Brygge med Brettanomyces Anomalus

Leste i BYO at de anbefaler 4 uker conditioning før flasking ved bygging med brett. Tror dere de da mener at man skal stikke om og la brygget stå i 4 uker på omstikkingskaret? 4 uker på primærgjæringskaret så flørter vi vel med autolyse?
 
Like greit å stikke om før man sekundærgjærer med brett, ja. 4 uker på primærgjæringskaret går som regel greit i hjemmebryggerskala uansett. Autolyse er nok en større bekymring med større gjæringstanker.
 
Jeg lurer på noe lignende. Jeg har en Saison hjemme som nærmer seg 1.010. Jeg hadde tenkt til å stikke om halvparten og pitche et rør Brett Brux. Er 4 uker nok for at dette skal stabilisere seg? Forstår at man må bruke hydrometer for å forsikre seg, men greit med litt forventningsstyring :)
 
Jeg liker å la det stå lenger enn 4 uker, gjerne 3 måneder eller lenger. Mtp både smak og utgjæring. Prøv å ta SG-målinger av og til, så får du inntrykk av hvor lang tid som trengs.
 
Jeg har tenkt å gjære hele batchen min med Brett. Hvor lenge tror dere jeg bør la den stå til primærgjæring før jeg stikker om?
Har forstått det slik at Brett bruker litt lengre tid en "vanlig" gjær.
 
Primærgjæringa går ganske fort, ikke mye lenger enn med sacc, så lenge du pitcher nok gjær. 1 uke bør egentlig holde, men det er bare å følge med hvor aktivt det gjærer i starten.
 
Tilbake
Topp