Andrimne pilsner og gjæring.

Rolknut

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en Andrimne pilsner i morgen. Er det ok å gjære den under trykk, eller bør den gjæres tradisjonelt med gjærlås.

Jeg skal brygge en Andrimne pilsner i morgen. Er det ok å gjære den under trykk, eller bør den gjæres tradisjonelt med gjærlås.
Hvilken gjær bruker du, og har du mulighet til å gjære med temperaturkontroll? Det må vi vite før vi kan ta stilling til om det er tilrådelig å gjære under trykk.

Det kommer jo helt an på hvordan du vil ha den. Trykkgjæringa gir deg mindre gjærpreg, dvs. mindre preg av estere. Mange mener du da får et alfor "cleant" øl.

Jeg har vondt for å forstå hvorfor man vil fjerne pilspreget fra en pils. Jeg har ingen erfaring med trykkgjæring, men innbiller meg at det tilsvarer det du oppnår med den nye lagergjæren til Lallemand, Novalager. Den gir et veldig reint resultat - men det smaker jo overhodet ikke pils av det. Jeg bruker den til IPA; der lar den humla skinne i fred og ro:).

Jeg tenkte w34/70. Ja jeg har mulighet til temperaturkontroll v
I mine øyne er gjæring under trykk en alternativ måte å "hemme" gjæren på sammenlignet med å bruke lav temperatur. Så hvis du for eksempel har dårlig tid, kan du bruke trykk istedenfor lav temperatur og bli fortere ferdig med gjæringen, uten at du får det vanlige og negative preget fra en pils gjæret på for høy temperatur. Men nå er Saflager W-34/70 uansett svært tilgivende, og kan gjæres også på relativt høy temperatur med godt resultat - selv uten trykk. Så det kommer an på hva du er ute etter: Du kan gjære den på 12 grader med tre pakker gjær uten trykk, du kan gjære den i romtemperatur (18-20 grader) med to pakker gjær uten trykk - eller i romtemperatur med 0,5 til 1 bars trykk. Men da ville jeg nok gått opp til 3 pakker igjen.

Kort oppsumert: Jeg bruker bare trykk når jeg ser tempen løper lopsk eller på annen måte ikke kan gjære lavere enn ønsket, men så pleier jeg heller ikke ha "tidskontroll"

det morsome er at ventilen min skaper like my trykk om den står åpen som lukket (den blå, 0,7 bar) , så det sikreste er gjærlås evt. uten væske
om du ikke vil finne det ut selv ;)
Har ikke all verdens erfaring med trykk gjæring skal jeg glatt innrømme. Men kegland fermzilla plastic opplegget slipper luft gjennom om jeg blåser i slangen når skruen er åpen. Nær nok åpent det. Hvis 0.7 bar er "åpent" må det være noe feil. Det er jo relativt mye trykk det.

Den er "åpen" i den forstand at den ikke er tett, men hvis det er nok CO2/ gass som vil igjennom på samme tid opplevde jeg at trykket bygde seg opp til 1 bar :eek:

Tilbake
Topp