Brygge Sake

Drechsler

Norbrygg-medlem
Er det noen som har prøvd seg på å brygge sake? Jeg har kjøpt inn white-labs sake gjær og koji-kin og funnet fremgangsmåten her: http://www.taylor-madeak.org/index.php/2008/02/29/how-to-make-sake-at-home-a-taylor-made-g
Det ser ut som det komplette galskap men må jo nesten bare prøves (fulltids jobb, styreverv i borettslaget, 2 barn på 2mnd og 21mnd, hund + Sake brygging)  :bank2:

Hvis noen har gjort dette før meg vil jeg gjerne høre hvordan det gikk...
 
Jeg har ikke prøvd men har veldig lyst, sake er noe jeg liker veldig godt. jeg vet godt vordan det er å brygge med små tilstede jeg har tre (2, 6 og 7)  det går vis en planlegger litt og har en frue som ikke er alfor utslitt. Jenta mi som er eldst synes det er spenendes og vill gjærne smake på vørter (helst før humla blir tilsatt). hun er og urovekkendes glad i munkholm  :jaha: det kan jo bli en interesang ungdoms tid om noen år.

Jeg tror ikke sake brygging er vanskligere en ølbrygging bare veldig anerledes. her meskes jo ikke kornet men en sopp bryter ned stivelsen til sukker mens gjæren spiser. dette hindrer osmotisk sjokk noe som gjør at sake kan brygges opp til lit over 20% alkohol. det hele er meget intresangt, og jeg kommer ti å følge denne tråden med stor interesse.
 
Vi på Nøgne Ø lager sake som de første og eneste i Europa.

Jeg kan forsikre om at dette er vesentlig mer krevende enn å brygge øl.

Jeg så raskt på den website'n som beskriver hvordan sake lages.  Her ser jeg at det med bløtlegging av ris ikke er ordentlig belyst.  Man skal bløtlegge risen til den har tatt til seg 27-33% vann.  Og bløtlegge den over natten høres ut som alt for lenge.  Vi bløtlegger risen i 15-18 minutter for å oppnå dette.

Mvh
Kjetil
Nøgne Ø
 
Tusen takk for innspill Kjetil  :skitbra:
Jeg tenkte å bløtlegge risen i en time ca (han skrev i en oppdatering at han fant det unødvendig å legge risen i bløt hele natten.)
Hvilken ris bruker dere? Egen importert?
 
Vi importerer egen ris (Ginpu).  Denne er ferdig polert.
I fjor brukte vi ris polert til 70%
I århar vi flere forskjellige poleringsgrader.

Kjetil
 
Jikiun skrev:
Vi på Nøgne Ø lager sake som de første og eneste i Europa.

Jeg kan forsikre om at dette er vesentlig mer krevende enn å brygge øl.

Jeg så raskt på den website'n som beskriver hvordan sake lages.  Her ser jeg at det med bløtlegging av ris ikke er ordentlig belyst.   Man skal bløtlegge risen til den har tatt til seg 27-33% vann.  Og bløtlegge den over natten høres ut som alt for lenge.  Vi bløtlegger risen i 15-18 minutter for å oppnå dette.

Mvh
Kjetil
Nøgne Ø

Mere krevende en å brygge, ja det er det nok og mere tidkrevende. Men nor man malter sitt eget korn er det nok ikke så mye mere vanskelig, når jeg malter og brygger tar hele brygget ca 3-4 fulle arbeidsdager. Jeg har maltet flere runder nå og det tar tid og det er endel å passe på for å få riktig resultat. Moderne bryggere har det enkelt ;)husk at malteren gjør øllet likemye som gjæren.
 
Tilbake
Topp