Crystal malt

Jeg tror ikke det finnes
crystal malt er crystal malt liksom,
men finnes mange malterier med forskjellige navn på det. Prøv å finne en farge som matcher

Det der er egentlig ikke betegnelser på noe bestemt malt, sjøl om noen malterier kan kalle krystallmaltet sitt med den bestemte fargen for f.eks. "Crystal 70". Er problemet at du har ei oppskrift som bruker disse betegnelsene, og at du ikke finner noe med det navnet?

Tallene angir den fargen maltet har, etter hvor hardt varmebehandla maltet er. Enheten her er den europeiske standarden EBC, går jeg ut fra. Amerikanerne bruker Lovibond (L), som må ganges med noe over 2 for å få tilsvarende EBC. (Du finner omregningstabeller/kalkulatorer på nettet.)

Malt med samme EBC fra to ulike malterier kan være ulike, men du kan erstatte et 70 EBC-malt med et annet og komme sånn noenlunde greit fra det.

Du vil finne at "crystal" og "caramel" brukes om hverandre for den samme typen malt, sjøl om de egentlig i utgngspunktet ikke er helt like. Ikke bekymre deg om det nå:).

Sist redigert:
Malt med samme EBC fra to ulike malterier kan være ulike, men du kan erstatte et 70 EBC-malt med et annet og komme sånn noenlunde greit fra det.
Min erfaring også. Caramunich 2, Cara Gold og Pale Crystal smaker ikke det samme. Har brukt de tre i forskjellige batcher rødskjegg. Men det gir nok samme farge ja.

Er det egentlig stor forskjell på Crystal og Caramel? Vil man merke stor forskjell om man bruker det ene eller andre?
Slik jeg har forstått det er crystal britisk og caramel amerikansk. Ellers mer eller mindre likt.

Så vil de forskjellige malteriene har sine knep og individuelle teknikker som kan gi små forskjeller, for de fleste av oss har dette neppe stor betydning.

Jeg ser på EBC og lever greit med det.

Er det egentlig stor forskjell på Crystal og Caramel? Vil man merke stor forskjell om man bruker det ene eller andre?
Briess har en god artikkel på temaet på sine sider. Den klarer å gjøre dette noenlunde greit forståelig: https://www.brewingwithbriess.com/blog/is-it-crystal-or-caramel-malt/

Crystal brukes bare om malt som er "ekte" krystallmalt, mens caramel brukes om begge typene. Det er temmelig dumt, men har historiske årsaker. Egentlig er det to tydelig forskjellige malttyper.

Du ser lett forskjell på de to: Krystallmaltene er mye mer homogene i farge og konsistens. De har en glassaktig kjerne fordi stivelsen er konvertert til sukker under maltingsprosessen, og pga. den høye temperaturen er sukkeret karamellisert.

Forvirrende nok er kjernen i karamellmaltet bare delvis karamellisert, dvs. noen kjerner er karamellisert, andre ikke. Og du ser fort at noen korn er lysere, andre mørkere.

Artikkelen gjør godt greie for de to ulike prosessene, så jeg skal ikke gi meg inn på dem.

Mens du kan bruke krystallmalt med samme fargeverdi fra ulike malterier om hverandre, kan du ikke gå ut fra at et "ekte" karamellmalt med samme fargeverdi som et krystallmalt vil gi et noenlunde likt resultat. Et ekte karamellmalt vil gi en blanding av karamell/toffee og brød/kjeks, mens krystallmalt er mer reindyrka karamell/toffee. Trur @Steinar Huneide er inne på noe over her.

Sist redigert:
Etter min erfaring blir det mere fruktige smaker av crystal malt, mens caramalt har mere brød/kjeks/skorpe.
Igjen viser forumets brukere at de er villige til å utdanne oss litt late og ikke fult så kunnskapsrike med kunnskap som vil ha verdi.

Jeg har primært brukt Caramunich i tyske øl og britisk crystal malt i britiske øl. Men det har mer handlet om ett innslag av OCD og bare sånn i tilfelle uten å egentlig ha et bevisst forhold til det. Takk nå er jeg litt klokere.

I amerikansk brukes Cara/ crystal forholdsvis ukritisk. Det kommer jeg til å fortsette med. Det får være måte på hvor mange malt typer jeg kan ha.

Igjen viser forumets brukere at de er villige til å utdanne oss litt late og ikke fult så kunnskapsrike med kunnskap som vil ha verdi.

Jeg har primært brukt Caramunich i tyske øl og britisk crystal malt i britiske øl. Men det har mer handlet om ett innslag av OCD og bare sånn i tilfelle uten å egentlig ha et bevisst forhold til det. Takk nå er jeg litt klokere.

I amerikansk brukes Cara/ crystal forholdsvis ukritisk. Det kommer jeg til å fortsette med. Det får være måte på hvor mange malt typer jeg kan ha.
Jeg trur det er en god praksis du har der. Caramunich og engelsk crystal er ikke gjensidig utbyttbare.

(Off topic: Irriterende at det er så vrient å få tak i Caramunich III - sjøl om det stort sett er C II vi bruker, er C III et malt det ikke er lett å finne erstatning for når vi først trenger det - og ikke har det.)

Jeg trur det er en god praksis du har der. Caramunich og engelsk crystal er ikke gjensidig utbyttbare.

(Off topic: Irriterende at det er så vrient å få tak i Caramunich III - sjøl om det stort sett er C II vi bruker, er C III et malt det ikke er lett å finne erstatning for når vi først trenger det - og ikke har det.)
Tror jeg bare har brukt 1 og 2 selv.

Så vanskelig er det ikke å få tak i 3-eren. Selv om ikke nødvendigvis din favorittbutikk ikke har det inne.

2 varianter

Tror jeg bare har brukt 1 og 2 selv.

Så vanskelig er det ikke å få tak i 3-eren. Selv om ikke nødvendigvis din favorittbutikk ikke har det inne.

2 varianter

Jeg skal ha Weyermanns. Og jeg mener at det maltet bør være en del av kjernesortimentet når du først fører Weyermanns malt. Det var det alltid før.

Jeg har mye forskjellig på lager nå. Viking, Fuglsang, Castle, Weyermann, Best, Thomas Fawcett, Simpsons og Crisp. Skal ryddes litt i rekkene så skal jeg fokusere på å holde meg til Weyermann og Thomas Fawcett.
Ja, greia er at det tidligere var mulig å stole på at de malttypene du hadde blitt kjent med, var tilgjengelige. Nå er det bingo - og jeg hater bingo:).

Tilbake
Topp