Belgisk blond stoppet på SG1.o10

VeBra

Norbrygg-medlem
Hei folkens,
har lest og lært mye på forumet her - men dette er første innlegg.
Jeg har brygget i kun 6 mnd tid, 21 brygg så langt.

Nå brygger jeg for 3. gang en belgisk blond, denne har vært populær både hos kona og hos venner.
De 2 foregående gangene har den gjæret ut veldig fint, siste gang til 1.002, og jeg likte den veldig godt når den ble så tørr. Nå har den imidlertid stoppet på 1.010 og selv om det egentlig er helt innafor, ville jeg gjerne hatt den litt tørrere.
Mulig det er fordi jeg denne gang kjørte en litt annen mesk enn sist? 25 min på 60, 20 på 65, 20 på 69 og så 10 min på 75. Gjæret på 20 grader med 2 pakker SafAle S33 som ble rehydrert før pitching. Den startet raskt og gjæret så voldsomt de første dagene at det rant litt krausen over i blow-off flaska jeg har stående ved siden av gjæringskaret. Men så stoppet den ganske så brått for 3 dager siden. Jeg har en tilt i karet, så jeg kan følge med på gjæringa. Men har også tatt en prøve og målt med hydrometer for å sjekke at det ikke er tilten som er ute av kurs.

Har forsøkt å tilsette gjærnæring i går morges uten at det ser ut til å ha hjulpet. Nå har den riktignok bare stått stille i 3 dager, så det er mulig jeg fortsatt kan komme lavere?

Evt ønsker jeg meg noen tips på tjuvtriks for å få den så tørr som mulig :)
 
Det er ikke den gjæren jeg villle valgt til en belgisk blond, med mindre du faktisk vil ha den ganske søt. Den gjærer dårlig ut, så 1.010 høres bra ut.
 
Kanskje prøve Amigase. Litt usikker på hvordan det virker når man tilsetter det på slutten av gjæringa.

Edit Link:
 
Det er ikke den gjæren jeg villle valgt til en belgisk blond, med mindre du faktisk vil ha den ganske søt. Den gjærer dårlig ut, så 1.010 høres bra ut.
Hmm, ok. Jeg synes at den ble bra på gang 2, mens den ble litt for søt første runde. Så da er det bare flaks at den ble så tørr sist gang. Spørsmålet er hvilken gjær du ville valgt? Jeg er som sagt rimelig sylfersk på dette, men synes læringskurven og eksperimentering med å endre små ting underveis i brygget for å smake forskjellen er utrolig gøy. Så tar gjerne imot tips om en annen gjær som blir tørrere. Denne startet som et forsøk på å brygge Grimbergen, som kona liker. Grimbergen er ganske så søt og klissete synes jeg. Nå er jeg på jakt etter et litt tørrere resultat, så da er kanskje gjæra det jeg skal endre.

Er verdt et forsøk med Amigase. Takk for det. Skal svinge innom Brewshop i morra
 
Mulig det er fordi jeg denne gang kjørte en litt annen mesk enn sist? 25 min på 60, 20 på 65, 20 på 69 og så 10 min på 75.
Hva har du brukt å gjøre tidligere da? Kommer an på hvilket utstyr du bruker, er det maskin med silkar/maltrør og du stiller varmen inn på nøyaktig mesketemperatur, så vil du underskyte temperaturen i malten en god del. Da havner du langt ned på 60-tallet og får stort sett bare henta ut gjærbare sukkerarter. Ved å stegmeske litt oppover i temperaturområdet har du også henta ut dekstriner som ikke er gjærbare.
 
Har en G40 som jeg bruker.

Sist runde mesket jeg på 62 grader i 35 min, så 72 i 25 og en utmesk på 75. Dette var ifølge oppskriften. Jeg fant flere oppskrifter som brukte den stegmesken jeg brukte nå sist og tenkte prøve for å se forskjellen. Men det er vel forsåvidt innenfor samme temperaturområde.

Visste ikke at en brygger med maltrør underskyter temperaturen i malten, så det er god info. Hvor mye snakker vi om? Og er det verdt å kompensere for i såfall? Burde vel også være mulig å sjekke selv ved å måle temp underveis. Jeg har målt temp i vørteren underveis for å se om det stemmer, men ikke i malten.
 
