Nybegynner på brygging av øl med FWK

Trodde BE-134 ikke var av de værste å ha under kontroll
Her tenker jeg @Finn Berger må på banen :cool:
Jeg mener BE-134 er den samme som Belle Saison, min gamle fiende.

Nå er det lenge sida jeg sleit med det der. Jeg trur at hvis noen få betingelser oppfylles, vil du ikke få problemer:
- Alt utstyr reingjøres raskt, før det får anledning tl å tørke.
- Alt utsyr som kan plukkes fra hverandre, må plukkes fra hverandre, sånn at det ikke blir gjemmesteder for gjæren inni dem. (Tappestav og kran!)
- Ripete plast kasseres. (Bruk aldri noe annet enn en mjuk svamp i ei plastbøtte.)

Vanlig mjuk plast er notorisk skummelt, og jeg stelte nok ikke på noen måte pent nok me dem den gangen jeg fikk problemer.

Biofilm som har fått satt seg, er notorisk vanskelig å bli kvitt. Jeg trur ikke Zalo har noe særlig effekt på sånt - men Zalo holder sikkert lenge til å vaske stålkar etter bruk.

Alt utsyr som kan plukkes fra hverandre, må plukkes fra hverandre, sånn at det ikke blir gjemmesteder for gjæren inni dem. (Tappestav og kran!)
Interessant poeng! Selvom jeg er litt usikker på om jeg har gjæra BE-134 i samme kar som annen gjær så er jeg _helt_ bombesikker på at jeg har flaska ølet med samme plast. Og i samme flasker. Og jeg vasker ikke flaskene i det hele tatt, jeg bare skyller dem etter bruk og star san-er før fylling. Så da roer jeg stressnivået på dette.

Mod: En liten avsporing om Zalo og vasking ble flyttet hit.
Innlegg i tråden 'Hvordan rengjøre? -nybegynner' https://forum.norbrygg.no/threads/hvordan-rengjore-nybegynner.23372/post-652291

Sist redigert av en moderator:
Hei
Først av alt. Velkommen til oss :)

Mange gode tips over, men…
Jeg stusset over en setning

Dersom det betyr at du åpner lokket, bør du slutte med det :)
Dersom du måler utenpå karet, må du regne med at du måler for lav temp. Legg på 1-1,5 ℃
Takk for det!

Jeg åpner ikke lokket, måler på utsiden av karet.

Forsøker å øke temperaturen litt nå for å heller få litt fruktighet enn krydderpreg.

Blir spennende med sluttresultatet

Tilbake
Topp