Bitter på ekstrakt

Ærede Forum!

Jeg har lyst til å lage en ESB på ekstrakt, gjerne med tepose i tillegg. Har kikket litt rundt på forumet, men får liksom ikke svar på akkurat det jeg lurer på. Jeg er nybegynner for de som lurer.

Tenkte å ta utgangspunkt i Zainasheffs "I'm not thirsty I'm bitter":

Ektrakt:
- English Pale Ale LME (3.5 L) -  84 %

Teposen:
- Aromatic (20 L)  -  6.2 %
- Crystal (120 L)  -  6.2 %
- Special Roast (50 L)  - 3.1%

Humle: Kent Goldings.
Gjær: WLP002.

Til saken:

English Pale Ale LME får jeg nok ikke tak i. Hva kan jeg erstatte denne med? Jeg går ut fra at feks bryggselv sitt lyse ekstrakt er OK, men det blir vel ikke akkurat det samme. Spørsmål: kunne jeg hatt litt Maris Otter i teposen i tillegg, la oss si 10 %?

Special Roast får jeg heller ikke tak i. Hva med å bruke Biscuit istedet? Da får man litt kjeks og brød, som jeg forstår er noen av egenskapene til Special Roast.

Er det andre som har bra ekstraktoppskrifter liggende, på ESB, som de ønsker å dele?

Har du vært på denne siden?
http://beerrecipes.org/findrecipe.php
Der kan du velge hvilken metode du skal bruke, og så hvilken stil du vil brygge.

Jeg ble anbefalt å bruke biscuit i stedet for Special Roast da jeg skulle brygge en amerikansk amber.
Utover dette, har jeg ikke så mye å bidra med :)

Muntons pale ekstrakt er stort sett engelsk pale malt-ekstrakt. Jeg har sett amber malt foreslått som erstatning for Special Roast, og Thomas Fawcetts ligger rett i nærheten av 50L (~100 EBC), og har noen av de samme egenskapene.

Jørn: Artig side! Men hvordan er det med kvalitetssikringen? Jeg synes det virket som litt hummer og kanari ... Selv henter jeg en del inspirasjon fra blant annet oppskriftregisteret til Brewer's Friend. Og så har jeg Zainasheff og Palmers "Brewing Classic Styles", bra bok.

Kjetil S: Har anbefalingenei bakhodet til shoppingen. Lurer på om jeg skal blande litt: ta litt biscuit og litt amber.

simenkvaal skrev:
Jørn: Artig side! Men hvordan er det med kvalitetssikringen? Jeg synes det virket som litt hummer og kanari ... Selv henter jeg en del inspirasjon fra blant annet oppskriftregisteret til Brewer's Friend. Og så har jeg Zainasheff og Palmers "Brewing Classic Styles", bra bok.

Veldig godt spm... aner ikke :) Jeg brygget selv ekstrakt for inntil 12 brygg siden, så jeg bokmerket denne siden, men brukte den aldri. Bruker selv boken du nevner, og er veldig fornøyd med den. Så kanskje man bare skal la den siden passere i stillhet... :D

Tilbake
Topp