Cider - gjæring kommer ikke i gang

Jeg satte igang mitt første byggeprosjekt etter en usedvanlig god eplehøst. Jeg laget juice av eplene med en juicer, og har så langt fulgt fremgangsmåten til brygg selv:

https://www.bryggselv.no/blogg/lag-egen-cider-juicemaskin/

Fikk ut 25 liter juice, som jeg tilsatte campdenpulver. Ventet ett døgn før jeg tilsatte dehydrert mangrove jacks cidergjær. Ventet 4 døgn på omlag 16 grader, og ingenting skjedde. Måte SG til 1056. Dehydrerte en ny pakke av samme gjærtypen, ventet 4 nye døgn med litt høyere temp, ca. 18-19 grader. SG fortsatt 1056, ingenting har skjedd. Juicen smaker fortsatt friskt og godt, så det burde fortsatt være håp, men jeg begynner å bli litt utålmodig. Noe burde skje snart. Tips mottas med takk.
 
Etter instruks fra Brygg selv: Rehydrering av tørrgjær. I en sanitær beholder tilsettes 1 dl vann på ca. 30-35 °C per pakke tørrgjær. La det trekke i 20 min, deretter røres det inn og er klart til bruk.
 
Etter instruks fra Brygg selv: Rehydrering av tørrgjær. I en sanitær beholder tilsettes 1 dl vann på ca. 30-35 °C per pakke tørrgjær. La det trekke i 20 min, deretter røres det inn og er klart til bruk.
OK, da er det ikke rehydreringen som er problemet.
 
Satte på lokk rett etter campdenpulver. Har ikke hørt eller lest noe som skule indikere lufting. Snarere tvert imot synes det som om luft bør unngås i størst mulig grad. Men jeg holder helt klart en knapp på campen-pulveret som synderen. Til info så ga jeg brygget en god omrøring på dag 9, men nå på dag 11 har det fortsatt ikke skjedd noe. Jeg tenker kanskje den champagne-gjæren er verdt et forsøk. Men det hadde vært veldig nyttig å få oppklart hva som har gått galt, slik at jeg kan styre unna samme fallgruva neste gang.
 
https://blog.eckraus.com/add-campden-tablets-to-wine

Be sure that you wait 24 hours before adding the wine yeast, or the Campden tablets may kill the wine yeast. Also during this 24 hour waiting period, be sure the fermenter is not sealed. Leave the fermenter open to the air. If you like, you can cover it with a very thin towel or netting to keep bugs and fallout from getting to it. The sulfur dioxide from the Campden tablets need the opportunity to dissipate into the air during this time.
 
Takk for Google-hjelp. Det er ikke vanskelig å finne kilder som støtter din teori, så jeg holder en knapp på at det er synderen (selvsagt i tillegg til sabotasje-konspirasjon). Etter litt egen googling er planen videre som følger:
1. Lufte mosten over natten, i håp om at gjenværende svovel fordunster.
2. Lage en starter med EC-1118 og 1 liter innkjøpt Egge eplemost, uten campden.
3. Tilsette en liter av den feilede mosten når det gjærer, og la det gjære 2-3 timer
4. Hvis det fortsatt gjærer, tilsette 2 liter, la det gjære 2-3 timer
5. Hvis det fortsatt gjærer, tilsette resten, og la det gjære ut på vanlig måte.

Tar svært gjerne imot innspill på fremgangsmåten. Forøvrig viser ny måling av SG 1058, altså en stigning fra sist.
 
Tilbake
Topp