Det er riktig.
Nei, men jeg oksyginerer med brusesten i ca. 1 minutt. @Mc.s metode. Pitcher alt på high-krausen, etter ca 6-8 timer. Så, tror ikke at Brewers' Friend har en egnet kalkulator for denne metoden. Mengden gjær i bunnen av kolben før jeg pitcher står ikke tilbake for tilsvarende med magnetrører.
Ikke akkurat, men tror det er flere celler enn det du indikerer. OG på 1.084 og 25 liter trenger vel mere enn 134 mrd celler for å bli et godt øl? Og det ble det jo
Dette er ganske interessant. Du har sikkert rett i at du hadde mer enn 134 mrd celler.
Men jeg trur vi først skal rydde ordentlig opp i SNS-begrepet, så ingen trur at det du satte, kan kalles det. For det første er det et poeng med en SNS-starter at du rister inn oksygenet, sånn at du ikke trenger utstyr for oksygenering ("the poor man's oxygen tank"). Volumet er lite i forhold til gjærmengden, sånn at du ikke får noen voldsomt stor cellevekst, og det er det andre viktige poenget. Det typiske er vel å pitche 100 milliarder i 1 liter. For det tredje skal hele starteren hives oppi mens gjæraktiviteten er på det høyeste, og for det fjerde skal du ikke gi oksygen ved pitching.
Hvor viktig det med oksygeneringa er, vil avhenge av tilstanden til gjæren. Jeg går ut fra at du brukte gjær fra ei pakke med Whitelabs-gjær som var litt over 3 måneder gammel. Det vil i alle fall gi 30 milliarder celler om du bruker viabilitetsberegneren i kalkulatoren til Brewer's Friend. Men den er feil, som Chris White har påpekt, fordi den er uendra sida den tida da Zainasheff gjorde de forsøkene den er basert på, altså mens han og White jobba med boka Yeast, som kom ut i 2010. Og produksjons- og pakkemetodene for gjæren har endra seg kraftig sida da. White mener vel at du nærmest kan beregne 100% viabilitet i ei 3 måneder gammel pure pitch-pakke nå.
Det betyr nok at oksygenering med brusestein hadde lite å si, sida gjæren i utgangspunktet antakelig hadde tilnærma fulle sterollagre. Men det betyr også at du fikk en høyere vekstrate i starteren din, fordi du fikk et gunstigere forhold mellom gjærmengde og starterstørrelse. (Dette er viktig for startere som ikke tilføres oksygen underveis, mens det ikke spiller noen rolle for en starter på magnetrører - innafor rimelige grenser, dog.)
Brewer's Friend sier at beregningene av tilvekst basert på Zainasheff og White's arbeid (White sier det var Zainasheff som gjorde det arbeidet) er konservative, så om vi går ut fra 100% viabilitet på den gjæren du starta med, er det ikke helt urimelig å tenke seg at du hadde opp mot 300 milliarder celler i starteren din. Vørteren du ga gjæren dagen før, vil ha noe av effekten til en vitalitetsstarter (og den vil gi litt tilvekst, men antakelig ganske ubetydelig), og det jeg har sett av effekten av vitalitetsstartere på gjær i veldig god stand - som gjæren din jo må ha vært i - gjør at jeg ikke har problemer med å tru at du pitcha nok gjær, sjøl om celletallet var et godt stykke under det kalkulatoren sier at du trenger. Jeg begynner å tru mer og mer at du kan beregne en god del mindre gjær enn det kalkulatorene sier, så lenge den gjæren du pitcher, er aktiv og i helt optimal form.
Kalkulatorene er fine, men når vi bruker dem, trur jeg vi må trekke inn ei kritisk vurdering av premissene de bygger på - og særlig om vi bruker viabilitetskalkulatoren. Den er åpenbart helt feil. Og så spiller, som sagt, antakelig tilstanden til gjæren en større rolle enn det som er lagt inn i kalkulatoren. Dessuten; datagrunnlaget for kalkulatorene er tynt, og de gjør jo heller ikke krav på veldig høy grad av nøyaktighet. Men når det er sagt, så trur jeg ikke de er helt på jordet, heller.