Coobra - Ölbolagets Ölsats, Australiensisk pils (20 år gammel svensk maltekstrakt. Hjelp!)

En venn av min far pleide i gamle dager å brygge litt selv, og når han fikk nys i at jeg drev å brygget så overleverte han disse antikke gjenstandene til meg:

zN73Vzf.png

LM4PcXc.png

w52a6JD.png
Bruksanvisning:
i0NEuTt.png

"1 kg socker ger ett starcköl - förbjudet enligt svensk lag." :D

Han mener å ha hatt de stående i 20 år. Så til mine spørsmål:
  • Er gjæren i det heletatt brukbar lenger?
  • Kan dette overhodet bli godt?
  • Hvordan kan det ha seg at gjæringen skal være over etter 6 dager?
  • Hvorfor skal en pils lagres på så varmt som 20 grader?
  • Er dette settet muligens verdt mer uåpnet?
  • Andre tips om jeg skulle finne på å brygge dette?

Gjæringen er over etter 6 dager, blir ikke mere alkhol om enn så du venter til julimage.jpg

Kult!
Vet ikke hva det vil ha å si at ekstrakten er såpass gammel, men du kan jo prøve.
Kjøp ny gjær, Us05 for eksempel hvis du skal gjære rundt 20C, eventuelt en lagergjær hvis du har mulighet til det.
Gjær den som normalt i en 14dagers tid og karbonér.

Hvis gjæren taper seg 10% på to år, er det da liv igjen etter 20?

Ikke for å være negativ, men gjæren er garantert død, og sannsynligheten for at dette kommer til å bli noe godt er så godt som fraværende. Ta vare på det for moro skyld eller kast det. Det er ikke noe å brygge på.

Ikke negativt å være realist. Det var dog dette jeg fryktet. Men som Anders- foreslår så kan det være håp ved å kjøpe ny gjær.
Skal ta med en boks bort på Bakke Brygg og høre hva de tror.

Sakset fra How To Brew: "The freshness of the extract is important, particularly for the syrup. Beer brewed with extract syrup more than a year old will often have a blunt, stale, even soapy flavor to it. This is caused by the oxidation of the fatty acid compounds in the malt. Dry malt extract has a better shelf life than the liquid because the extra de-hydration slows the pertinent chemical reactions."

Pøh, dem smaken koker bort med CO2 når du gjæret på 28 grader

Takk for svar!

Tror jeg skal prøve til å brygge en av de uansett så karen jeg fikk de av får smake ihvertfall. Ser ikke ut til å være mye arbeid.
Kule bokser uansett^^

Tilbake
Topp