13.03.2010 Norøls Bokkølsymposium

Eduard

Norbrygg-medlem
Norøl organiserer igjen sitt årlige Bokkølsymposium. Denne gangen er det på  Btiz Bar, Keysersgate i Oslo, fra kl 17 til ca midnatt. Uten tvil en god måte å varme opp for NM2010 som kommer uken etter!

Se bl a her og her.

Øl. øl og mere øl, særlig bokkøl
mandag 9. mars 2009 16:08 av Jan Simonsen I helgen var det bokkølfestival, arrangert av NORØL, som ikke er en ny ølprodusent, men derimot en organisasjon for øldrikkere, Norske Ølvenners Landsforbund, ”en landsomfattende, ideell forbrukersammenslutning til fremme og utvikling av ølkultur”, som det står i deres formålsparagraf. Bokkølfestivalen bidro absolutt til å fremme ølkultur. For kultur må det jo være å drikke det samme ølet som gjorde Martin Luther ør i hodet og klar til å spikre slagord på kirkedøren.

Det var min tidligere stortingskollega, Jørn Stang, som presenterte de fleste øltypene, alle tyske, inkludert tre typer Einbecker, selve opprinnelse til bokkølet. Det ble servert på fat under Martin Luthers bryllup dit det ble frakter med hest og kjerre over en lang avstand, noe som dokumenterte at det var godt lagret og av høy kvalitet, hevder Jørn Stang, sannsynligvis Norges fremste ekspert på tysk øl. De siste årene har han drevet et ølimportfirma, spesialisert på tysk øl, med det svært så norske navnet Mjød Engros.

Han serverte meg det ene ølet sterkere enn det andre. Sterkest og best: St. Georgen Schwarzbock. Men mest spennende: Aecht Schlenkerla Rauchbier fra Bamberg i Bayern. Jeg luktet grundig på glasset med øl. Ja visst. Det luktet røkelaks. Dette ølet, og ikke noe annet øl, skal brukes til røkemat, både fisk og kjøtt, og det passer godt til spekeskinke også.

Øl er sunt, året rundt, hevder selvsagt Jørn Stang. ”Du får ikke bedre næring i form av vitaminer enn ved å drikke øl,” mener han, og bruker igjen historien som bevis. I gamle dager var norske bønder pålagt av myndighetene å brygge øl, og soldatene skulle ha noen liter øl daglig fordi det var næringsrikt og ga dem kraft og styrke. ”Men det forutsetter at ølet ikke inneholder ”kjemikalier”. Godt øl skal være brygget etter den tyske renhetsloven. Det firer Jørn Stang aldri på.

Han misliker enkelte norske øltyper som hurtigproduseres for å være mest mulig lønnsomt. Det rammer både smaken og kvaliteten.

De beste øltypene får du i Tyskland, Belgia og Tsjekkia, mener Jørn Stang. Flest øltyper i forhold til folketallet får du i Tyskland, mens tsjekkerne drikker mest pr. hode. Etter mange sammenslåinger av ølbryggerier er de helt små bryggeriene på fremmarsj i Skandinavia, mener Jørn Stang. De har funnet seg en nisje i land som er dominert av industrielt produsert øl. Det gleder øleksperten seg over.

Han egne tyske ølmerker kan bestilles på Vinmonopolet. Der er de pliktige til å ta opp bestillinger, og flere av øltypene har de dessuten på lager. Noen av øltypene hans finnes også på puber og restauranter. Ferga Pub på Aker Brygge har eksempelvis hele 15 tyske øltyper å by på. Flest utenlandske øltyper i Norge har trolig Cardinal Pub i Stavanger, som reklamerer med 388 ulike ølsorter.

Mjød Engos bokkøltyper, som du kan kjøpe inn til din pub eller restaurant eller bestille til egen bruk fra Vinmonopolet, er Einbecher Ur-Hell, Einbecher Mai-Ur-Bock, Einbecher Ur-Bock Dunkel, Schlenkerla Urbock, St. Georgen Schwarzbock, Weltenburger Kloster Assam-Bock og Kulmbacher Mönchshof Bockbier. De smaker godt alle sammen. Jeg vet det. Jeg smakte alle, på lørdag. Mjød Engros telefonnummer er 69142220. Jeg oppgir det her for å irritere byråkratene som skal håndheve reklameforbudet for øl. Dette nemlig ingen kjøpt og bestilt eller villet reklame.

Tilbake
Topp