Aroma vs Bitterhet, Nøgne Ø IPA

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Heia.
Tok turen innom polet før påske for påfyll til påskeegget ;)
Smakte for første gang Nøgne Ø India Pale Ale, det jeg merker meg er at jeg digger humlearomaen og smaken når brygget først treffer tungen, men den påfølgende bitterheten er nok enda litt mye for meg. Det første som slår meg da er jo selvsagt hvordan kan jeg brygge et øl som skiller ut kun det jeg liker :jaha:
Ser at Nøgne Ø IPA veier inn på 65 IBU, vil jeg kunne få disse smakene ved og tilsette endel mindre humle ved begynnelse av kok og mye mot slutten / tørrhumling?

Drakk også en Flying Dog: Gonzo Imperial Porter, denne sier de skal ligge på 85 IBU uten at jeg kjente den samme "rå" bitterheten her som i IPA'en. Kan dette være fordi Gonzo er et mer komplekst øl, med andre smaker som overdøver bitterheten?

Er bitterhet bitterhet (om man tilsetter humle ved 60 min) eller vil bitterheten bli annerledes utifra hvordan humle man bruker som bitterhumle?

Nøgne beregner bitterheten til 65 IBU basert på den humlen de tilsetter ved begynnelsen av kokingen, med det som nå måtte komme av bitterhet av den senere humlen som ren bonus. Om du plotter IPA-en deres inn i et brygge-program vil du som regel få en langt høyere IBU (tror det var noe over 80 i oppskriften som ligger her på forumet et sted). Jeg vet ikke om noen har målt den.

Svaret på spørsmålet er iallfall ja: du kan godt bruke mindre bitterhumle, eller til og med droppe den helt. Dessuten kan du tilsette nok humle sent under kokingen til å oppnå høy IBU, og bitterheten vil likevel kjennes mildere. Jeg brygget f.eks. en IPA med all humlen tilsatt 30 minutter eller mindre – 350 gram tilsammen – som beregnet skulle gi over 70 IBU. Den var ikke avskrekkende bitter. I det eksperimentet brukte jeg ingen tørrhumle, men vil anbefale at du gjør det om du skal ha skikkelig aroma.

I Gonzo Imperial Porter sitt tilfelle vil jeg derimot tro at årsaken til at en såpass høy IBU ikke kjennes like rå som i Nøgne Ø IPA er humlearten. Nøgne bruker Chinook som bitterhumle, en humle som er kjent for å være barsk og røff slik mange mener en IPA skal være. Flying Dog bruker Warrior, som skal være en del mykere. En indikasjon på hvor bitter hver IBU kjennes kan være prosentandelen co-humulone i alfasyren (~24% for Warrior, 29-34% for Chinook). Erfaringsmessig stemmer det sånn noenlunde, men Chinook er litt hardere enn den middels høye co-humulonen skulle tilsi, etter min mening.

Så altså: IBU er bare en svak indikasjon på bitterhet, og vil oppfattes annerledes alt etter koketid og humleart.

Tilbake
Topp