.com/blog/is-it-crystal-or-caramel-malt/Er det egentlig stor forskjell på Crystal og Caramel? Vil man merke stor forskjell om man bruker det ene eller andre?
Igjen viser forumets brukere at de er villige til å utdanne oss litt late og ikke fult så kunnskapsrike med kunnskap som vil ha verdi.Etter min erfaring blir det mere fruktige smaker av crystal malt, mens caramalt har mere brød/kjeks/skorpe.
Jeg trur det er en god praksis du har der. Caramunich og engelsk crystal er ikke gjensidig utbyttbare.Igjen viser forumets brukere at de er villige til å utdanne oss litt late og ikke fult så kunnskapsrike med kunnskap som vil ha verdi.
Jeg har primært brukt Caramunich i tyske øl og britisk crystal malt i britiske øl. Men det har mer handlet om ett innslag av OCD og bare sånn i tilfelle uten å egentlig ha et bevisst forhold til det. Takk nå er jeg litt klokere.
I amerikansk brukes Cara/ crystal forholdsvis ukritisk. Det kommer jeg til å fortsette med. Det får være måte på hvor mange malt typer jeg kan ha.
Tror jeg bare har brukt 1 og 2 selv.Jeg trur det er en god praksis du har der. Caramunich og engelsk crystal er ikke gjensidig utbyttbare.
(Off topic: Irriterende at det er så vrient å få tak i Caramunich III - sjøl om det stort sett er C II vi bruker, er C III et malt det ikke er lett å finne erstatning for når vi først trenger det - og ikke har det.)
Jeg skal ha Weyermanns. Og jeg mener at det maltet bør være en del av kjernesortimentet når du først fører Weyermanns malt. Det var det alltid før.Tror jeg bare har brukt 1 og 2 selv.
Så vanskelig er det ikke å få tak i 3-eren. Selv om ikke nødvendigvis din favorittbutikk ikke har det inne.
2 varianter
![]()
BEST Caramel Munich III (131-200 EBC) 100G - Bestmalz
BEST Caramel Munich III Malt fra Bestmalz får du hos Brewshop. Tilsvarende Caramunich Type III. Se vårt utvalg innen Bestmalz, og kjøp i vår nettbutikk. Rask levering!brewshop.no
![]()
BEST Caramel® Munich III 1 kg - Holm Brew
BEST CARAMEL MUNICH III MALT - BESTMALZ BEST Caramel® Munich III er den mørkeste karamellmalten fra BEST Caramel® Munich-serien. Med denne malten, selv med lave proporsjoner i maltblandingen, er det mulig å brygge sterke mørke øl og alle typer mørke spesialøl hvor det settes pris på en fyldig...holmbrew.no
Caramunich 3 Malt - 1 kg Hel 150 EBC – Weyermann - Vestbrygg AS
Bestilling av malt: Maltbestillingar med forskjellige typar malt blir blanda sammen i ein pose, dersom ikkje anna info er oppgitt. Dersom du ønsker mal...www.vestbrygg.no
Kjøp Caramunich III (150EBC) - Weyermann hos litebrygg.no - Litebrygg.no
Karamellmalt bidrar like mye til både smak og farge når det benyttes. Lys- til mellommørk malt brukes når man ønsker at maltens smak og duft skal være i hovedfokus. Mørkere malt brukes når man ønsker å fremheve smakene i basismalten.www.litebrygg.no
Er det noen forskjell på Best og Weyermann sine varianter?Jeg skal ha Weyermanns. Og jeg mener at det maltet bør være en del av kjernesortimentet når du først fører Weyermanns malt. Det var det alltid før.
Aner ikke. Jeg bare veit at jeg gjerne vil ha WeyermannEr det noen forskjell på Best og Weyermann sine varianter?
De har Weyermann hos Vestbrygg og Litebrygg.
Jeg har mye forskjellig på lager nå. Viking, Fuglsang, Castle, Weyermann, Best, Thomas Fawcett, Simpsons og Crisp. Skal ryddes litt i rekkene så skal jeg fokusere på å holde meg til Weyermann og Thomas Fawcett.Aner ikke. Jeg bare veit at jeg gjerne vil ha Weyermann.
Dette er en følelsessak.
Ja, greia er at det tidligere var mulig å stole på at de malttypene du hadde blitt kjent med, var tilgjengelige. Nå er det bingo - og jeg hater bingoJeg har mye forskjellig på lager nå. Viking, Fuglsang, Castle, Weyermann, Best, Thomas Fawcett, Simpsons og Crisp. Skal ryddes litt i rekkene så skal jeg fokusere på å holde meg til Weyermann og Thomas Fawcett.
Akkurat det ja. Men Weyermann og Thomas Fawcett er "de største", så om det er noen man kan stole på så er det vel de.Ja, greia er at det tidligere var mulig å stole på at de malttypene du hadde blitt kjent med, var tilgjengelige. Nå er det bingo - og jeg hater bingo.
Det avhenger av bryggeforretningene. Og jeg er ikke imponert.Akkurat det ja. Men Weyermann og Thomas Fawcett er "de største", så om det er noen man kan stole på så er det vel de.