besk stout

khs

Malt:
4000g  pale ale
300g svart
200g karamell/krystal

Meskeskjema:
90 min 66 °C
Kommentar til siling: brukte nok nærmer 2,5t på siling pga tettning.

gjær: Wyeast 1056

Stouten har 2uker på primærdunk, 1-2 uker på fat med isinglass.

IBU: 20

Hva kan være årsaken til besk ettersmak(atringens) være?(finnes også et hint av såpesmak).
For lang mesking og siling,for mye svart malt eller er ølet ennå for grønt?

Svartmalt er vel den beskeste av de mørke malttypen, og du bruker nesten 7% av den.  Det meste jeg har brukt i en staut er 10% mørk malt, og da var det mest sjokolade og rista bygg.  Kun 2% svartmalt.  MEN den skarpe beske smaken avrundes etterhvert - du vil sikkert merke forskjell alt etter et par uker.

Du skal jo heller ikke se bort fra at stauten din er akkurat passe besk, men bare ikke etter din personlige smak.  I så fall vil jeg anbefale at du neste gang prøver Weyermann sin Carafa Special.  Der er mye av skallet fjernet, og du får farge og smak men mindre astingens.  Et annet alternativ er å vente med å tilsette den mørke malten til etter meskingen er over, f.eks den siste halvtimen av silingen. Men utover det tror ikke lang mesk og siling kontra normal har så mye å si. Mørk malt gir lav pH, og mindre fare for utvasking av garvesyre fra skall.

LAng skylletid kan kanskje også ha noe å si. Med så lang tid, vil du muligens få beder utgjæring enn beregnet, noe som kan gjøre at røstighet/bitterhet fra malten trer kraftigere frem enn planlagt.

Da smakte jeg på stouten igjen. Den har nå 2 uker på fat(15 °C). Nå var den faktisk knallgod :biersmile: , passe besk og lite merkbar astringens. (slår butikkpils :skitbra:)
Ved forrige prøvesmaking for noen dager siden fikk jeg mye skumm pga. overkarbonering(2,7 volumer CO2) så det kan ha vært årsaken. Vet at skummet er bittert men bitterheten vil vel forsvinne etter
at skummet har lagt seg? Har nå fått ristet ut mye av kullsyren så nå tror jeg nivået er ganske ok. Er rimelig fersk i bryggefaget så dette er min første stout og brygg nr.3.
Kan ikke huske å drukket stout før og det er jo synd. Det kan jo være at smaksløken måtte ha en liten tilpassning til denne nye drikken.
Gleder meg til å prøvesmake :godtoel: igjen om noen ukers moding. Når vil den være på topp? Stouten er regnet til ca 5,5%.