Champagnegjær problem.

Hei
Ikke helt øl spørsmål men jeg lurer på om noen har noen tips om å få champagnegjær til våkne opp.
Laget meg en 20 liters ingefærøl batch i går og hadde oppi 2 kolber med gjær . Har nesten gått et døgn nå og det er rimelig dødt nede i gjærinsbøtta :confused:
Brukte mye energi på å finrive 1,5 kg ingefær og skvise safta ut av 20 sitroner så hvis den hen går i dass blir æ deprimert :eek:
Alle tips mottas med takk :)

Første tips er å vente to dager til. Andre tips er å komme tilbake hit hvis det fortsatt er dødt :)

Så den er roligere i starten enn ølgjær . Har ikke brukt denne før og de ølbatchene jeg har laget har gjæringa starta voldsomt fort :) Får gi den et par dager til før panikken tar meg igjen :oops: Takk takk

Enig med @Miguel. Hadde akkurat et tilfelle hvor tappekranen på gjæringsbøtta ikke var hardt nok skrudd til. CO2-en snek seg ut der, og det ble ingen "plopping". Skrudde til og det begynte med en gang.

Uansett så sier man vel at det kan fint gå en dag eller to før man merker noe aktivitet.

/mtv

Vel. Jeg vet ikke hvis den er roligere i starten. Men etter ca tre dager uten aktivitet bør man gruble litt. Men hvis alt har foregått riktig så bør man føle seg trygg, da er resten opp til gjæren.

Hvis du bare hører etter plopping er det som å forvente en mage på ei dame to dager etter at du traff henne på byen. Du må måle for å få en sikker indikasjon.

Visuelt sett så kan du se etter skum. Nå sier jeg ikke at gravide damer skummer, men hvis du ikke måler, er dette nest safeste måte å få en indikasjon på om hvorvidt gjæren jobber.

Tilbake
Topp