Gjæring som stopper og starter igjen

Vetle

 
Hei!
Har de siste åra strevet gjæring som stopper opp etter 1-2 uker ved for høy FG. Lar ølet ofte stå 3-4 uker for å prøve å få FG ned. Kan typisk stoppe på 1.020 når den skal være 1.012. Etter flasking starter ofte gjæringen igjen etter 2-3 uker. Resultatet er altfor mye CO2.
Mitt siste øl ble gjæret (Nottingham) fra 1.050 til 1.015 (pale ale). Hadde da stått 4 uker på bøtta, før jeg flasket. Starter alltid gjæringen ved 17-18 grader og øker temp etter en ukes tid. Etter 4 uke på flasker var det altfor mye CO2 og jeg målte FG til 1.005!
Hva skjer her? Har jeg fått en infeksjon i utstyret mitt?
 
1.005 tyder på en infeksjon. Nottingham skal vanligvis ikke gjære så langt ned

Forøvrig usikker på hvorfor den stopper så tidlig. Det kan skyldes flere forhold, eksempelvis temperatursvingning etter stormgjæring, underpitch, lav vitalitet på gjæren, for lite gjærnæring/O2 osv.
 
Sist redigert:
Hei!
Har de siste åra strevet gjæring som stopper opp etter 1-2 uker ved for høy FG. Lar ølet ofte stå 3-4 uker for å prøve å få FG ned. Kan typisk stoppe på 1.020 når den skal være 1.012. Etter flasking starter ofte gjæringen igjen etter 2-3 uker. Resultatet er altfor mye CO2.
Mitt siste øl ble gjæret (Nottingham) fra 1.050 til 1.015 (pale ale). Hadde da stått 4 uker på bøtta, før jeg flasket. Starter alltid gjæringen ved 17-18 grader og øker temp etter en ukes tid. Etter 4 uke på flasker var det altfor mye CO2 og jeg målte FG til 1.005!
Hva skjer her? Har jeg fått en infeksjon i utstyret mitt?
Det kan være flere årsaker. Antakelig en form for infeksjon i form av bakterier eller villgjæring.

Det gikk mange lys opp for meg når jeg leste denne tråden. Det endte med at jeg kjøpte nye gjæringskar og la om mine rutiner.


Det kan være infeksjon i tappeutstyr eller flasker.
 
Hei!
Har de siste åra strevet gjæring som stopper opp etter 1-2 uker ved for høy FG. Lar ølet ofte stå 3-4 uker for å prøve å få FG ned. Kan typisk stoppe på 1.020 når den skal være 1.012. Etter flasking starter ofte gjæringen igjen etter 2-3 uker. Resultatet er altfor mye CO2.
Mitt siste øl ble gjæret (Nottingham) fra 1.050 til 1.015 (pale ale). Hadde da stått 4 uker på bøtta, før jeg flasket. Starter alltid gjæringen ved 17-18 grader og øker temp etter en ukes tid. Etter 4 uke på flasker var det altfor mye CO2 og jeg målte FG til 1.005!
Hva skjer her? Har jeg fått en infeksjon i utstyret mitt?
At det stopper og starter igjen etter flasking kan tyde på at gjæren gå i dvale for tidlig. Kanskje hjelper det å riste i dunken? Kanskje tilføre mer luft/oksygen i starten?

Er du forøvrig sikker på at måleren din er korrekt? Har du kalibrert den i 20⁰ vann? Den skal vise 1.000. viser den mer, gjør ikke det noe, du må bare trekke ifra feilen på OG og FG.

Ellers tyder jo for høy ugjæring på infeksjon. Kok alt som tåler kok, bytt ut plastbøtter og vær nøye med rens av alt som kommer i kontakt på kald side.
 
Hei og takk for svar!
Bruker hydrometer ja og det er kalibrert mot vann på 1.000. Ut i fra svarene her og litt mistanke jeg har hatt, så tror jeg flaskene mine skal en tur i stekeovnen. Disse har kun blitt sterilisert med Starsan mellom hvert brygg. Var ikke klar over at Starsan ikke tok knekken på (vill)gjær). Må vel finne på noe med fata også. Ellers er alt annet sterilisert med klorin eller kok mellom hver gang.
Leste ellers en artikkel om at noen gjærtyper har mutert og er i stand til å gjære ølet nesten helt ned til 0.000. Skulle være vanskelig å bli kvitt hvis du først har fått det i hus. Noen som vet noe om denne?
 
