Bryggetips

Nettopp gjæret ferdig brygget (se bilde). Har en FG på 1020 etter 14 dager undergjæring på 9,5-10,5 grader. Noen grunn til så høy FG?

Vedlegg

• image.jpeg
    image.jpeg
    182,8 KB · Sett: 65
Tips, vent en uke og mål SG en gang til, dersom den fremdeles er 1.020 kan du begynne å lure.
Oppskriften din tilsier en FG på rundt 1.014, men ikke heng deg for mye opp i den, et par tre poeng unna kan smake absolutt godt avhengig litt av hva årsaken isåfall var.

To hovedårsaker til høy FG
  1. Høy mesketemperatur, i praksis ikke noe særlig å gjøre med,ølet smaker nødvendigvis ikke søtt men mer fylde
  2. Problem i gjæringsprosessen (lite/dårlig gjær,utilstrekkelig beluftning av vørter,ujamn temperatur mm.) Ølet blir søtere en ønskelig
Lager øl på tradisjonell gjæringstemperatur er ofte ikke ferdig på 14 dager, hvordan vet du at du har nådd FG
Du kan vurdere å øke temperaturen til 12-13 grader for å hjelpe gjæren litt

Takk for svar, har en batch til med nøyaktig samme brygg, ser hvordan jeg kommer ut der. Kan la det brygget stå et par dager til i romtemp før flasking. Takk for gode råd! Ølet smaker godt, har fylde, men som du sier ikke søtt, med har sødme. Til å være mitt første skal jeg ikke klage.

Hev temperaturen til 15 grader i 2-3 dager.
Så ta temperaturen ned til 9,5 grader, og la den stå til SG ikke senker seg mer.

Hev temperaturen til 15 grader i 2-3 dager.
Så ta temperaturen ned til 9,5 grader, og la den stå til SG ikke senker seg mer.
Å heve temperaturen er jeg med på, men hva er logikken med å senke den etterpå og la den stå før flasking?
Hva blir bedre med det

Temperaturhevingen er for at gjæren skal "rydde opp" i ølet.
Ta så ned igjen temperaturen så den gjør seg helt ferdig.

Temperaturhevingen er for at gjæren skal "rydde opp" i ølet.
Ta så ned igjen temperaturen så den gjør seg helt ferdig.
Skal du først be gjæren rydde opp, og deretter begynne å rote det til igjen...
Noen referanser til faglitteratur hvor dette er beskrevet som hjelp mot høy FG?

Da har jeg kanskje misforstått diacetyl rest.. På lav temperatur nå, 9,5 grader, jobber ikke gjæren din nå noe særlig mer.
Hev temperaturen, så blir gjæren aktiv igjen, og rydder opp i usmaker (diacetyl).
Når du igjen senker temperaturen, så vil ikke gjæren rote det til igjen, fordi SG i ditt øl er nå så lavt at gjæren ikke lenger oppfører seg slik på 9,5 grader, som det gjorde i starten av gjæringsperioden.

Søk på "diacetyl rest".

Var i hvertfall slik jeg forstod det.

Sist redigert:
Vi snakker litt forbi hverandre her, problemet var ikke usmaker/diacetyl. Det var forventet FG som ikke var oppnådd. Det er flere måter å prøve å få FG litt lavere dersom det er problemer i gjæringsprosessen. Den enkleste å prøve er å sette gjæringskaret litt varmere og eventuelt rulle litt på karet for å få mere gjær i suspensjon, pass på å ikke tilføre oksygen i prosessen.

Du bør absolutt ikke senke temperaturen hvis du har problemer med å nå FG pga. gjæringsprosessen.

Tilbake
Topp