Co2 flaske

Hei!
Godt nytt år til alle.
Jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp til dette?
Har fått en 5 kg co2 flaske, som er full med gass.
Stigerøret er ikke fjernet, da det er et brannsluknings apparat.
Spørsmålet er da, kan jeg bruke det uten å fjerne stigerøret?
Hva slags innvirkning vil flytende co2 ha på ølet?

Det kan hende du kan bruke flasken, men da må du snu den på hodet.
Det som kan lage problemer, er hvis du får flytende CO₂ inn på et fat, fordi dette vil da gå over til gassform inni fatet istedenfor, og du vil miste styringen med hvor mye trykk det er på fatet :eek:

Edit: hvis det kommer kullsyresnø ut av flasken når den er snudd, har du fremdeles flytende co2 ut av flasken

Hvor kald er flytende co2 når du får den ut i slangene?, risikere at de sprekker ellernoe slikt også?

Tror egentlig at det som skjer er at når flytende CO2 kommer under lavere trykk så får du CO2gass + tørris ettersom det blir veldig kaldt når gassen ekspanderer. Frysepunktet på CO2 ligger på like under -80C.
Vil nok tro at det er muligheter at ting kan sprekke under slike temperaturer og litt trykk, men det kommer ann på slanger og koblinger.

Koble til regulatoren og forsøk å pyse ut litt gass. Sannsynligvis går dette veldig bra så lenge du slipper ut gass sakte/lavt sekundærtrykk.Har selv en 0.5 kg flaske i øleskapet som ligge horisontalt i dørhylla.Har ikke hatt noen problemer med dette selv når den er full.

Jeg hadde lenge flasken stående og siden stigerøret ikke var fjernet kunne jeg se flytende co2 som gikk inn i fatet.
Carbonerte ett fat slik og det så ut til å gå greit, det var ikke noe som sprakk, men etter råd her, henger den nå opp ned fastskrudd inne i kjølerommet.
Kapper røret ved neste fylling.  :)

Så lenge du har den opp ned skulle det jo bli akkurat som å ha en flaske med kappet rør. Greia er vel at co2 i væskeform er tyngre enn i gassform og at du da må hente ut gassen din på høyeste punktet i flaska? Eller så tar jeg helt feil, igjen..

Jeg snudde flasken og observerte den en stund og regulerte trykket etter noen dager men det var ikke flytende co2 i slangen, så jeg regner
at flasken nå fungerer som en stående flaske med kappet rør.

Per N skrev:
Jeg hadde lenge flasken stående og siden stigerøret ikke var fjernet kunne jeg se flytende CO₂ som gikk inn i fatet.
Hvordan så du den flytende CO₂ gå inn i fatet? Kunne du se det var i væskeform i slangen? Denne ble vel i så fall ekstremt kald....

bas skrev:
Per N skrev:
Jeg hadde lenge flasken stående og siden stigerøret ikke var fjernet kunne jeg se flytende CO₂ som gikk inn i fatet.
Hvordan så du den flytende CO₂ gå inn i fatet? Kunne du se det var i væskeform i slangen? Denne ble vel i så fall ekstremt kald....

Jeg så det kom litt støtvis i slangen, ja. Jeg kjente ikke på røret om det var kaldt. Røret tror jeg er av typen Pex. Kjøpte det hos Petit.
Det fungerer fortsatt, ingen skade oppsto på røret, men nå står flaska på hodet, til jeg skal fylle neste gang.  8)

Tilbake
Topp