Brygging av Lager fra ølsett...

ludde

Norbrygg-medlem
Hei igjen. Som sagt i en tidligere post har jeg som første prosjekt mens jeg venter på å sette sammen bryggeriet mitt satt en dunk med Gordie Lager som jeg kjøpte på Europris... Den har nå stått og boblet og kost seg på 21 grader og jeg venter nå på en King Keg som kommer på torsdag :D.

I den anledning lurer jeg på. Når dette nå skal lagres, hvor kaldt skal det stå? Hvor mye spraymalt bør jeg ha oppi for å få "pilsmengde" med kullsyre? Må jeg gjøre noe spesielt for å få started dannelse av kullsyre, eller skjer det bare?

Tenker at jeg tapper dette over på King Keg og lar det stå en stund (hvor lenge?)

Bruk ca 6 g sukker per liter når du tapper det på fat. Styr unna spraymalt her, det gir mindre utgjæring, og er ikke like forutsigbart hva kullsyreinnhold angår. Ti priming er vanlig sukker det enkleste. La ølet stå ved romtemperatur til du kulsyren har kommet, deretter kan du lagre det kaldt. Typeisk for lagerøl er 4 uker og oppover, avhengig bryggeri og øltype, typisk ved 0-2 C.

Siden du har gjæret ølet ved romtemperatur, kan du ikke forvente at det smaker særlig likt et ekte lagerøl, det vil nok bli langt mer fruktig i smaken. Men det blir nok drikkbart likevel!

Tusen takk for bra svar :)
På "bruksanvisningen" som fulgte med dette settet står det: "Gjæringstemperaturen skal være 20-22°C. Gjæringen vil vanligvis ta 5-8 dager, bruk hydrometer for å kontrollere gjæringen. Når hydrometeret kommer til det gule feltet (BOTTLE) må ølet stikkes om og flaskes."

Når jeg nå skal ha dette på fat (King Keg) sier du jeg skal al det stå i romtemperatur til kullsyren er kommet. Hvordan vet jeg når den er ferdig? Og, vil ikke alkohol dannes også?

Uff, blir mye, sikkert dumme, spørsmål dette men det får så være. Bedre å spørre en gang for mye enn en for lite ;).

Til slutt, kan jeg bruke en alkoholmåler, lik den som brukes til vin, for å måle alkoholprosenten?

Årsaken til at det står at du skal la det gjære på 20 - 22 grader, er fordi gjæren som følger med settet ikke er en undergjær som produserer lagerøl, men en overgjær som produserer ale.
Slik sett er navnet på settet ganske missvisende. Du ender altså opp med en lys ale, men den blir sikkert god.

Når du har tappet den over på fat, lar du fatet stå i mellom en og to uker i romtemperatur (20-25 grader). Jo varmere jo kortere trenger den å stå.
Det finnes ingen god metode for å sjekke kullsyrenivå uten å smake på ølet. Men til gjengjeld er det riktig så morsomt.

Det sier seg selv at vi som er nye i faget er nødt til å spørre en hel del spørsmål for å skjønne hva vi driver med.
Vi er da interessert i god øl;)

Når det gjelder alkoholmåler til vin så er jeg usikker, men brukte du et hydrometer for å måle sukkerinnholdet i vørteren din før du satt den til gjæring?
I så fall kan du ta en ny måling når gjæringen er over og regne ut alkoholinnholdet ved hjelp av differansen.

Og glem det med at ølet skal gjære ned til dit det står "bottle" på oechslevekten. Ølet er ferdig med å gjære når det er ferdig med å gjære... La det stå 10-14 dager på priærgjæringsdunken. Det er som regel nok tid. Som det er sagt, smak på ølet for å finne ut om det har nok CO2.

Alkoholmåler til vin kan ikke brukes på øl. Mest pga. kullsyren, men også pga sukkerinnholdet.

ludde skrev:
Når jeg nå skal ha dette på fat (King Keg) sier du jeg skal al det stå i romtemperatur til kullsyren er kommet. Hvordan vet jeg når den er ferdig? Og, vil ikke alkohol dannes også?

Uff, blir mye, sikkert dumme, spørsmål dette men det får så være. Bedre å spørre en gang for mye enn en for lite ;).

Det er disse fatene du snakker om?
Har du CO2 å koble til? I såfall ville jeg karbonert kunstig.
Ellers trenger mann mindre sukker for å oppnå samme karboneringsgrad med fat i forhold til flasker slik jeg har forstått det, men det har jeg ikke noen erfaring med selv.
Kanskje noen andre som har prøvd kan si noe mer om det.

Du trenger like mye sukker for å få samme CO2-innhold i ølet på fat som på flaske. Det som skiller er tappingen, og måten fatøl tappes på gjør gjerne at det skummer mer, men innholdet av CO2 er i utgangspunktet det samme. Kunstig tilsetting av CO2 er forøvrig veldig praksis. Det finnes en rekke tabeller for rett trykk og temperatur for å oppnå ønsket futt.

Du kan jo ta en titt på denne artikkelen om du har tid.

Peter T: Det betyr jo at jeg kan tappe det over på King Keg'en min, tilsette sukker og la det stå samme sted i to uker til da for å få kullsyre ;). Desverre målte jeg ikke vørten da jeg satte den til gjæring så jeg har ikke peiling. Man lærer så lenge man lever ;)

Steinarja: Jepp, slike fat :). Venter på et som en kamerat tar med fra England, med S30 kobling. Får det nok på torsdag eller fredag. (http://www.hopandgrape.co.uk/catalog/detailV2_8.asp?itemid=KIN20155140&catid=COR2017256). Jeg har ikke fått meg CO2 flaske enda. Sjekket forøvrig opp dette hos Safiren i sandnes og der får jeg ny sodastremaer flaske, med innhold, for 398,-. Påylling koster 159,-. Han nevnte og en ny type, lettmetall flasker som man får overalt, på bensinstasjoner mm. men at disse hadde noe som heter trapesgjenger og han visste ikke om noen adapter for King Keg til disse...

Gahr: :). Er av samme oppfatning mht. gjæringstiden ja. Ting er ferdig når det er ferdig ;). Har smakt på ølet et par ganger allerede, det er kullsyre i det, men er fortsatt litt flatt. Regner med dette har både med mengde kullsyre som er dannet allerede og lagring... Takk for link til fantastisk artikkel om karbonering. Skal kose meg med denne ikveld mens kona har forening :D

Tilbake
Topp