Beregne OG

Lars

Norbrygg-medlem
Tenkte å hjelpe til med å anslå OG på et hjemmebrygg som er satt til gjæring, men husker ikke hvordan det regnes ut, og er på tur uten ølbøkene.. Hvordan regner jeg ut dette?

I tillegg til appelsiner, nellik, pepper og noe annet snacks, ble det brukt en viss mengde sukker på 18 liter.
Venter på å få svar på sukkermengden, men vi kan anslå 100gram foreløpig.
Det ble også brukt bakegjær, så jeg er spent på resultatet, og eventuelle forbedringspotensiale her. :)
Han har Oechslevekt, så FG kan måles, da det vil være viktig å vite alkoholprosent i juletida..

Den er ikke lett, har du ikke noe mer info om hva som ble slengt i gjæringskaret?

Nix, men tenkte egentlig kun å beregne ut ifra sukkermengden (standard hvitt sukker), for å få et anslag.
Vet ikke om appelsinen gir fra seg særlige mengder forgjærbart sukker, resten er stort sett krydder.

Forstår jeg det rett hvis han bare har brukt vann, sukker, krydderier/appelsin og gjær?
Ingen form for malt i dette brygget?

100g på 18l???
Dette er jo den mengden man bruker for å danne kullsyre ved flasking.

100g sukker i 1l vann gir SG:1038

Ikke noe malt nei, virker som det er tradisjon for å lage julebrygg/hjemmebrygg med sukker i flere plasser her i Trøndelag.
Et brygg er det jo absolutt, men øl kan det vel strengt tatt ikke kalles, selv om det gjerne gjorde/gjør det.

Ups, 100g sukker per liter vann skulle det være, trolig enda mer.

Vel, brukte Beercalc.dk for å se litt på dette. 100 g per liter blir 1800 g på 18 liter. Dette gir i utgangspunkt en OG på 1.040. Beercalc gir en FG på 1.010 men det har jeg ikke noe særlig tro på at det stemmer. Jeg tror heller det blir noe under 1.000 siden sukker forgjæres helt og alkoholen drar ned væskens tetthet til under 1.000 (etylalkohol har vel en tetthet på 0.79 ca).

Appelsinene blir sikkert gjæret i likhet med øl, der det blir noen sukkerrester igjen i brygget. Jeg skulle si: vei en skrellet appelsin og tell antall appelsiner brukt. Se så på en pakke fersk appelsinjus hvor mye % sukker/karbohydrater den inneholder og gang vekten med 0,%. F eks, hvis appelsinjus inneholder 10% karbohydrater, og appelsinene tilsammen veier 600 gram, så blir det 0,10 x 600 = 60. Fyll så 60 g flytende maltekstrakt i Beercalc. Maltekstrakt gjærer ca 80% ut, det blir sikkert noe sånt med appelsiner også.

Men bare helt bortsett fra alt det der: hvorfor egentlig regne på noe som jeg knapt kan tenke blir noe særlig godt i forhold til et ordentlig maltbrygg?  >:D

Takk for hjelpa, da ordnet det seg!

Er spent på å smake, og synes det er spennende å kjenne til tradisjonene her, uansett fremgangsmåte.
Kan jo for eksempel ta med noe av krydringa i et juleøl neste år. :)

Ellers kan trolig bare det å bruke en annen gjær løfte resultatet for deres del også, men vet mer når resultatet foreligger...

I vinlegging som dette er  :) er det 16-17 gram sukker pr. liter vann gjærer til 1 % som gjelder.

strøsukker + fruktsukker i gram / liter vann / 16 = alkoholprosent

Tilbake
Topp