3-kjelers oppsett av Varmtvannsberedere

Har gått til anskaffelse av 3stk varmtvannsberedere på 150L pluss. Jeg har som mål å bygge et bryggerutstyr som jeg får 90Liter til gjæring. Jeg skal lage alt selv og har bra peiling både på rør,sveis og styring. Men jeg vil gjerne ha så mye info som mulig før jeg begynner. Målet er selvfølgelig å få det til så billig som mulig. Jeg skal altså kappe til og lage alle 3 kjelene, montere PID-kontrollere i meske og kokekjel og lage meg motstrømskjøler. Tenkte å lage motsrømskjøleren med gjengede fittings istedet for lodding. Så målet mitt med denne tråden er å skaffe meg så mye info som mulig. Bilder og tegninger, tips og triks, hva jeg IKKE må gjøre osv. Så kanskje flere med samme tanker kan dra nytte av denne tråden senere Jeg har allerede fått en rørskisse som jeg har sett litt på, og googlet litt, samt fått noen tips til hvor jeg kan finne informasjon. Jeg skal bruke elektrisk oppvarming.

Ting jeg spesielt lurer på akkurat nå er:

- Hvor mye effekt bør jeg ha i de ulike kjelene?

- Hvor skaffer jeg rimelige varmeelement/varmekilde?

- Hvor/hvordan bør temperaturfølerne til PID-kontrolleren monteres, tenker da på lettvindthet i forhold til rengjøring og nøyaktighet på måling.

- Erfaringer om slangekoblinger som man kan bruke som holder tette og som ellers er greie.

- Hvilke dimensjoner bør jeg bruke til slanger/rør/ventiler til pumping over til andre kar etc. Jeg ser for meg 1/2"
 
5-6 KW i kok duger bra.
5kw + i HLT.
Vi bruker gamle vv tank varmekolber i kok og HTL,fungerer utmerket..3 stk 2KW i hver tank..
1/2"Camlock er glimrende koblinger...ok pris og.(ebay)
1/2" duger fint.

Meske kjele må ha tipp eller så kan du ha en 4-6" tri clamp i bunn.Vi har en 4" Tri clamp i bunn og en kjetting i falsk bunn(vv topp med 1mm slisser).
Drar bare opp faskbunnen og staker ut brukt mask ut tri clampen i bunn rett i en bøtte..
 
Ang effekt.
Har ett testbrygg på nytt kokeri med ca 75l volum til koking (det tar kanskje 100l). Isolert side men ikke bunn med liggeunderlag. 3 x 2Kw ga greit oppkok og 2 x 2Kw var nok til ok rullende kok. Men elementene ble kraftig svidd så jeg vil forsøke med litt lavere effekt neste gang selv om det vil ta noe tid å få kokt opp.
-Har dette elementet som flere bruker til dyppelement. Tror kanskje @FrankD og @magne1972 har.
Hadde trolig funnet meg andre element i dag.
 
Ang effekt.
Har ett testbrygg på nytt kokeri med ca 75l volum til koking (det tar kanskje 100l). Isolert side men ikke bunn med liggeunderlag. 3 x 2Kw ga greit oppkok og 2 x 2Kw var nok til ok rullende kok. Men elementene ble kraftig svidd så jeg vil forsøke med litt lavere effekt neste gang selv om det vil ta noe tid å få kokt opp.
-Har dette elementet som flere bruker til dyppelement. Tror kanskje @FrankD og @magne1972 har.
Hadde trolig funnet meg andre element i dag.

Jeg har tanker om å beskytte vørteren for direkte kontakt med elementene. Enten ved hjelp av en dobbelbunn med elementene montert inni en flytende væske med høyt kokepunkt og ekspansjonstank, eller ved å sveise fast et rør i kjelen med elementene inni. Ser veldig mange hevder at element direkte i vlrter funker bra, men at altså noen er skeptiske pga at det brenner seg fast. Jeg tenker også på at en dobbeltbunn vil lette rengjøringen. Men har ikke helt bestemt meg enda for hvordan jeg gjør det
 
Mulig vist du har veldig rolig kok så har du lav sirkulasjon i vørteren og den kan svi seg...Vi har veldig god kok med 6KW på 130 liter..
Ingen antydning til noe svidd på kolbene hos oss,og rengjøring i kok/HTL er ikke noe problem med 3 varme element..
 
5-6 KW i kok duger bra.
5kw + i HLT.
Vi bruker gamle vv tank varmekolber i kok og HTL,fungerer utmerket..3 stk 2KW i hver tank..
1/2"Camlock er glimrende koblinger...ok pris og.(ebay)
1/2" duger fint.

