Bytte av humlesorter & IBU

johanj

Norbrygg-medlem
Har så langt beregnet humletilsetninger utfra syreinnholdet, også når jeg bytter ut en humlesort i en oppskrift mot en annen. Men er ikke dette noe som er relevant bare bitterheten, dvs jo kortere tid humlen skal koke - med tørrhumling som ytterpunkt helt uten koking - blir det ikke urelevant å regne på bidrag til bitterhet? MAO hvis man skal tørrhumle med 50 g hersbrucker med 3,5% alpha og har feks tradition med kanskje dobbel alphasyreinnhold: bør man da halvere humletilsetningen for å holde alpha-konsentrasjon konstant i øllet (det har jeg gjort så langt...)? Det virker jo mer intutivt å 'korrigere' for forskjeller i aromatiske egenskaper? Hadde det vært bedre å bruke 50g tradisjon i eksemplet ovenfor?

Et hjertesukk: hvorfor får jeg ikke samme IBU som forfatterne når jeg legger inn oppskrifter fra Brewing Classic Styles i Beersmith?
 
Humle bitterheten er en funksjon av blant annet koketiden. Hvis koketiden er null blir bidraget teoretisk også null.
Mao. man trenger ikke korrigere for alfasyre innholdet i de forskjellige humletypene når man tørrhumler eller ikke koker, da er det kun aroma forskjellene som teller.

Når det gjelder dette med å få samme IBU tall fra forskjellige kilder; det avhenger at man bruker samme formel i utregningene.
Det er 4 typer av formler som blir mye brukt, alle har sine fortrinn avhennig av hvilke faktorer man vil vektlegge.
Man kan f.eks vektlegge at det er forskjellige utnyttelses grader på pellets, oljer eller blomst, man kan vektlegge oppstykket koketid etc, etc.

Selv om man bruker samme formel kan det være fort gjort at det er forskjellige input verdier, f.eks forskjellige koketider i Rager etc.

Lagt ved to mye brukte formler som eksempler:

Jackie Rager sin formel for bitterhet som passer best for oppdelte humle-koketider (U% = % vis koketid)
JackieRagerIBU.gif


Glenn Tinseth sin formel for bitterhet som passer best for humleblomster tilsatt i starten av hele kokingen  
GlennTinsethIBU.gif


Mine tanker rundt dette; det viktigste er at du gjennkjenner dine smaker relatert til den formel du ønsker å bruke, da har du best utgangspunkt for å treffe i fremtidige oppskrifter. Ikke alltid hør på andre som ønsker å gjøre dette så komplisert, det enkle er ofte det beste. Prøve og finne ut da alle brygge-oppsetter (og bryggere...) er forskjellige, lag øllet etterhvert slik du liker det best selv.
 
Tilbake
Topp