Amerikansk IPA Gahr

Heisann,
Har prøvd meg på en Ipa, OG ble ikke høyere enn 1.040. er det noe jeg kan gjøre? hva vil dette bety for brygget? er det kun alkohol prosenten dette har noe å si på? regner med jeg utmesket med litt for mye vann, ca 2 liter kan dette være grunnen til lav OG? mye spørsmål her, håper noen kan gi meg noen svar

Hei,
Du sier ikke mye om hva du har gjort, men generelt så mål før du koker og etter du har skylt. Tilsett spraymalt for å rette opp
2 liter for mye skyllevann vil senke sukkerinnholdet i vørteren, så det er nok noe av grunnen :) Med såpass lav OG kan du forvente at ølet gjærer godt ned på 100x tallet, og vil oppfattes som noe tynnere enn med riktig OG

Hei, takk for kjapt svar :)
varmet opp 25 liter vann til 68 grader. tilsatte malten litt etter litt mens jeg rørte. holdt dette på mellom 66-68 grader i 1 time. tappet ut vørteren fra gryta og ned i et kar. skylte gjennom malten med 10 liter vann som holdt 80 grader. lot malten renne av seg og helte vørteren tilbake i gryta igjen. Lot koke i 90 min med humla tilsatt på rette tider. kjølte ned til 22 grader med spiralkjøler.
Blir dette en lettøl?
Var det noe jeg kan gjøre nå som brygget er satt til gjæring?

Hvor mye malt brukte du? Hvis du har normal utgjæring havner du rundt 4%, pluss ev priming. Blir sikkert godt :)

Settet gir hvertfall et nydelig øl. Jeg fikk mitt i ca. 6%, men jeg hadde en halv kg spraymalt i også.

Høres bra ut:) men kan jeg tilsette spraymalt etter det er satt til gjæring? eller er det ingenting jeg kan gjøre enn å krysse fingre å håpe på et godt brygg

Kan bli litt tynnere i smaken som nevnt over. Ikke tilsett noe nå, bare kryss fingrene. Hvis du flaskekarbonerer og treffer FG'n til Håkon har du brått 4.5% :)

Hvor mange liter endte du med før og etter kok? Det har jo også litt å si - har du hatt oppi veldig mye vann, så kunne du egentlig ha kokt det inn mer, for mye vann ville også gjøre det mindre bittert enn planlagt, noe å koke inn mer også ville rette opp i. Har du derimot bare hatt lavt utbytte av en eller annen grunn, og du har riktig mengde vørter, så ville det bli mye bitrere enn planlagt om du koker inn mer.

Uansett vil det nok bli en deilig og frisk sommerøl som den er :)

startet med 25 liter tilsatte 6,7 kg malt. Utmesket med 10 liter ble vel ca 29-30 liter. mistet 2 liter i grums da jeg tappet over på kokekaret. startet koking med ca 27-28 liter . etter koking var det ca 26 liter. satt igjen med 23 liter vørter i gjæringskaret. har selv en mistanke om for mye vann ja... satser på det blir drikkende :)

Basert på de tallene der er jeg ikke så sikker på at for mye vann nødvendigvis er årsaken. Hvis du med 6,7 kilo malt hadde 26 liter etter kok med OG på 40 har du hatt et rimelig lavt meskeutbytte så langt jeg kan regne meg frem til (nedre del av 50-tallet). Med meskeutbytte på f.eks. 70% skulle du hatt OG på rundt 54-55.

Syns også tallet for avkok er litt lavt. Hvis du hadde 27-28 før kok og hadde 26 liter etter så er det litt lavt med 90 minutters kok. I følge kloke hoder risikerer du da problemer med DMS. Men igjen: ikke noe du får gjort med det nå - dog greit å være klar over til neste gang :)

Tilbake
Topp