Har gått til anskaffelse av 3stk varmtvannsberedere på 150L pluss. Jeg har som mål å bygge et bryggerutstyr som jeg får 90Liter til gjæring. Jeg skal lage alt selv og har bra peiling både på rør,sveis og styring. Men jeg vil gjerne ha så mye info som mulig før jeg begynner. Målet er selvfølgelig å få det til så billig som mulig. Jeg skal altså kappe til og lage alle 3 kjelene, montere PID-kontrollere i meske og kokekjel og lage meg motstrømskjøler. Tenkte å lage motsrømskjøleren med gjengede fittings istedet for lodding. Så målet mitt med denne tråden er å skaffe meg så mye info som mulig. Bilder og tegninger, tips og triks, hva jeg IKKE må gjøre osv. Så kanskje flere med samme tanker kan dra nytte av denne tråden senere Jeg har allerede fått en rørskisse som jeg har sett litt på, og googlet litt, samt fått noen tips til hvor jeg kan finne informasjon. Jeg skal bruke elektrisk oppvarming.
Ting jeg spesielt lurer på akkurat nå er:
- Hvor mye effekt bør jeg ha i de ulike kjelene?
- Hvor skaffer jeg rimelige varmeelement/varmekilde?
- Hvor/hvordan bør temperaturfølerne til PID-kontrolleren monteres, tenker da på lettvindthet i forhold til rengjøring og nøyaktighet på måling.
- Erfaringer om slangekoblinger som man kan bruke som holder tette og som ellers er greie.
- Hvilke dimensjoner bør jeg bruke til slanger/rør/ventiler til pumping over til andre kar etc. Jeg ser for meg 1/2"
Ting jeg spesielt lurer på akkurat nå er:
- Hvor mye effekt bør jeg ha i de ulike kjelene?
- Hvor skaffer jeg rimelige varmeelement/varmekilde?
- Hvor/hvordan bør temperaturfølerne til PID-kontrolleren monteres, tenker da på lettvindthet i forhold til rengjøring og nøyaktighet på måling.
- Erfaringer om slangekoblinger som man kan bruke som holder tette og som ellers er greie.
- Hvilke dimensjoner bør jeg bruke til slanger/rør/ventiler til pumping over til andre kar etc. Jeg ser for meg 1/2"