Amber god på flaske - ikke så god på fat

Jeg lagde en 5AM SAINT-clone med litt modifikasjoner. Denne ble fatet og flasket for 6 uker siden.

19 liter gikk på fat - som ble tvangskarbonert med en gang
3.5 liter på flaske - naturlig karbonert med sukker

Flaskene har stått i romtemperatur i 4 uker
Fatet har stått kaldt siden tapping.

Ølet fra fatet har et slags sterkt humlepreg og har en ubestemmelig besk bismak. Det smaker litt godt, men også litt vondt. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om dette ølet rett og slett bør gå i vasken.

Jeg åpnet en av flaskene nå for å sammenligne; Ølet er markant mørkere, og har mye riktigere farge for en amber. Fatølet har mer IPA/APA farge og lyshet, mens flaskeølet har en mørk kobberaktig farge. Flaskeølet smaker også mye bedre og har ikke den samme humleaktige lukta og også mye mindre besk ettersmak. Flaskeølet er faktisk godt drikkanes - selv om det ikke er det beste jeg har brygget.

Hvorfor er det så stor forskjell på flaskene og fatet? Er det naturlig karbonering? Høyere temperatur på lagring?

Hva gjør jeg med fatet? Har det noe for seg å sette dette varmt (20-23 grader) en stund, og burde jeg samtidig riste opp gjæret igjen?

EDIT: Både kona og jeg tror det rett og slett er snakk om diacetyl. Jeg synes det lukter litt cottage cheese, og hun litt smør.

Sist redigert:
Hvor mye har du smakt av fatet? Under en halvliter så har du iallfall trekt ut alt bunnfall og smakt på det.

Neida, smakt på ca 1,5L tenker jeg. Uansett har det jeg har tatt ut vært klart og ikke tegn til bunnfall.

Tja. Med et "salgs sterkt humlepreg". Mener du at det er mye humlesmak/aroma i det?

Det at ølet på flaske er mørkere kan f.eks skyldes at det har fått en dose oksygen under tapping, eller at det på fat av en eller annen årsak kanskje ikke har klarnet enda?

Både flasket og fatet øl er så krystallklart som ale kan bli. Som jeg skrev i første post er vel smaken trolig diacetyl. Jeg er ikke dreven på usmaker, men det er vel trolig det det er.

Det er vel ikke umulig at flaskene som har stått varmt og ettergjæret (karbonert) på flaske i 4 uker har gitt gjæren mulighet til å rydde opp i diacetyl smaken mens fatet som ble satt kaldt med en gang ikke har hatt noen som helst ettergjæring og dermed er diacetyl smaken der fremdeles...

Jeg har sluttet å tvangskarbonere på fat av samme grunn som det TS opplever. Problemet forsvant for min del når jeg gikk over til sukkerkarbonering også på fat, og dette øllet er nå like godt som dem jeg flasker.

Tilbake
Topp