Bokstavelig talt BITTER avslutning på bryggedagen...

YngveKL

Norbrygg-medlem
Hei, nytt medlem her.

For en siden gjorde jeg en (lett modifisert; mindre black malt, mer pale crystal og munich dark) utgave av Nøgne Ø Porter (fra bryggselv) som 1ste ølbrygg. Denne ser ut til å bli bra.

Så gjorde jeg en "Aberdeen Brown Ale" etter en oppskrift fra Biermuncher på homebrewtalk... ohaaaa... denne er BITTER. Siden jeg fikk tips om vannjusteringer før jeg satte denne, brukte jeg pH5.2 stabilisator ( til hele 25liter'n, og ikke bare mesken). Skulle antagelig ikke gjort dette. pH5.2 stabilizer inneholder vel fosfater som buffrer pH, men som også aksentuerer bitterheten... Har ikke tappet den over på flasker ennå.

Spørsmålet er som følger: Jeg har ikke gjort noen andre vannjusteringer overhodet. Hvordan vil det være å tilsette litt kalsiumklorid i denne, f.eks. ved omstikking til ny gjærdunk? Akkurat nå står gjærdunken bare å tar opp plass i kjelleren... prøve med CaCl2 / tømme ut?

/Yngve
 
Oppskriften skulle vel gi en ganske beskjeden bitterhet (22 IBU, såvidt jeg kan se). pH Stabilizer 5.2 har vært diskutert mange ganger, og konsesus er vel at det ikke virker. Egne forsøk viste at det flyttet pH mindre enn 0.1 poeng i en lys mesk ved anbefalt dosering. En voldsom bitterhet i dette ølet virker mystisk. Brukte du mye mer enn anbefalt dose?
 
Tja, gjorde vel det kanskje. På boksen står det 8g per 10 liter bryggevann. Siden jeg skulle ha 30 liter til kok, brukte jeg 24g.

Dersom utregnet fra databladet skal riktig dosering være 0,5g per liter, altså ca. 15g for 30 liter, eller 12,5g dersom det bare er vørter til gjæring som skal regnes med...

For humle brukte jeg 16g Target til bitterhumle @60min, samt 9g EKG @15min.

Tenkte ikke så mye på flyttingen av pH som så, men at den bufferløsningen inneholder en miks av næringsmiddelgodkjente fosfater. Skrev over at disse aksentuerer bitterheten (manglet ?-tegn)... det jeg mente var om fosfater på samme måte som sulfater øker bitterheten?

/Yngve
 

Vedlegg

  • pH5.2.jpg
    pH5.2.jpg
    8,7 KB · Sett: 35
Tja, gjorde vel det kanskje. På boksen står det 8g per 10 liter bryggevann. Siden jeg skulle ha 30 liter til kok, brukte jeg 24g.

Dersom utregnet fra databladet skal riktig dosering være 0,5g per liter, altså ca. 15g for 30 liter, eller 12,5g dersom det bare er vørter til gjæring som skal regnes med...

For humle brukte jeg 16g Target til bitterhumle @60min, samt 9g EKG @15min.

Tenkte ikke så mye på flyttingen av pH som så, men at den bufferløsningen inneholder en miks av næringsmiddelgodkjente fosfater. Skrev over at disse aksentuerer bitterheten (manglet ?-tegn)... det jeg mente var om fosfater på samme måte som sulfater øker bitterheten?

/Yngve
Her er en oversikt over kjente vannprofiler. Burton og Dortmund har spesielt høye sulfatkonsentrasjoner, noe som kan gi økt bitterhet. Det oppgis ikke hva pH Stab. inneholder, så om det gir slike konsentrasjoner er ikke godt å si. Den beste tilnærmingen mht. vann er å få tak i vannprofilen for bryggevannet og legge den inn i en kalkulator. Brewersfriend sin er kjempefin. https://www.brewersfriend.com/brewing-water-target-profiles/
 
Takker for info. Ja jeg har vært inne å sett på brewersfriend, og også fått tak i vannverdier fra Larvik Kommune - Gopledal vannforsyning (hvis noen skulle ønske disse, mener jeg). På boksen står det at smaken på ølet ikke blir påvirket, men når man har hatt i så mye som jeg, så kanskje... Aner ikke hva for mye fosfat i øl kan gjøre med smaken/bitterhet. Får prøve å se med tilsetning av CaCl2 tenker jeg... :)

/Yngve
 
Jeg synes det høres rart ut at den beskjedne mengden humle skulle gi så enormt med bitterhet, selv om du har benyttet vannjusteringer. Er du sikker på st det er bitterhet eller snakker vi at det heller mot besk smak? Kan du ha vært uheldig med prøven du smakte fra? Hvilken temperatur har du mesket på?
 
