bruke ris i ekstraktbrygg

Hei og hå. Ønsker å sette en typisk lys amerikansk lager med ris.

Etter å ha lest igjennom Mesking av ris...? og Erfaringsoverføring: Bruk av ris i øl så prøver jeg å finne ut en måte jeg kan få til dette på, ettersom maltekstrakt og spesialmalt ikke inneholder enzymer:

1: minimeske risen med vanlig malt

2: meske risen med ensym-tilsetning

Noen som har noen innspill på dette? Hva er lettest? Vil alternativ 2 fungere?

Mvh,
Christoffer
 
Bytt risen ut med vanlig hvitt sukker.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Må nok gå ned litt i mengde på sukkeret, siden utbyttet av dette vil være høyere enn for ris. Jeg hadde byttet 1 kg ris med ca. 750 g farin.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Men blir ikke det noe ganske annet? Sukker fra ris vil jo være omtrent det samme som sukker fra malt, siden den kommer fra stivelse brutt ned av de samme enzymene. Vanlig rørsukker vil derimot gjære ut 100% og skape et mye tørrere øl.
 
Så vidt jeg vet er det faktisk ikke så mye dekstriner man får ut av ris, men stort sett maltose. Dette har blitt omtalt på the Brewing Network noen ganger, men jeg har dessverre ikke noen konkret link.
 
Jeg tror det var Brew Strong om adjuncts. Oh yes, spørsmålet kommer opp elleve minutter inn i sendingen: Why not sugar instead of rice? Så tar det selvsagt laaaaang tid og iallfall en reklamepause før de kommer til svaret. Ca 20 minutter ut:

[quote author=Jamil]The interesting thing about rice is, you take rice and add that to the mash, the rice gets converted into maltose and glucose and mainly maltose, just like your barley does. You end up with, it's the same type of enzyme, those barley enzymes, creating the same maltose that it creates from [mumble], it doesn't care what the sugar is,[/quote] [quote author=John Palmer]The difference is, if you're brewing with corn or rice, in the mash, those are going to be converted to maltose, as you say, you're gonna get the same, or nearly the same, wort sugar profile out of those adjuncts that you would from the barley malt itself, but you have less protein. Because those adjuncts do not have the protein levels (bla bla) the stuff that makes the body of the beer.[/quote][quote author=Jamil]Also a lot of the flavor development of malting and the husks that come along with barley that you tend not to have with rice and corn[/quote][quote author=John Palmer]You end up with lighter flavors in that beer, compared to an all-malt beer. And if you add sugars to a beer ... That is changing the sugar profile of the beer, and is gonna change the fermentation profile of the beer, the yeast are gonna act on that sugar profile differently than they would on an all-malt or a malt and starch adjunct mash. You're gonna get a different flavor profile from adding simple sugars.[/quote]

So there.

Men når det er sagt, en liten mengde sukker kan nok gjøre samme nytten som en liten mengde ris. Med større mengder blir nok ølet noe forskjellig.
 
Det høres veldig underlig ut at
stivelse fra bygg + enzymer fra bygg = ulike sukkerarter (bl.a. maltose) og dekstriner
mens
stivelse fra ris + enzymer fra bygg = maltose

Jeg fant ikke noen veldig gode referanser her og nå, men denne presentasjonen inneholder en del informasjon:
https://www.vlb-berlin.org/sites/de...ference 2011 - Downloads/wed09-novozymes.pdf Det jeg klarer å lese ut av den, er at ris og mais får omtrent samme sammensetning av karbohydrater som bygg, så sant det er nok ensymer tilgjengelig.
 
Yea, jeg må nok korrigere meg her... Har nok husket feil. Og det hørtes jo merkelig ut. Men jeg står fortsatt for at det enkleste for en ekstraktbrygger er å bytte ut ris med vanlig sukker. Kanskje jeg dog må justere ned mengden min noe.
 
Tilbake
Topp