alkometer

Har kjøpt et alkometer. men uansett hva jeg gjør måler den ikke. Har prøvd å måle mye forskjellig, med alkohol også, men fungerer ikke. Hva kan jeg ha gjort galt. ?? Har fulgt bruksanvisningen. Har et godt øl ferdig nå som skal måles..Noen som vet noe??
 
Alkometer (hvis du mener en slik "trakt" man heller væsken nedi og som funker på kapillærprinsippet) virker ikke på øl og søte drikker, kun på ren sprit. Mener det står i bruksanvisningen, det gjør det iallefall på den jeg kjøpte.

Så for øl og søte viner etc er eneste reelle mulighet for hjemmebryggere å måle SG før og etter gjæring, og dele differansen på ca 7,6. :)
 
Skal man ikke kunne bruke disse for en ca verdi om man blander ut øl/vin med halvparten kokt vann?? Mente at det sto å min Vinmåler at man skulle riste ut all kullsyre, blande 50/50 med kokt, helst destillert vann, å så ta en måling.. Målt resultat skal da ganges med 2.

Godt mulig at det bare var gjeldene for vin.. Mange år siden jeg brukte den sist.

Resultatet vil bli omtrentlig i bestefall. Men om man ikke vet O.G, så kan det vel brukes. Veldig avhengig av hvor mye restsukker det er i ølet
 
Det er nok et vinometer ja. De er meget unøyaktige. Vinen må være fri for kullsyre og den må, etter som jeg tror å huske være helt utgjæret for å få et noenlunde resultat.
 
Jalle skrev:
Det er nok et vinometer ja. De er meget unøyaktige. Vinen må være fri for kullsyre og den må, etter som jeg tror å huske være helt utgjæret for å få et noenlunde resultat.

Det stemmer det. men når man ikke har NOE annet å hjelpe seg med, Ikke kjenner OG, eller FG. Da er det ikke så mange andre måter å gjøre det på annet enn å gjøre en matematisk beregning.

Et vinometer brukt rett. På HELT utgjæret og klart øl, uten kullsyre. Blandet ut med 50 % rent vann.  Da burde man få en indikasjon på alkohol nivå.. eller... :confuzed:
 
Et vinometer brukt rett. På HELT utgjæret og klart øl, uten kullsyre. Blandet ut med 50 % rent vann.  Da burde man få en indikasjon på alkohol nivå.. eller...
Hvis at vinometer kan vise helt ned i 4-5 % alkohol så kan det stemme det du skriver med unntak av at man kan ikke blande ølet med vann. Da blir det tynnet ut og alko % blir mye lavere. Men så er det restsødme i ølet da? De ugjærbare sukker artene? Vin er jo gjæret på bare vanlig sukker og gjærer man vin helt ut vil det bli nesten ikke noe rest sukker i gjen. Det var bare en tanke som slo meg. Men jeg ser allikevel ikke bortfra at det kan gi en pekepinn på %.
 
Jeg prøvde en slik nå på 4,5 kjøpeøl, den første måling viste 4,7, neste 10, 8 og annet tull. Ikke så mye å stole på. Det står at måleren er til vin og sats.
 
Ja det tenkte jeg at den var meget unøyaktig. Men ved første måling som gav 4,7 så prøv å skylle den i vann og tørke den og prøv på nytt med kjøpe øl. Jeg synes dette var intressangt.
 
Oddvar Demmo skrev:
To slike forsøk endte opp med nermere 10 %, dermed like unyttige resultat.

Blandet du ut ølet med 50 % vann først?? det skal gjøres med Vin, å så skal man gange resultatet med 2..

Jeg har ikke selv prøvd dette på øl. så det blir bare gjetting fra min side
 
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
To slike forsøk endte opp med nermere 10 %, dermed like unyttige resultat.

Blandet du ut ølet med 50 % vann først?? det skal gjøres med Vin, å så skal man gange resultatet med 2..

Jeg har ikke selv prøvd dette på øl. så det blir bare gjetting fra min side

Det står ikke noe om å blande ut på min, og siden det er varmt nå er det vanskeli å få tak i øl så jeg blander ikke ut noe.  :)
 
Forsøkte på min egen nmålet med ei Nordlandspils. Balndet ut med 50% vann. Gjorde 4 tester, å alle kom ut på ca 25 % alkohol :lmao:

Så trur jeg kan være enig med Oddvar. Det funker ikke på øl ;)
 
Hvis man har FG, og dessuten kan måle Brix med et refraktometer, så kan man putte de tallene inn i en komplisert formel og få ut OG og alkoholprosent. Jeg husker ikke hvor den ligger, har ikke prøvd den selv, men jeg tror at hvis man søker på "Colin Kaminsky" og "refractometer" så vil man kunne tråkle seg fram til det.

Uansett skjønner jeg ikke helt at det går an å sette et brygg uten samtidig å ta en OG-måling :)
 
Mitt faste alkometer er det jeg har inne i skallen. Det krever riktignok at ølet prøvedrikkes i anstendig mengde - og kommer da den lille "summetonen" innen rimelig tid, er ølet passe sterkt!
:samenvol:
 
Denne alkoholmåleren fungerer på kappilærprinsippet, det er samme prinsippet som gjelder når du legger en tørr svamp på et tynt lag med væske, og svampen suger til seg væske til et høyere nivå enn selve væskeoverflaten. En slik kappilærmåler fungerer altså ikke hvis det er noe mer i væsken enn alkohol og vann, og øl inneholder jo en del sukker.

Jeg ville nok prøvd Joques' måte å måle på, og ellers kan man distillere væsken nøye og måle mengden med alkohol som er dampet ut. Uansett, dette krever mye nøyaktighet og presisjonsinstrumenter. Det er vel greiest å bare drikke ølet og gjette seg frem til %, mens man måler OG og FG ved neste brygg  :brygging:.

Og noe mer: hvis du vet hvor mye ingredienser du har brukt og hvor mye øl du satt igjen med før flasking, så bør det vel være greit nok å finne ut av en omtrentlig OG. FG'en kan jo fremdeles måles.
 
Tilbake
Topp