Visste ikke at en brygger med maltrør underskyter temperaturen i malten, så det er god info. Hvor mye snakker vi om? Og er det verdt å kompensere for i såfall? Burde vel også være mulig å sjekke selv ved å måle temp underveis. Jeg har målt temp i vørteren underveis for å se om det stemmer, men ikke i malten.
La oss si at du brygger i garasjen, som på denne årstida normalt ikke holder romtemperatur. Med mindre du er velsigna med ei varmepumpe da. Kornet kan man da anta holder 5-10 grader, og når man da rører inn dette i et maltrør hvor vannet er 65 grader så vil temperaturen synke med 5-6 grader litt avhengig da av maltmengde og vannmengde. Kanskje mer, kanskje mindre. Uansett vil du da få mesken en del kaldere enn hva kontrolleren er stilt inn på, og den måler heller ikke temperatur i mesken - men i bunn av kjelen ved varmeelementet. Den kaldere vørteren vil jo synke ned når man sirkulerer over mesken, men det tar tid å varme hele maltsenga opp til mesketemperatur når det er stilt inn på mesketemperatur. Og bryggeren varmer bare opp til temperatursensoren i bunn sier at det er varmt nok.

Det er noe som heter strike temperature, det betyr at man varmer meskevannet opp høyere enn mesketemperaturen så man får kompensert for temperaturfallet ved innmesking. På Brewtools B80 som jeg bruker så stiller jeg meskevannet på 72-73 grader, setter nedi maltrøret, som da tar opp litt varme, og så rører jeg inn malten med typisk vann/malt ratio på 2.8-3. Treffer normalt 64-65 grader da når kornet holder 12-15 grader hos meg. Bare husk å justere ned temperaturen igjen etter innmesking, og gjerne reduser effekten på varmeelementene også så man ikke svir proteiner i bunn av kjelen.
 
La oss si at du brygger i garasjen, som på denne årstida normalt ikke holder romtemperatur. Med mindre du er velsigna med ei varmepumpe da. Kornet kan man da anta holder 5-10 grader, og når man da rører inn dette i et maltrør hvor vannet er 65 grader så vil temperaturen synke med 5-6 grader litt avhengig da av maltmengde og vannmengde. Kanskje mer, kanskje mindre. Uansett vil du da få mesken en del kaldere enn hva kontrolleren er stilt inn på, og den måler heller ikke temperatur i mesken - men i bunn av kjelen ved varmeelementet. Den kaldere vørteren vil jo synke ned når man sirkulerer over mesken, men det tar tid å varme hele maltsenga opp til mesketemperatur når det er stilt inn på mesketemperatur. Og bryggeren varmer bare opp til temperatursensoren i bunn sier at det er varmt nok.

Det er noe som heter strike temperature, det betyr at man varmer meskevannet opp høyere enn mesketemperaturen så man får kompensert for temperaturfallet ved innmesking. På Brewtools B80 som jeg bruker så stiller jeg meskevannet på 72-73 grader, setter nedi maltrøret, som da tar opp en del varme, og så rører jeg inn malten med typisk vann/malt ratio på 2.8-3. Treffer normalt 64-65 grader da når kornet holder 12-15 grader hos meg.
Aha, ja det stemmer. Jeg pleier å varme opp meskevannet med maltrøret i. Nå brygger jeg i kjelleren, og der er det 12 grader på denne tiden av året. Grainfatheren stiller automatisk inn en strike-temp på 4-5 grader (om jeg husker riktig) mer enn mesketemp. Og jeg bruker litt tid på å få rørt inn malten før jeg lar den starte mesketimeren, så det burde vel være ivaretatt. Jeg har jo riktignok ikke målt temp i maltet når den er i gang, det skal jeg jammen gjøre neste gang. Og ikke har jeg tenkt så mye over akkurat denne utfordringen heller for å være ærlig, imidlertid har tydeligvis Grainfather tenkt for meg. Veldig fin informasjon dette.
 
Først av alt. Velkommen til hobby og som skribent på forumet :)

For meg virker det som om du liker ølen best når du ‘bommer’ på stilen :)
Ikke noe galt i det. Det betyr bare at du passer godt til denne hobbyen siden du nå kan lage øl som du liker, og ikke må tilpasse deg andre bryggerier.