Hei og takk for svar!
Bruker hydrometer ja og det er kalibrert mot vann på 1.000. Ut i fra svarene her og litt mistanke jeg har hatt, så tror jeg flaskene mine skal en tur i stekeovnen. Disse har kun blitt sterilisert med Starsan mellom hvert brygg. Var ikke klar over at Starsan ikke tok knekken på (vill)gjær). Må vel finne på noe med fata også. Ellers er alt annet sterilisert med klorin eller kok mellom hver gang.
Leste ellers en artikkel om at noen gjærtyper har mutert og er i stand til å gjære ølet nesten helt ned til 0.000. Skulle være vanskelig å bli kvitt hvis du først har fått det i hus. Noen som vet noe om denne?
Starsan er ikke effektiv dersom den blir tåkete. Når den er aktiv, tar den knekken på gjær, så vidt jeg veit. Sørger du bare for at flaskene er reine, gjør Starsan jobben med den ekstra forsikringa som desinfeksjonen er.

Jeg ville vært forsiktig med å sterilisere flaskene i steikeovnen. Jeg har gjort det, og det hendte meg et par ganger etter det at flasker knakk sammen når jeg korka. Det var mildt sagt lite morsomt.

Gjærtypene du snakker om, bærer genet STA-1, som koder for produksjon av et enzym som bryter ned dekstriner til gjærbart sukker. De omtales gjerne som diastaticus-typer. Saisongjær utgjør de aller fleste av disse. De er ikke noe problem så lenge du skyller og vasker alt utstyr som har vært i kontakt med dem med en gang du er ferdig med å bruke det, slik at det ikke får stå og tørke. Det er særlig en av dem som gjerne nevnes som et problem fordi den danner en sterk biofilm som gjør den vanskelig å bli kvitt, nemlig Wyeast 3711 / Lallemand Belle Saison. Den kommer fra bryggeriet Thiriez. Litt historie: https://www.beervanablog.com/beerva...fluential-brewery-you-probably-never-heard-of
 
Hei og takk for svar!
Bruker hydrometer ja og det er kalibrert mot vann på 1.000. Ut i fra svarene her og litt mistanke jeg har hatt, så tror jeg flaskene mine skal en tur i stekeovnen. Disse har kun blitt sterilisert med Starsan mellom hvert brygg. Var ikke klar over at Starsan ikke tok knekken på (vill)gjær). Må vel finne på noe med fata også. Ellers er alt annet sterilisert med klorin eller kok mellom hver gang.
Leste ellers en artikkel om at noen gjærtyper har mutert og er i stand til å gjære ølet nesten helt ned til 0.000. Skulle være vanskelig å bli kvitt hvis du først har fått det i hus. Noen som vet noe om denne?
Jeg ville vært forsiktig med stekovnen. Jeg fyller flasker og gjæringdtanker kokende vann via slange fra skyllvannskjelen og lar det stå å virke til flaskene er gjennomvarm. En kasse/20 flasker i slengen. Deretter heller jeg vannet tilbake tilbale, varmer opp til kok og tar neste kasse.

Fordelen med kok fremfor alt annet, er at dersom det ligger noe rusk igjen, biofilm el.l., så vil varmen drepe selv om det ikke er direkte kontakt mellom det varme vannet og infeksjonen.

Det tar lenger tid å gjøre slik, men jeg har ikke opplevd en infeksjon etter at jeg begynte med disse rutinene.

Kokende vann krever litt HMS tenking. Kjeler og utstyr kan veltes og mistes. Det kan sprute i ansikt og hender og det kan søles på føtter. Jeg har kjøpt varmeisolerte hansker fra biltema og bruker skinnforkle. En sprut på hendene kan få deg til å slippe det du holder og skape en katastrofe.
 
Jeg ville gått for lut, og varmtvann fra krana. Lag deg en rigg du kan bruke å senke x antall flasker i en egnet beholder, la det virke minimum 20 minutter. Bruk litt tid på å tilpasse utstyr så er flaskevask unnagjort på null tid fremover. Flaskebørste og drill sparer deg for veldig mye arbeid. Jeg ville også tatt en ekstra sjekk på kranen du har i kjelen, om du har det.
 
