Bruke fryseelement til nedkjøling av vørter.

Okei, dumt spørsmål.

Men jeg har ikke anskaffet meg en vørterkjøler enda, og jeg skal brygge i helga.
Etter planen skal 25 liter bohempils lages i en 36 liters gryte.

Dette skal brygges ute, hvor det er nokså kaldt, men jeg lurte på om det er mulig å bruke fryseelementer til nedkjøling.
De er laget av PP-plast. Evt. binde de opp slik at "korken" til elementet ikke går "under vann".

Så folkens, kan dette være en brukbar student ide? Eller en særdeles dum student ide?

I teorien funker dette, men...

Du kan ikke desinfisere dem som du gjør med kjølespiral, så hver enkelt må desinfiseres. Du må nok også belage deg på å ha mange sånne liggende klar og bytte dem ut etterhvert som de blir varm. Nøyaktig hvor mange har jeg ikke snøring på, men flere enn en normal person har liggende i fryseren til enhver tid kan jeg tenke meg.

Går kanskje fort nok å kjøle ned ved å ha lokk på kjelen, og sette den i en større bøtte som fylles med vann kontinuerlig... eventuelt et badekar eller kjøkkenvasken  ;)

Før jeg kjøpte Nimbusen min brygget jeg i en 25 liters krabbekoker.  Fylte badekaret med kaldt vann og satte gryta oppi. Fungerte som bare det.
Etter 25-30 min var tempen nede i 20 grader.

I Australia er det visst vanlig å helle den varme vørteren rett i gjæringskaret og la den kjøle seg ned over natten. Rask nedkjøling er ikke så viktig som enkelte skal ha det til.

Jeg har prøvd å kjøle ned med fryseelementer en gang. Husker ikke helt hvorfor jeg hadde behov for det, men det gikk overraskende sakte og ble mye klin, så jeg endte opp med å sette kjelen i oppvaskkummen med kaldt vann.

Jeg er vel en av de "enkelte"...

Hvis du ikke har badekar, har du vel i det minste en dusj? Da kan du gjøre følgende: Ved endt koking, hell den varme vørteren over i gjærkaret, og sett dette i den tomme gryta. Sett det i dusjen og legg dusjhodet ned i gryta og skru på kaldvannet. Slik lager du en relativt effektiv kjølekappe. Jeg pleide å kjøle slik på de første batchene mine (herregud, det er lenge siden, følte meg plutselig gammel...).

Du kan fint bruke kjøleelementer til vørteren. Lag dine egne så har du plenty. Frys vann i brusflasker og lag så mange du trenger.
Er bare å pælme rett i gryta og bytte etterhvert som de tiner. Og om du også har gryta i vask/badekar i kaldt vann går det vel ekstra fort.

Trond.A skrev:
Kjetil S skrev:
Rask nedkjøling er ikke så viktig som enkelte skal ha det til.

:jaha:
Nå venter jeg spent på kometarer fra enkelte!  ;D
hovedårsaken til at vi vill ha en rask nedkjøling, er vel fordi varm vørter er mere utsatt for infeksjoner og andre negative ting enn nedkjølt vørter.
utfellingen av proteiner er også en årsak, men den er vel mer diskuterbar.... tiden leger (nesten) alle sår :)

Nå er vel vørteren under kontinuerlig kontaminasjon gjennom hele kokeprosessen også. selve kokingen er jo ingen steril prosess. Så å helle varm vørter på et gjæringsfat som man forsegler og setter til (lang) avkjøling er ikke under større kontaminasjon enn kjøling generelt skulle jeg tro.

Jeg vil tro det er noe i å kjøle raskt. Dessuten kan det være et poeng å få en god cold break. Man kan lage godt øl uten å kjøle raskt (jeg kjøler sikkert ikke så raskt som jeg bør med vannbad enn så lenge), men sannsynligheten for bedre resultat øker vel ved å følge retningslinjene.

http://www.howtobrew.com/section1/chapter7-4.html
While it is still hot, (above 140°F) bacteria and wild yeasts are inhibited. But it is very susceptible to oxidation damage as it cools. There are also the previously mentioned sulfur compounds that evolve from the wort while it is hot. If the wort is cooled slowly, dimethyl sulfide will continue to be produced in the wort without being boiled off; causing off-flavors in the finished beer. The objective is to rapidly cool the wort to below 80°F before oxidation or contamination can occur.

Ser ut som det er flere fordeler ved å kjøle raskt. For å være helt sikker på å unngå kontaminasjon kan du jo bare kaste alle dine frosne brusflasker opp i badekaret sammen med vann, noen poser isbiter og salt. Så plasserer du bare gryta oppi og rører forsiktig i gryta. Må vel gå raskt vel?

Takker for alle svar. Godt at folk er engasjerte!  :skitbra:

Mitt kokekar (36liter) er like stor i diameter som mine gjæringskar, så å plassere dem oppi hverandre er ikke en mulighet.
Jeg har muligens en løsning med at jeg setter gryta i en trillebåre og fyller med kaldt vann fra hageslanga :p

Skal bli spennende uansett. :)

Jeg har på mine første brygg brukt gryte i vasken med kaldt vann rundt metoden. Da gikk det ca 35 minutt å kjøle ned vørteren. Men i dag brygget jeg 12 liter hveteøl og benyttet kobberspiral for første gang. Det gikk sinnsykt raskt og enkelt å få kjølt ned vørteren. Tror det tok 5 minutt. Det var og meget enkelt å lage kjølespiral selv.

Kjøp 5 meter kobberrør hos Biltema. http://www.biltema.no/no/Bygg/Ror/Isolert/Kobberror-plastisolert/
Kjøp kranetilkobling hos Biltema http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Krantilkobling/
Kjøp hurtigtilkobling hos Biltema http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Hurtigkoblinger-universal/
Kjøp hageslange 1/2" hos Biltema http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Hageslange/
Kjøp slangeklemmer 2 stk. hos Biltema http://www.biltema.no/no/Bygg/Blander/Tilbehor/Slangeklemmer-2-stk/

Brukte 15 minutter til å skjære bort isoleringen på kobberrøret. Brukte så en gryte med noe mindre diameter enn vørtergryten og viklet kobberrøret rundt denne gryten for å lage en fin spiral uten å få knekk på kobberrøret. (Husk begge endene skal stikke oppover.) Finn frem passende lengde med hageslange som passer med lengden fra vannkranen til der du skal stå og kjøle ned vørteren. Samt passende lengde til avløpet, vask ol. for utløpet fra slangen. Koble sammen hageslangen og endene av kobberrøret med slangeklemmene. Koble så hurtigkoblingen til den enden av hageslangen som skal gå fra vannkranen. Og vips du har laget en egen kjølespiral. :skitbra:

Tilbake
Topp