Stilen du brygger ‘skal’ havne med en F i området 1.008-1.014. Det kan være at ølen du likte best, er den som er ‘feil’.
Uten å vite mer enn hva du skriver kan det være at du har fått en infeksjon i den som havnet på 1.002, men at både smaken av gjæren + hurtig konsum har gjort at den ikke har utviklet seg negativt.

Jeg anbefaler deg å teste øltyper som ‘skal’ havne lavt på FG, dersom det er det du foretrekker.
 
Først av alt. Velkommen til hobby og som skribent på forumet :)

For meg virker det som om du liker ølen best når du ‘bommer’ på stilen :)
Ikke noe galt i det. Det betyr bare at du passer godt til denne hobbyen siden du nå kan lage øl som du liker, og ikke må tilpasse deg andre bryggerier.

Stilen du brygger ‘skal’ havne med en F i området 1.008-1.014. Det kan være at ølen du likte best, er den som er ‘feil’.
Uten å vite mer enn hva du skriver kan det være at du har fått en infeksjon i den som havnet på 1.002, men at både smaken av gjæren + hurtig konsum har gjort at den ikke har utviklet seg negativt.

Jeg anbefaler deg å teste øltyper som ‘skal’ havne lavt på FG, dersom det er det du foretrekker.
Takk for det :)
Og det stemmer nok at jeg liker Duvel eller en Saison bedre enn en Leffe, mens kona har motsatte preferanser. Så kanskje jeg bare skal la den gjøre seg ferdig i fred og heller forsøke å brygge noe annet i tillegg. Det er et fornuftig innspill.

Og en infeksjon har jeg ikke tenkt på, men det høres jo absolutt ut som en mulig forklaring. Når noe blir godt forsvinner det fort her i huset, så en infeksjon er nok sjanseløs mot drikketempoet - heldigvis eller dessverre.
 
Hmm, ok. Jeg synes at den ble bra på gang 2, mens den ble litt for søt første runde. Så da er det bare flaks at den ble så tørr sist gang. Spørsmålet er hvilken gjær du ville valgt? Jeg er som sagt rimelig sylfersk på dette, men synes læringskurven og eksperimentering med å endre små ting underveis i brygget for å smake forskjellen er utrolig gøy. Så tar gjerne imot tips om en annen gjær som blir tørrere. Denne startet som et forsøk på å brygge Grimbergen, som kona liker. Grimbergen er ganske så søt og klissete synes jeg. Nå er jeg på jakt etter et litt tørrere resultat, så da er kanskje gjæra det jeg skal endre.

Er verdt et forsøk med Amigase. Takk for det. Skal svinge innom Brewshop i morra
Lallemand Abbaye er en veldig god tørrgjær. Det er Chimay som er opphavet. "Samme" som WLP 500.
 
Nå brygger jeg i kjelleren, og der er det 12 grader på denne tiden av året. Grainfatheren stiller automatisk inn en strike-temp på 4-5 grader (om jeg husker riktig) mer enn mesketemp.
Da tipper jeg du er 2-3 grader lavere i mesken enn planlagt. Har faktisk en del å bety om malten er 20 grader eller 12. I vinterhalvåret så flytter jeg maltsekken eller oppveid malt inn i huset for å temperere før brygginga. Blir bare mye enklere å beregne for min egen del.
 
Aha, ja det stemmer. Jeg pleier å varme opp meskevannet med maltrøret i. Nå brygger jeg i kjelleren, og der er det 12 grader på denne tiden av året. Grainfatheren stiller automatisk inn en strike-temp på 4-5 grader (om jeg husker riktig) mer enn mesketemp. Og jeg bruker litt tid på å få rørt inn malten før jeg lar den starte mesketimeren, så det burde vel være ivaretatt. Jeg har jo riktignok ikke målt temp i maltet når den er i gang, det skal jeg jammen gjøre neste gang. Og ikke har jeg tenkt så mye over akkurat denne utfordringen heller for å være ærlig, imidlertid har tydeligvis Grainfather tenkt for meg. Veldig fin informasjon dette.
Jeg bruker denne: http://www.homebrewing.com/calculators/?page=tools&section=strike&action=calculate Treffer alltid spot on.
 
Tilbake
Topp