• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Gis Bort Cascade fra egen hage gis bort

Humleplanten kommer opprinnelig fra Essentially Hops i Kent, UK. Den ble plantet ut i 2014, og har gitt godt med kongler fra første sesong. Fjorårets avling ble på ca. 400 gram. Konglene er tørket, pakket i vakuumposer a 100 gram og oppbevart i fryseboks.

Hadde planer om å bruke disse selv, men ser nå at det ikke blir noe av. Gis derfor bort til noen i Oslo-området som ønsker å prøve kortreist, lokal humle i et brygg.

Erfaringsmessig egner humla seg best som bitter-humle, da aromaen er noe annerledes enn humle fra kontinentet.

Må hentes på Høyenhall.

Er forøvrig i ferd med å avrunde min hjemmebryggerkarriere for denne gang. Diverse utstyr for salg her: https://www.finn.no/user/profile/profile.html?id=992299958&search=bap/forsale#activeAds
 
Nydelig bryggeri, pent oppsett og arbeid. Dersom du ender opp med å selge delt kan jeg være interessert i en rekke ting fra deg blant annet styreskap og triclamp og muligens mer...
Hva er begrensningene på styreskapet ditt (som forøvrig også var meget pent utført) med tanke på elementer det kan kontrollere i watt, og er det noe problem for styreskapet å styre March/Chugger eller andre typer 230v pumper?
 
Takk for det, Ekornskurken. Det har tatt noen timer, for å si det svært forsiktig;)

Av respekt for arbeidet som er nedlagt, vil jeg veldig gjerne selge bryggeriet samlet. Har det som utgangspunkt enn så lenge.

Styreskapet har en begrensning på 16A. Mange av oss med litt eldre hus, som meg, har fortsatt en-fasede 16A-kurser. Jeg valgte å dimensjonere systemet etter dette for å kunne bruke det omtrent overalt. Oppgradering til 3-faset kurs er fullt mulig, men de færreste har jo den slags tilgjengelig på vaskerommet.

Dermed kan to 2000w-kokeplater være innkoblet samtidig en kort periode før hovedsikringen kobler ut. I og med at kokeplatene er PID-styrt, og dermed blir koblet inn og ut, vil de aldri trekke full effekt samtidig over tid. I praksis går dette dermed helt fint. Dette er kun tilfellet under mesking, da både meskekjelen og varmtvannskjelen er aktive. Under koking, er det kun én plate som er innkoblet. V og A kan overvåkes i sanntid via styreskapet.

Styrekskapet bruker videre både 220V og 12VDC. Alt strøm til varmekildene er 220V, mens coiler, styrestrøm, brytere, lys og pumper/PWM-er bruker 12VDC fra en transformator. Dersom man ønsker å oppgradere til 220V-pumper, må disse mates rett fra hovedsikringen, og brytere/PWM-er/tilkoblinger må evt. oppgraderes til 220V-varianter. Da vil pumpene trekke strøm fra samme kurs som kokeelementene, og i skyllesammenheng, med to kokeplater aktive, må man regne på forbruk og tilgjengelig strøm. Evt. kjøre pumpene på egen kurs.

De nåværende 12V-pumpene fungerer helt fint, men effektstyring med PWM (pulse width modulator) er ikke fullt så nøyaktig som ønsket, spesielt ved skylling. 220V-pumper med struping er antakelig bedre til dette formålet. Men når det kommer til å flytte væske rundt om i systemet, er 12V-pumpene helt kurante.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp