Co2 til "fatanlegg". Holder det med Sodastream sin beholder?

TomS

 
Heisan!
Spørsmålet er som det står i emnefeltet. Har bestilt to stk 12 liters corneliusfat, trykkregulator og tappekran m/flexi-skumdemper (uten å vite hva det egentlig er) :). Men, hva skal jeg kjøpe når det gjelder gass? Sodastream sin på kun 0,425 kg - eller en original på 2,5 kg? Kan tenke meg at sodastream sin vil gå fort tom. Stemmer dette?
 
Jeg bruker å gå inn på butikkene som selger CO2 brannsluknigsapperat, disse plikter også å ta i mot retur av Co2-slukkerne når det er gått ti år (på grunn av trykktesting av flasker). Disse gir dem mere en gjerne bort, og du har så mye gratis Co2 du trenger for øl, brus og kullsyrevann. Co2 regulatoren passer rett på gjengene på slukkerne.
 
Jeg bruker å gå inn på butikkene som selger CO2 brannsluknigsapperat, disse plikter også å ta i mot retur av Co2-slukkerne når det er gått ti år (på grunn av trykktesting av flasker). Disse gir dem mere en gjerne bort, og du har så mye gratis Co2 du trenger for øl, brus og kullsyrevann. Co2 regulatoren passer rett på gjengene på slukkerne.
Hvilke butikker er det snakk om i dette tilfellet? :p

Sendt fra WC
 
Jeg bruker å gå inn på butikkene som selger CO2 brannsluknigsapperat, disse plikter også å ta i mot retur av Co2-slukkerne når det er gått ti år (på grunn av trykktesting av flasker). Disse gir dem mere en gjerne bort, og du har så mye gratis Co2 du trenger for øl, brus og kullsyrevann. Co2 regulatoren passer rett på gjengene på slukkerne.

Hvordan gjør man det da praktisk med disse brannslukkerne, med tanke på stigerøret som er inne i? Setter du det opp/ned? Redd for å fylle regulatoren med flyltene C02, eller er ikke dette noe problem?
 
Hvordan gjør man det da praktisk med disse brannslukkerne, med tanke på stigerøret som er inne i? Setter du det opp/ned? Redd for å fylle regulatoren med flyltene C02, eller er ikke dette noe problem?
Ingen problem her i huset. Har brukt brannslukkingsapparat uten å fjerne stigerøret, og funker helt greit. Brukte Sodastreamflasker også, men gikk over til brannslukker, siden flaskene gikk fort tomme.
 
Clas ohlson bytter aga 450gr patroner til 99,- . Da er kostnaden på kullsyre overkommelig og faktisk billigere enn å fylle på enkelte steder

Samtidig har du en forsikring mot lekkasje. Blir ikke dyrere enn 99,- å tømme flaska på en natt og det klarte jeg med ei 2,5 kg flaske
 
Jeg vil anbefale sodastream flasker og en overgang til 120kr. Prisen blir ca 10% rimeligere for meg enn å fylle 2kg flaska på NOHA, men frykten for lekkasje (som jeg har hatt et par ganger), gjør at jeg bruker bare sodastream flasker for tiden. Er også enklere å fylle og ha et par ekstra flasker på lager til backup.
 
Ja takk begge deler. Karbonerer med 5kg flaske i kegeratoren som står i garasjen. Inne på kjølerommet bruker jeg sodastream. Alltid hendig med en liten flaske som ikke veier all verden, og tar liten plass.
 
slenger meg på trådstarter, Hvor lenge holder en sodastream flaske? Får man feks karbonert et 19 l Fat med øl? Og evt tappet det ut til å nyte det?

Sendt fra WC
 
En sodastream flaske holder til ca 3 fat med øl for karbonering og tømming. Jeg fyller sodastreamflaskene selv fra brannslukningsapperat med en overgang jeg kjøpte på ebay.
 
Oi, husker ikke hvem jeg kjøpte den i fra, men mener jeg fant plenty å velge i mellom når jeg søkte etter denne på ebay. Bare husk å få med Europeiske gjenger og ikke Amerikanske, mener det var mange som hadde dette som option.
 
Joda. Absolutt en fare med for mye. Fyll etter vekt. Det skal være headspace nok til å tåle f.eks å ligge i en varm bil uten å eksplodere.
 
Nei, absolutt ingen fare. Co2 komprimeres aldri mere en 50 bar, og du klarer ikke fylle den HELT opp med flytene C02 da du alltid har minimum 1 bar gass i flasken før du fyller den igjen.
Selv om jeg legger flasken i fryseren før fylling, mangler den alltid 30-40 gram fra å være helt full.
Og ja, det er bare å koble på, fylle opp og koble fra. Gjort på under 1 min om du er effektiv..:)
 
Tilbake
Topp