Utvalg av tyske humler

Jeg ble nysgjerrig så jeg lastet ned BathHaas Hop Guide 2022. Den viser et litt blandet bilde. Noen av mine favoritter, Mittelfruh, Spalter Select, Perle og Tettnanger inneholder noen forandringer, men ikke nok til at de ikke kan brukes. Saaz derimot har en lavere intensitet av profilen. Nå må jeg gå igjennom humlebeholdningen, men heldigvis så har jeg ikke lenger Saaz fra 2022.
 
Jeg ble nysgjerrig så jeg lastet ned BathHaas Hop Guide 2022. Den viser et litt blandet bilde. Noen av mine favoritter, Mittelfruh, Spalter Select, Perle og Tettnanger inneholder noen forandringer, men ikke nok til at de ikke kan brukes. Saaz derimot har en lavere intensitet av profilen. Nå må jeg gå igjennom humlebeholdningen, men heldigvis så har jeg ikke lenger Saaz fra 2022.
Du går grundig til verks:). Jeg har nøyd meg med det generelle bildet.

Den generelle karakteristikken fra Barth Haas er: "Due to the severe drought and heat, not only was crop volume significantly lower than in average years, but the alpha values were also lower than usual. This is accompanied by weaker and uncharacteristic aromas." Og så går de videre inn på dette gjennom å si at det vil stille krav til å blande humlesorter og foreta også andre justeringer, og så har de laget profiler på humlene som skal hjelpe bryggere, sånn at de likevel - som mange vil være tvunget til - kan få brygget det ølet de vil med humle fra denne årgangen.

Jeg tenker at den enkle måten å håndtere det på for en sølle hjemmebrygger, er å unngå den årgangen så langt jeg kan. Jeg har ingen motforestillinger mot å kjøpe litt eldre humle, så lenge jeg stoler på at den har bllitt behandla ordentlig. Eric Toft - i podcasten - sier at hans tilpasning er å alltid ha humle for 18 måneders forbruk på lager, sånn at han ikke blir avhengig av å bruke humle fra en dårlig årgang i særlig utstrekning, og det er vel omtrent sånn jeg tenker, også:).
 
Eric Toft - i podcasten - sier at hans tilpasning er å alltid ha humle for 18 måneders forbruk på lager, sånn at han ikke blir avhengig av å bruke humle fra en dårlig årgang i særlig utstrekning, og det er vel omtrent sånn jeg tenker, også:).
Jeg har også tenkt sånn, la i sommer en plan for bruk av humler ut året. Når jeg først var i gang la en en foreløpig plan for 2025 også. Halverte lageret

Med andre ord jeg trenger i grunn ikke kjøpe humle før i slutten av 2026....
 
Jeg har også tenkt sånn, la i sommer en plan for bruk av humler ut året. Når jeg først var i gang la en en foreløpig plan for 2025 også. Halverte lageret

Med andre ord jeg trenger i grunn ikke kjøpe humle før i slutten av 2026....
Er usikker på hvor langt jeg kommer med 5 kg:). Men det burde kanskje holde et par år.
 
Tilbake
Topp