Carbonation Tool i Beersmith

Putre

Norbrygg-medlem
Hei
Har sett litt på Carbonation Tool i Beersmith, og der står det"bottling or keg Storage temperatur"
Hva menes med det?
Er det temperaturen vørteren har blitt gjæret ut på, temperaturen karbonering vil foregå på, eller temperaturen flaskingen skjer på?
Noen som vet?

Putre skrev:
Hei
Har sett litt på Carbonation Tool i Beersmith, og der står det"bottling or keg Storage temperatur"
Hva menes med det?
Er det temperaturen vørteren har blitt gjæret ut på, temperaturen karbonering vil foregå på, eller temperaturen flaskingen skjer på?
Noen som vet?

Det er tempen flaskene eller fatetene står på ved karbonering. Eks. 21'C  :)

Når du primer med sukker setter du inn den høyeste temperaturen under gjæringen, dette for å regne ut gjenværende CO2. Da ser du hvor mye sukker du trenger for å oppnå ønsket kullsyre.
På fat er det temperaturen du carbonerer fatet på. Får opp riktig trykk i forhold til temperatur

Nå innbiller jeg meg at jeg fikk to ulike svar.....
Men etter å ha lest litt i Gahrs artikkel om co2, så forstår jeg det som at det er temperaturen primærgjæringen har foregått på.  Ikke hvilken temp ølet blir lagret på etter at sukker er tilsatt..

Putre skrev:
[...] det er temperaturen primærgjæringen har foregått på.  Ikke hvilken temp ølet blir lagret på etter at sukker er tilsatt..

Jepp, det stemmer. Så setter du ølet ditt i 20-25 grader, og vips! så har du CO2.

Tilbake
Topp