Bananfluer/fluer og brygging

Marius K.

Norbrygg-medlem
Har hatt en solid invasjon av det som trolig er bananfluer (men det er vel ikke helt sesong for det nå så det kan være en annen type miniflue), i kjelleren hvor ølutstyrer står.

Det er fortsatt litt fluer i omløp, men langt i fra så ille som det var. Utstyrer har nok blitt utsatt for litt fluer (fant blant annet en død en inne i en silikonslange).

Slanger koker jeg, men det holder vel å rengjøre øvrig utstyr på vanlig måte med PBW og desinfisere før bruk, til tross for fluene? Eller kan slike udyr legge igjen mer standhaftige saker?

Tenkte mer på om vaskeregimet jeg skisserte er godt nok til å unngå infeksjon.

Fluene har vært ignorante både søt saft med zalo og eddik med zalo. Dvs, en del gikk i sistnevnte kombo, men langt i fra nok til å utrydde de. Måtte kjøre på med litt gift som tok knekken på mesteparten, men fortsatt noen igjen. Fårhåpentligvis siste rest før de forsvinner helt.

Tenkte mer på om vaskeregimet jeg skisserte er godt nok til å unngå infeksjon.

Fluene har vært ignorante både søt saft med zalo og eddik med zalo. Dvs, en del gikk i sistnevnte kombo, men langt i fra nok til å utrydde de. Måtte kjøre på med litt gift som tok knekken på mesteparten, men fortsatt noen igjen. Fårhåpentligvis siste rest før de forsvinner helt.
Gå på felleskjøpet hvis du har det i nærheten og kjøp fluepapir, eller strimler og heng det opp overalt. Jeg har fått batcher infiserte av de små partypooperne der. Så lenge du vasker og saniterer vanlig burde det duge. Men hvis de får tilgang til selve ølet så kan det bli laber stemning.

Gå på felleskjøpet hvis du har det i nærheten og kjøp fluepapir, eller strimler og heng det opp overalt. Jeg har fått batcher infiserte av de små partypooperne der. Så lenge du vasker og saniterer vanlig burde det duge. Men hvis de får tilgang til selve ølet så kan det bli laber stemning.

Var vel i grunn det svaret jeg håpet på mtp vask og sanitering :) Felleskjøpet er allerede besøkt, og fluepapir på plass :)

Hadde en heftig koloni som koste seg på gjesterommet og bryggerommet forrige sommer. -Fin overraskelse når jeg kom hjem fra ferie.
En kvart boks med Radar insektsspray i hvert rom, så datt de som fluer (trenger ikke direkte sprøyting).
Ikke hatt problemet siden.

Hadde en heftig koloni som koste seg på gjesterommet og bryggerommet forrige sommer. -Fin overraskelse når jeg kom hjem fra ferie.
En kvart boks med Radar insektsspray i hvert rom, så datt de som fluer (trenger ikke direkte sprøyting).
Ikke hatt problemet siden.

Innsektspray har hjulpet meg og godt på vei til et relativt fluefritt miljø.

Tilbake
Topp