17.-21.06.2009 Øl og Mat 09

Norbrygg sl?r ut vingene og blir med p? flere begivenheter. Hva synes du om dette?

  • Kjempebra, alt som hjelper for å fremme hjemmebrygging er velkommen

    Stemmer: 20 100,0%
  • Vel, dere får heller satse på å gjøre de faste arrangementene bedre

    Stemmer: 0 0,0%
  • Ikke bra, hjemmebrygging må helst foregå som lyssky aktivitet

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    20
  • Avstemningen er stengt .
Den 17. - 21. juni samles alle bryggerier, importører og aktører innen bryggekunstens mangfold i Sofienbergparken på Grünerløkka i Oslo. Her vil det være små og store telt, boder, scener og paviljonger som tilbyr øl og mat, hovedsakelig av norsk og nordisk opprinnelse.

Også Norbrygg et tenkt å være tilstede med en stand. Initiativtakerne er Espen Smith (har dømt i NM i hjemmebrygging) og Geir Oterhals. For mer informasjon, se nettsiden til festivalen.

logo.png
 
Tengel skrev:
Regnes Ringnes overhodet som øl lenger?  ???

Joda, de lager fremdeles øl, men jeg er jo skeptisk til hvor lenge de får holde på med det. Nå skal jo Arendals selges, går ut fra Dahls også forsvinner snart. Carlsberg skal jo kvitte seg med halvparten av alle sine bryggerianlegg. Så er jo spørsmålet hvor lenge de får holde på på Gjelleråsen. Anleggene i Falkenberg (Sverige) og Fredericia (Danmark) er jo store nok til å holde Norden og Baltikum med øl. Carlsberg har forresten speedet opp produksjonstakten, se http://ing.dk/artikel/96571-carlsberg-speeder-bryggeproces-paa-oel-voldsomt-op?nyhedsbrev. Så kan jo hver enkelt mene hva man vil...

Så lenge ingredienser, smak og aroma tilsier øl, så er jeg personlig uinteressert i hvilke nyvinninger som dukker opp rent produksjonsmessig. Registrerer dog at det beste ølet kommer fra de som gjør det "skikkelig".
 
Riis'en skrev:
Ikke mobb!  :nosmile:

He he. Beklager. Ikke meninga å være (så veldig) nebbete. Er du tilknyttet produksjonen på noen måte?

Forrøvrig interessant at de ansatte på Arendals overtar produksjonen. Det burde sikre at Arendals pils på flaske fortsatt produseres på bryggeriet i Arendal, og derved beholder sin gode smak. Boksversjonen som har blitt brygga på Gjelleråsen i en del år nå har en radikalt forskjellig smak. Mindre smak rett og slett. Fikk dette forklart av en ansatt på Ringnes med at det betraktelig nyere produksjonsanlegget på Gjelleråsen slipper inn mindre luft i prosessen, noe som gir en renere\tynnere smak. Syns denne forklaringen høres mildt sagt merkelig ut, men en vesensforskjell på smak er det.

Produksjonen av denne fattigmannsversjonen av et godt pilsnerøl er vel noe av bakrunnen for min lille beef med Ringnes, samt det sørgelige i at Carlsberg som monopolinstitusjon tar livet av lokale ølmerker rundt om i Europa.

Har ellers drukken mye Ringnes i mitt liv, og det blir nok noen glass i framtida også, selv om smaken begynner å utvikles i en annen retning.

Og dette ble Waaaaaaaaaaaaay off topic.
 
Tengel skrev:
Og dette ble Waaaaaaaaaaaaay off topic.

Akkurat  :biersmile:

Vi har styremøte på onsdag og da blir det forhåpentligvis litt klarere hva vår andel i denne festivalen blir. Tråden vil oppdateres.  :yes:
 
Kan man tenke seg å servere hjemmebrygg der, eller vil det kollidere med en eller annen regel?

(Jeg er, heldigvis, ikke inne i alle detaljene rundt norsk alkollovgivning.)
 
Godt spørsmål. Jeg mener å ha hørt at det ikke ville vært aktuelt, nettopp på grunn av lovgivningen. Men det kan godt tenkes at det vil brygges øl på stedet. Det er jo lov :).
 
Har ambisjoner om brygging med dertillhørende lite foredrag hver dag under festivalen. Så det blir en del øl som må drikkes opp i etterkant. Kan lage en liten happening av det.
Få med media i en eller annen form. Så lenge konsumeringen foregår i det private har ikke myndighetene foreløbig noe de skulle sagt.  :skitbra:
 
Da begynner festivalen idag! Riis'en har allerede vært på stedet og har rigget plassen til Norbrygg, og idag får han bryggeutstyr og ingredienser i hendene fra sponsor Vin og Bar for å kunne brygge et brygg hver dag, fra onsdag til og med søndag!  :brygging:

Vi inviterer alle til å ta en tur innom Norbrygg-standet!  :)
 
Jeg kommer innom på fredag !! :yes: Gleder meg til å treffe noen av dere og se ølbrygigng på onkli! Vi er fryktelig nærme og starte opp sjøl. Fikk varmeelementene i går og på lørdag skal det sveises og monteres! Vil bare takke for alt arbeide dere legger ned for å fremme ølbryggingen og for et fremragende forum som lever !
Jens
 
§1. Klubbens formål
         1. å virke for utbredelsen av og de best mulige vilkår for hjemmebrygging tuftet på håndverksmessige metoder og tradisjoner,

Hvis det står i foreningens vedtekter så får vi heller også gjøre det  :biersmile:

Utstyret som er tenkt å bli brukt er forresten dette her:

startpakke_superior_gas.jpg


Med sjanse for at meskingen vil foregå i Riis'ens kjølebag.
 
Apropos det utstyret som vises i bildet, så forstår jeg det slikt av Vin og Bar at et sånt sett vil auksjoneres bort på søndag, uten startpris. Det kan jo være en fin anledning å komme i besittelse av dette startsettet. Det er en forskjel, vi brygget med en elektrisk kjel, ingen gassbrenner altså. Bryggingen gikk ganske bra egentlig, det er bare møllen som trenger litt modifisering for å kverne jevnere. Meskekaret (Riis'ens kjølebag ble ikke brukt) isolerte vi med et liggeunderlag, og det holdt tempen stabilt nok, jeg tror det sank 2-3 grader over 2 timer.
 
Eduard skrev:
Apropos det utstyret som vises i bildet, så forstår jeg det slikt av Vin og Bar at et sånt sett vil auksjoneres bort på søndag, uten startpris. Det kan jo være en fin anledning å komme i besittelse av dette startsettet. Det er en forskjel, vi brygget med en elektrisk kjel, ingen gassbrenner altså. Bryggingen gikk ganske bra egentlig, det er bare møllen som trenger litt modifisering for å kverne jevnere. Meskekaret (Riis'ens kjølebag ble ikke brukt) isolerte vi med et liggeunderlag, og det holdt tempen stabilt nok, jeg tror det sank 2-3 grader over 2 timer.

Noen formening om hvordan den auksjonen skal foregå? (nett eller on-site osv)
 
Ærlig talt: nei. Det er Riis'en (Andreas) som er arrangementsansvarlig, jeg regner med at han vet mer om dette. Evt ring ham (se Kontaktinfo øverst på siden for tlf-nummeret hans). ;)
 
Tilbake
Topp