Jeg ville gått for lut, og varmtvann fra krana. Lag deg en rigg du kan bruke å senke x antall flasker i en egnet beholder, la det virke minimum 20 minutter. Bruk litt tid på å tilpasse utstyr så er flaskevask unnagjort på null tid fremover. Flaskebørste og drill sparer deg for veldig mye arbeid. Jeg ville også tatt en ekstra sjekk på kranen du har i kjelen, om du har det.
Lut er ikke bra for glass i lengden, og det er dessuten massivt overkill. Men om du mener å bruke det nå én gang for å gå over flaskene dersom de ikke er reine, er det OK.

Dersom flaskene skylles ordentlig når de er brukt, før de rekker å tørke med gjærrester i, trenger du egentlig ikke vaske dem. Da holder det å bade dem i Starsan. (Men pass på at Starsan'en er klar! Du skal ikke ha mye kalk i vannet ditt før kalsiumet reagerer med virkestoffet og setter det ut av spill.)

Kjelekrana kan være en kilde til infeksjon, ja. Jeg tar den ut og vasker den etter hvert brygg - og så koker jeg den før neste. Jeg burde plukke den fra hverandre med jevnbe mellomrom, også - men nå begynner det å bli lenge sida.
 
Disse har kun blitt sterilisert med Starsan mellom hvert brygg. Var ikke klar over at Starsan ikke tok knekken på (vill)gjær). Må vel finne på noe med fata også.
Jeg skyller alle flasker umiddelbart etter bruk. Dog er det ymse flasker som kommer i retur fra venner. De er skylt, men jeg har ingen kontroll på hvor godt og hvordan.

Når jeg har samlet opp 15-30 flasker gjør jeg følgende.

1. Fjerner etiketter.
2. Lager en sterk blanding med oppvaskpulver og kokende vann.
3. Fordeler blanding med en slant 10-12 flasker.
4. Fyller på varmt vann slik at de er 1/3 fulle.
5. Rister hver flaske, lar stå noen minutter.
6. Tar en god runde med flaskebørsten
7. Tømmer blandingen i ny flaske. Lar denne stå, mens jeg går videre til neste flaske.
8. Når jeg er ferdig med å vaske samtlige flasker skyller jeg godt.
 
Mitt siste øl ble gjæret (Nottingham) fra 1.050 til 1.015 (pale ale). Hadde da stått 4 uker på bøtta, før jeg flasket. Starter alltid gjæringen ved 17-18 grader og øker temp etter en ukes tid. Etter 4 uke på flasker var det altfor mye CO2 og jeg målte FG til 1.005!

Det kan ikke stemme, et fall i 10 sg poeng vil resultere i nærmere 10 vol CO2 og det tror ikke flaska tåler
 
Det kan ikke stemme, et fall i 10 sg poeng vil resultere i nærmere 10 vol CO2 og det tror ikke flaska tåler
Ja, det er noe som ikke helt stemmer med tallgrunnlaget. Det var derfor jeg påpekte bruk av hydrometer / refraktometer.
… men uansett måleredskap vil det ikke forklare et dropp på 10.
Rister du ut kullsyren når du måler øl fra flaske? Øl med og uten kullsyre har forskjellig vekt/tetthet.
 
Lut er ikke bra for glass i lengden, og det er dessuten massivt overkill. Men om du mener å bruke det nå én gang for å gå over flaskene dersom de ikke er reine, er det OK.

Dersom flaskene skylles ordentlig når de er brukt, før de rekker å tørke med gjærrester i, trenger du egentlig ikke vaske dem. Da holder det å bade dem i Starsan. (Men pass på at Starsan'en er klar! Du skal ikke ha mye kalk i vannet ditt før kalsiumet reagerer med virkestoffet og setter det ut av spill.)

