bunnfall i corneliusfat

TTL

Jeg har lånt et par corneliusfat for å ha med på oslomesterskapet i helga. Har hatt det stående i et kjølerom og tappet et glass i sted for å sjekke karboneringsnivået. Det var en del gjær i det jeg tappet. Ikke at jeg er overrasket, men jeg skjønte at det var en ting til jeg ville ha kontroll på. Hvor mye bør jeg tappe ut for å få ut det meste av bunnfallet før jeg putter fatene i bilen? Hva gjør dere andre bed bunnfallet i fatene?

Tapp av litt grums og vugg på fatet. La stå til dagen etter. Fortsett med det til det er rimelig bra. Du skal sikkert transportere fatet, så litt grums blir det på D dagen. Vær tidlig ute og la fatet stå i ro lengst mulig. Tapp av igjen før krana åpnes når gjestene skal smake.
Antar du ikke har tomme fat tilgjengelig siden du skriver at du har lånt.
Det er ellers vanlig å flytte øllen over i et annet fat, for å få minst mulig grums i fat som skal sjaues.

Tapp av litt grums og vugg på fatet. La stå til dagen etter. Fortsett med det til det er rimelig bra. Du skal sikkert transportere fatet, så litt grums blir det på D dagen. Vær tidlig ute og la fatet stå i ro lengst mulig. Tapp av igjen før krana åpnes når gjestene skal smake.
Antar du ikke har tomme fat tilgjengelig siden du skriver at du har lånt.
Det er ellers vanlig å flytte øllen over i et annet fat, for å få minst mulig grums i fat som skal sjaues.
Har ikke flere, nei. Får prøve det.

Da fikk jeg litt hjelp av far og farmor (som jeg låner kjølerom av) til å tappe ut litt øl... det så bedre ut enn i går. Det jeg er enda mer glad for er at nye tjukkere og mykere pakninger kom i posten fra amerika i dag, og ikke til tirsdag som det sto på ebay, så da er begge fatene tette, også ved tappetrykk. Blir næevøs av detta konkurransegreiene jeg!
By the way, har tre tjukkpakninger til, hvis noen har samme problemet før lørdagen.

Tilbake
Topp