Bytte ut Cascade med Columbus i APA og IPA?

Jeg tenkte å brygge en IPA (Andrimne Mid-Atlantic) og en APA (den som Små vesen-Espen har lagt ut oppskrift på), og begge står oppført med temmelig mye Cascade (nesten så jeg stussa på de oppskriftene mtp. humlemengde, men jeg har aldri brygga noe av det før)... Men nå finner jeg ikke Cascade i nettbutikken til Petit (vet ikke om de ikke har eller hva det er..)
GÅr det an å bytte ut Cascade med Columbus (har lite peiling på dette) selv om den har langt høyere alfasyre, eller bør jeg evt. se på andre alternativer til humle?
Det blir vel kanskje tull med aroma da men?

Enkleste er kanskje å bestille andre plasser...

Det finnes mange humler man kan bytte for å få tilnærmet lik smak. (alt er relativt:))
Columbus er en mer bitterhumle, mens cascade er en kjempeflott smaks/aromahumle.
Var jeg deg ville jeg besøkt bryggselv og kjøpt den der.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

Nei, Columbus er like mye en smaks/aromahumle i amerikansk pale ale og IPA som Cascade er, men den oppfører seg ganske annerledes, og kan bli litt skarp når den blir brukt i store mengder sent i koketiden. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med Små vesen-oppskriften med Columbus, men Andrimne IPA-en kan kanskje bli litt intens.

Gode alternativer til cascade er amarillo og athanum (ikke prøvd den selv). Simcoe er cascade på steroider. Columbus har mer granbar- enn siturssmak.

Hvis du ikke må være 100% lojal mot petit så kan du jo sjekke ut Bryggselv.no. Der vet jeg de har Cascade.

Kjetil S skrev:
Nei, Columbus er like mye en smaks/aromahumle i amerikansk pale ale og IPA som Cascade er, men den oppfører seg ganske annerledes, og kan bli litt skarp når den blir brukt i store mengder sent i koketiden. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med Små vesen-oppskriften med Columbus, men Andrimne IPA-en kan kanskje bli litt intens.
Mitt poeng var ikke at columbus ikke kan brukes som smak/aroma humle, men at denne ikke er den første jeg hadde tenkt på mtp likhet til cascade. ;)

Tilbake
Topp