Kjelekrana kan være en kilde til infeksjon, ja. Jeg tar den ut og vasker den etter hvert brygg - og så koker jeg den før neste. Jeg burde plukke den fra hverandre med jevnbe mellomrom, også - men nå begynner det å bli lenge sida.
Enig i at det ikke trengs hver gang, men er de skitne så tenker jeg lut er billig og bra. jeg har aldri tenkt at glass ikke tåler lut, det er jo tross alt det bryggeriene brukte i flaskevaskeren, den gang da det var gjenbruksflasker.
 
Det som er drømmen av en flaskevasker er å få tak i en laboratorie "underkurv" til oppvaskmaskinen:

Laboratory-Glassware-Washers-and-Dryers-scaled-1.jpg

Der blir hver flaske tredd ned på et spylerør...

I mangel av dette har jeg disse rutinene som fungerer rimelig bra:
  1. Alle flasker skylles rett etter bruk for å få ut slanter og bunnfall og den slags
  2. Senest neste dag får flasken en kvart teskje (eller noe slikt) med pbw eller hva jeg nå har til bryggeutstyrsrengjøring. Flasken fylles med varmt vann og får stå en halvtimes tid eller noe. Flasken tømmes for vaskemiddel og skylles
  3. Flaskene settes i kasser som etterhvert går ned i lagerrommet i kjelleren. Jeg legger over et stykke alufolie eller plast for å unngå å få insekter og støv og denslags nedi flaskene
  4. Når flaskene skal brukes blir de skylt med Starsan el.l og får stå noen minutter før de fylles
 
I mangel av dette har jeg disse rutinene som fungerer rimelig bra:
  1. Alle flasker skylles rett etter bruk for å få ut slanter og bunnfall og den slags
  2. Senest neste dag får flasken en kvart teskje (eller noe slikt) med pbw eller hva jeg nå har til bryggeutstyrsrengjøring. Flasken fylles med varmt vann og får stå en halvtimes tid eller noe. Flasken tømmes for vaskemiddel og skylles
  3. Flaskene settes i kasser som etterhvert går ned i lagerrommet i kjelleren. Jeg legger over et stykke alufolie eller plast for å unngå å få insekter og støv og denslags nedi flaskene
  4. Når flaskene skal brukes blir de skylt med Starsan el.l og får stå noen minutter før de fylles
Jeg bruker bare steg 1 og 4. :)

Men da gjenbruker jeg utelukkende egne flasker jeg har skylt selv.
 
Det som er drømmen av en flaskevasker er å få tak i en laboratorie "underkurv" til oppvaskmaskinen:

Laboratory-Glassware-Washers-and-Dryers-scaled-1.jpg

Der blir hver flaske tredd ned på et spylerør...

I mangel av dette har jeg disse rutinene som fungerer rimelig bra:
  1. Alle flasker skylles rett etter bruk for å få ut slanter og bunnfall og den slags
  2. Senest neste dag får flasken en kvart teskje (eller noe slikt) med pbw eller hva jeg nå har til bryggeutstyrsrengjøring. Flasken fylles med varmt vann og får stå en halvtimes tid eller noe. Flasken tømmes for vaskemiddel og skylles
  3. Flaskene settes i kasser som etterhvert går ned i lagerrommet i kjelleren. Jeg legger over et stykke alufolie eller plast for å unngå å få insekter og støv og denslags nedi flaskene
  4. Når flaskene skal brukes blir de skylt med Starsan el.l og får stå noen minutter før de fylles
Jeg bruker ikke så mye flasker lenger, men noe er det.

1. Jeg skyller grundig med varmt vann
2. Stabler i kasser til de skal brukes
3. Jeg fyller ¾ full med PBW vann, lar det stå noe. Få minutter, rister grundig og tømmer ut
4. Skyller ut såpen
5. Skyller med Starsan (utgår ofte)
6. Fyller med helt til topps med kokende vann
Tømmer det ut rett før fylling med øl.

Jeg er veldig godt fornøyd med behandlingen med kokende vann. Det tar litt tid, men effekten har så langt vært 100%.

Jeg ser helt klart at det kan være lurt å fylle de med PBW asap etter bruk. Tror det kan bidra til å fjærne biofilm eller hva som nå kan være igjen. Kanskje jeg skal etablere en liten dunk med PBW og plass til noe flasker hvori jeg kan la skyldte flasker ligge et døgn eller så, før jeg stablet de bort.
 
Tilbake
Topp