7F Mon Plaisir - klart som regnvatnet her i Bergen

katla

Eg har forsøkt med på ein klon av 7F Mon Plaisir etter fattig evne - ein kamerat av meg liker godt 7F Mon Plaisir og når kona han så i tillegg synes dette ølet godt kan erstatta industripils - så er ikkje eg den første til å sei nei til å forsøkja å brygga ei klon av ølet. Luktar iallefall nydeleg av det eg har tappa i gjæringskar no.

Denne gongen har eg erstatta Irish Moss med Whirlfloc - det er første gong eg forsøkjer det.

Omlag 2 timar etter at vørteren var kjølt etter kokinga tappa eg den over til gjæringskar. Aldri har eg sett så klar vørter før gjæring - den er klar som vatn med ein nydeleg flott gylden farge.

Spørsmålet er no om dette skuldast Whirlfloc eller om det skuldast det å ta seg god tid?

Antakeligvis tiden. Whirfloc er kun en forelding av virkestoffet i Irish moss (lettere å bruke).

Lar alltid vørteren stå minimum 45-60 min etter kjøling og pool, da bunnfeller trub'en fint og vørteren blir veldig klar. Edit: bruker whirlfloc også, halv tablett på 20-25 liter.

Hvilke av disse klaringsstoffene virker best?
Har brukt Irish Moss og bruker nå Protafloc. Sluttet med IM da det ble så mye tare på dyppkjøleren.
Men vet ikke om det ene klarer vørteren bedre enn det andre.
Har f eks kjølt ned en lager til 6C og latt den stå i 2-3 timer. Brukte 1/2 tab prota på 25l.
Resulterte i en mengde grums der en god del fikk bli med over i gjæringskaret.
Men vørteren ble helt klar over grumset.
Hvordan påvirker vørtertemperatur dette med hvor godt grums pakker seg?

Men hvor mye betyr det å få klar vørter ned i gjæringskaret? Blir det mindre svinn ved omstikking når du skal flaske? Jeg har aldri ventet noe særlig etter kjøling, og ølet blir jo klart og fint likevel.

Men hvor mye betyr det å få klar vørter ned i gjæringskaret? Blir det mindre svinn ved omstikking når du skal flaske? Jeg har aldri ventet noe særlig etter kjøling, og ølet blir jo klart og fint likevel.

Akkurat det anar eg ikkje. Eg går ut frå at når ein brukar Irish Moss/Protafloc/whirlfloc så er det fordi ein får felt ut forbindelsar ein ikkje ynskjer å ha med vidare i prosessen og at det har positiv effekt.

Om det er unødvendig så er isåfall desse produkta også unødvendige - og det kan jo henda - vi blir jo stadig påverka til å kjøpa allskens (unødvendige) produkt basert på illusjonar om oppnådd effekt.

Eg får sjå kva som skjer vidare med dette ølet.

Ja, jeg setter ikke spørsmålstegn ved Irish moss eller liknende produkter - disse virker åpenbart. Men når du først bruker dem, spiller det egentlig noen rolle om du lar det felle ut i kokekjelen eller i gjæringsdunken? Jeg tror det felles ut effektivt uansett.

Tilbake
Topp