Hmm, besk? Tja-nei-kanskje... Nå ble jeg litt svar skyldig. Mesket i 60 min på 68-67 grader, så 10 min på 73, så 5 min utmesk på 77. Skyllevann holdt 78-77 grader. Jeg lot skyllingen gå sakte på denne. Tok sikkert 45 min. til sammen. Lot det renne sakte fra krana via en slange ned i ei bøtte, mens jeg sørget for å la mesken være akkurat dekket med vann. Stoppet når jeg hadde nok til kok. Ca 32 liter...

/Yngve
 
Sist redigert:
Blir ikke bittert bare av å tilsette de saltene der, du må jo også ha i godt med bitterhumle...
 
Den er kanskje mer tørr i finishen, enn bitter?
Nei, den var ikke tørr. Satte en del vin i yngre dager (20 år siden, er 44 nå) , så den "smaken" har jeg inne. Da var den mer på den beske siden...

Blir ikke bittert bare av å tilsette de saltene der, du må jo også ha i godt med bitterhumle...
Hehe, det var jeg sikker på også, men har kontrollveid restene av humlene i posene, og det stemmer. Det var enkelt å sjekke siden jeg kjøpte 100g pose av hver.

Jeg har bestemt meg for å flaske. Smakte på det i sted da jeg stakk om til ny gjæringsbøtte. Stått i primærdunk i straks 4 uker. Jeg syntes smaken har blitt litt mykere, men fortsatt besk/bitter.... go figure! o_O
 
Synes det høres ut som god kontroll i prosessen. Bra du flasker, skal ikke se bort i fra at dette blir tipp topp tommel opp... :)
 
God kontroll vet jeg ikke ennå, men kanskje en gang Men må da forsøke å flaske siden det bare er ølbrygg #2. Er ikke være enn å helle det ut senere om det ikke skulle bli bra Takker for alle innspill :)
 
Oppskriften skulle vel gi en ganske beskjeden bitterhet (22 IBU, såvidt jeg kan se). pH Stabilizer 5.2 har vært diskutert mange ganger, og konsesus er vel at det ikke virker. Egne forsøk viste at det flyttet pH mindre enn 0.1 poeng i en lys mesk ved anbefalt dosering. En voldsom bitterhet i dette ølet virker mystisk. Brukte du mye mer enn anbefalt dose?
5.2TM
Detected In: Flavor, mouthfeel.
Described As: Baking soda, harsh, metallic, salty, rough. Typical Origins: 5.2TM mash stabilizer.
Typical Concentrations in Beer: N/A.
Perception Threshold: unknown.
Beer Flavor Wheel Number: N/A.
Discussion: 5.2 is a proprietary blend of phosphate salts
(mostly sodium phosphate) sold by Five Star Chemical which claims to reduce mash pH to 5.2 and buffer it at that level regardless of starting pH. Under certain conditions, notably when using highly alkaline water, or if you use excess amounts, it can affect flavor and mouthfeel.
Also see Alkaline and Salty.
When Are 5.2 Notes Appropriate?: Never
 
Se det ja... tror jeg pensjonerer den nesten ubrukte boksen med 5.2 jeg... :)

Jeg tappet ølet på flasker som tidligere sagt, men jeg er ikke helt fornøyd med smaken. Bitterheten har "fadet" en ganske så stor del, men det ble ikke noe spesielt godt. Skal beholde en kasse og smake på i ny og ne, den andre går nok til Draugen når et nytt brygg skal tappes...
 
Se det ja... tror jeg pensjonerer den nesten ubrukte boksen med 5.2 jeg... :)

Jeg tappet ølet på flasker som tidligere sagt, men jeg er ikke helt fornøyd med smaken. Bitterheten har "fadet" en ganske så stor del, men det ble ikke noe spesielt godt. Skal beholde en kasse og smake på i ny og ne, den andre går nok til Draugen når et nytt brygg skal tappes...
Ren svindel å selge dette produktet til generell bruk

Lykke til med neste brygg
 
Tilbake
Topp