Navn på brygget: RIBS
Øltype: Russian imperial stout
Antall poeng i konkurransen: 42,33 av 50
OG: 1085
FG: 1021
Farve (beregnet): 85 EBC
Beregnet bitter: 100+ IBU
Vørtermengde: 33 l
Sluttvolum: 23 l
Må vel være blings. Ikke er det noe pilsnermalt i den heller. Jeg har ikke hørt om en så drøy koketid. Kanskje det er total tid med mesk og kok det er tenkt på?
Kjenner du oppsettet ditt godt nok, så baserer du koketiden på utbytte før kok til ønsket OG etter kok. Vet du hvor stor fordamping du har, så finner du også ut hvor lenge du må koke for å oppnå OG til ølet.
Får et lite svar der, har ikke kommet så langt at jeg har hørt på Jamal sin podcast, det blir morgensdagens lytting på jobb. MMen ser mange stouter har lang koketid!
Det er flere RIS oppskrifter som har 120min+ som koketid. Det har litt med at effektivitet går ned når malt mengden går opp så etter endt skylling så må du redusere vørten for oppnå ønsket OG. Blir også hevdet på noen amerikanske forum at det blir mer kompleks maltsmak av lengre koketid
Mange engelske hjemmebryggere koker i 90 min som standard. Iflg humleskjemaet er dette fulgt. Pluss 80 min mesk og 10 min skylling så er vi oppe i de beregnede 3 timer. (Hvis det menes total tid med mesking OG koking m.a.o.).
90 minutter er vel ganske standard koking over hele fjøla. Det refereres nok til koketid og ikke totaltid. Totaltiden vil variere fra brygger til brygger, avhengig av utstyr og prosess. I sterke øl er det vanlig med lang koketid for å koke vørteren inn til rett stamvørterstyrke.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.