Meske kjele må ha tipp eller så kan du ha en 4-6" tri clamp i bunn.Vi har en 4" Tri clamp i bunn og en kjetting i falsk bunn(vv topp med 1mm slisser).
Drar bare opp faskbunnen og staker ut brukt mask ut tri clampen i bunn rett i en bøtte..

Hvor mye energi i medkekjele?
 
Ingen varme i meske kjele..
Kjører HERMS via HLT(6KW) i en 2x5m kobber coil.(12mm).Parallell koblet..(bruker samme coil til kjøling etter kok.)
Stegmesking/utmesk gikk ganske greit via coilen i HLT.

Har laget en 2 liter HERMS med 3KW men ikke fått testet den enda..
Kommer sikker til å kjøre begge sammtidig så vi har 9KW totalt i HERMS..
 
Sist redigert:
Jeg er på leting etter en bra måte å lage motstrømskjøler. Fint om noen kunne gitt forklaring pluss delelisye til dette. Synes det er vanskelig å finne alt på nettet når jeg ikke er "faglig" god nok å lete.


HS
 
Ingen varme i meske kjele..
Kjører HERMS via HLT(6KW) i en 2x5m kobber coil.(12mm).Parallell koblet..(bruker samme coil til kjøling etter kok.)
Stegmesking/utmesk gikk ganske greit via coilen i HLT.

Har laget en 2 liter HERMS med 3KW men ikke fått testet den enda..
Kommer sikker til å kjøre begge sammtidig så vi har 9KW totalt i HERMS..

Hmm. Hørtes interessant ut. Kjører du da vørteret gjennom coilen som ligger i vanntanken med ønsket mesketemp, og sirkulerer dette opp i toppen av meskekaret og ut igjen fra bunnen osv?
 
Yup...HLT ligger 1 grad å 2 over ønsket meske temp.. Men kommer litt an på hvor godt du isolerer meske tanken..
 
En tempføler nær bunn (for kontroll)og en på vørter som kommer fra coil..
Problemet med varme kolbe i meske kjele er plass,du vil ha minst mulig dødrom under falsk bunn og da er det ikke mye plass til varme kolbe der..
Du vil ikke ha varmekoble i selve mesken..."brent korn"
 
Den har 9,5mm kobberrør. Så burde kanskje gått for 10mm. Men som sakt har 8mm rør liggende. Tror du det er et problem?


HS
 
Den har 9,5mm kobberrør. Så burde kanskje gått for 10mm. Men som sakt har 8mm rør liggende. Tror du det er et problem?


HS

Bruker 1/2'' rustfritt rør med 3/4 slange utenpå, kjøler meget bra.

8mm rør, dvs 5-6mm innvendig må jo bare bli fjas mtp lite og dårlig gjennomstrømning, blir jo mye mottrykk for pumpe. Ellers ville eg kastet alt som har med kobber til hel... da eg mener det ikke har noe i nærheten av mat eller drikke å gjøre, men akkurat det får bli opp til hver enkelt og evt diskusjon videre kan tas i en av de utallige andre trådene ang temaet...


Hvor mange kurser og hvilke sikringer har du tilgjengelig? Dette avgjør jo endel i forhold til valg av elementer, men jo flere og større ULWD element en får inn jo mere guff kan en kjøre på med uten at noe svir seg.
Har selv god erfaring med Camco sine 3.5 og 4.5kw element, det vil bli belegg om disse går på full pinne, men då lett å rengjøre, om en kjører ned effekten en liten tanke er problemet unngått. Så har du kapasitet ville eg hatt inn så store element som mulig, iallfall inn 8-10kw for rask oppkok, deretter holder det med et stk med effektregulator på for å holde koken.

1/2 holder i massevis, er som oftest det en finner i pumpedimensjoner også, Chugger/March pumper er strålende både til mesking og kjøling. Bruker selv triclamp på selve kjelene, og snapoff koblinger på slanger, slik at en evt har mulighet for å flytte om routingen på væske uten altfor mye knot.
 
Den er underkant 6meter, har ikke målt med denne siste, sirkulerer for det meste tilbake i kjelen så går noe lenger tid på den måten. Men etter man er nedi 85/90'c kan en gå direkte i kar med pumpe på nesten full pådrag.

Holder på å lage større kjele, så har skaffet emner til å lage 2x6meter i parallell som neste kjøler. Tror ikke noe over 6m har noen hensikt da vørter vil varme opp kjølevannet lenge før det er ute om sløyfen er for lang, så da er det bedre med flere korte, evt mulighet for å skifte ut på kjølevannet underveis...
 
Tilbake
Topp