Arbeidsom WB-06 gjær!

Hei!
Jeg satte et hveteøl fra ekstrakt til gjæring for snart to uker siden. Det hadde en OG på 1055, og da jeg sjekket SG i går var den 1006! Jeg har laget to brygg tidligere i min karriere (IPA), disse fikk begge en skuffende FG på 1020, så jeg hadde ikke store forhåpninger til utgjæringen denne gangen heller, det var derfor jeg la OG så høyt nå. Lufting av vørteren ble gjort med intens røring med hullsleiv. Spørsmålet er da; er det vanlig at denne gjæren gjærer så godt ut? Jeg har hørt at for lav FG kan være tegn på infeksjon :eek:
De to foregående bryggene gjæret seg ferdig på noen få dager, men dette ølet ploppet jevnt og trutt i en uke, før det ble stille i gjærlåsen. Har stått på et rom som holder en stabil temp på mellom 16 og 17 grader.
 
No er ikkje eg noko ekspert men visst du har meska på lavere tempratur denne gangen så vil eg tru du endar opp med ein lavare FG.
 
Espen83 skrev:
No er ikkje eg noko ekspert men visst du har meska på lavere temperatur denne gangen så vil eg tru du endar opp med ein lavare FG.

Med tanke på:
Therion skrev:
Jeg satte et hveteøl fra ekstrakt til gjæring for snart to uker siden.
så tror jeg ikke (den ikkeeksisterende) meskingen hadde mye å si :)

Angående gjæren, så kjenner jeg ikke mye til den :(
 
Jeg flasket denne ølen i dag, og da var FG 1015!! Er dette i det hele tatt mulig? jeg hadde jo fått en avlesning på 1006 flere dager før!? Har bryggeren vært litt tilbakestående, eller er det stor forskjell på kvaliteten til hydrometrene? Mitt er fra Europris..
 
Det kan skyldes Co2, som gir hydrometeret ekstra oppdrift om det blir stående litt før avlesing. Siden temperaturen har vært jevn, skulle ikke den ha noe å si, men du kan bruke denne: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/hydrometer.html?14325338 til å korrigere for temperatur. Ellers er vel ikke europris annerkjent for kvalitesprodukter, men mitt fra samme sted fungerer og gir samme avlesning som refraktormeteret jeg også bruker.
 
Er du helt sikker på at du leste av rett på den første målingen, og at det ikke var 1016 i stedet for 1006? Det er fort gjort å blingse...
 
Tilbake
Topp