Brygging av surøl

Amarillo

Norbrygg-medlem
Jeg har tenkt å brygge min første surøl, en Flanders Red Ale etter oppskrift fra Jamil Zainasheff. Oppskrifta ser greit ut den, selv om det vil ta et år før den er ferdig.
Men etter å ha lest hva han skriver om oksygengjennomtrengning i gjæringskar ble jeg litt usikker. I et vanlig gjæringskar i plast vil det komme så mye oksygen
gjennom plasten at ølet vil smake omtrent som eddik. Hvis en bruker en ballong i glass vil den være helt tett og ingen oksygen vil trenge gjennom og gi et øl
som ikke blir surt nok. Originalen blir gjæret på store eikefat som gir perfekt med oksygen inn i fatet, men det er jo ikke enkelt å få tak i.

Han foreslår å dele i to batcher og la en gjære på plast og en på glass og så blande disse to sammen etter et år, som sikkert er en grei løsning.

Noen som har erfaring med dette?

Ja, og han forteller også om en han kjenner som setter på en propp i tre i glassballongen for å få inn litt oksygen.
Det er nok greit, ihvertfall første gangen, å begrense oksygentilgangen, bedre med litt lite syre enn å brygge eddik.

Øyvind T. skrev:
Raj Apta brukte eikepropp (av stolbein). Men de utvidet seg og sprakk glassballongene hans.

Ok, skulle tro det var mulig å unngå dette ved å legge dem i vann på forhånd?

Tilbake
Topp