cjohansen
Norbrygg-medlem
		Jeg har planer om å brygge en batch til med noe gjær jeg har i arbeid nå. Jeg har lest og sett litt på høsting og gjenbruk av gjær, men lurer på om folk vasker gjæren dere høster? Og i så fall hvordan beregner dere mengde til pitch? 
Denne er ganske grundig, med mengdeangivelser:

men den ser ikke ut til å vaske bort hverken trub eller død gjær.
Jeg mener å ha lest at det er fordelaktig å kvitte seg med det som sedimenterer ut først for å bli kvitt den dødeste/lateste gjæren.
Hvordan gjør folk dette, og hvordan beregnet dere mengde? Planen min er å repitche samme dag som jeg høster, eller en dag eller to etter for å slippe å måtte styre med starter.
(Det finnes sikkert lignende tråder allerede, men jeg får ikke noe hjelp av søket).

Denne er ganske grundig, med mengdeangivelser:
Jeg mener å ha lest at det er fordelaktig å kvitte seg med det som sedimenterer ut først for å bli kvitt den dødeste/lateste gjæren.
Hvordan gjør folk dette, og hvordan beregnet dere mengde? Planen min er å repitche samme dag som jeg høster, eller en dag eller to etter for å slippe å måtte styre med starter.
(Det finnes sikkert lignende tråder allerede, men jeg får ikke noe hjelp av søket).