Hvordan gjenbruke gjær

cjohansen

Norbrygg-medlem
Jeg har planer om å brygge en batch til med noe gjær jeg har i arbeid nå. Jeg har lest og sett litt på høsting og gjenbruk av gjær, men lurer på om folk vasker gjæren dere høster? Og i så fall hvordan beregner dere mengde til pitch?

Denne er ganske grundig, med mengdeangivelser:
men den ser ikke ut til å vaske bort hverken trub eller død gjær.

Jeg mener å ha lest at det er fordelaktig å kvitte seg med det som sedimenterer ut først for å bli kvitt den dødeste/lateste gjæren.

Hvordan gjør folk dette, og hvordan beregnet dere mengde? Planen min er å repitche samme dag som jeg høster, eller en dag eller to etter for å slippe å måtte styre med starter.

(Det finnes sikkert lignende tråder allerede, men jeg får ikke noe hjelp av søket).

Jeg gjenbruker hvis forrige batch var under 1.060 og ikke tørrhumlet. Har aldri brydd meg om å vaske. Både pga latskap og frykt for infeksjon. Bruker mr.malty for å beregne mengde. Etter min erfaring stemmer den sånn noenlunde greit. Og jeg tar heller i lit mtp mengde

Jeg har planer om å brygge en batch til med noe gjær jeg har i arbeid nå. Jeg har lest og sett litt på høsting og gjenbruk av gjær, men lurer på om folk vasker gjæren dere høster? Og i så fall hvordan beregner dere mengde til pitch?

Denne er ganske grundig, med mengdeangivelser:
men den ser ikke ut til å vaske bort hverken trub eller død gjær.

Jeg mener å ha lest at det er fordelaktig å kvitte seg med det som sedimenterer ut først for å bli kvitt den dødeste/lateste gjæren.

Hvordan gjør folk dette, og hvordan beregnet dere mengde? Planen min er å repitche samme dag som jeg høster, eller en dag eller to etter for å slippe å måtte styre med starter.

(Det finnes sikkert lignende tråder allerede, men jeg får ikke noe hjelp av søket).
Jeg trur hovedproblemet med vasking er at du vanskelig kan unngå å tilføre masse oksygen. Det vil trigge gjærens metabolisme, og dermed starte tømming av glykogenlagrene. Resultatet er at du svekker gjæren når du vasker, og derfor bør nok gjær som er vaska, få en gjenoppfriskingsstarter.

Et annet problem er faren for infeksjon.

Min mening er at vasking bare er aktuelt dersom det er den eneste måten å kunne fortsette å bruke en gjær på. Et mye bedre alternativ er å holde tilbake litt når du pitcher, og så dyrke opp fra den.

Skal du gjenbruke gjær, er det langt bedre å unngå å ta med trub enn å satse på vasking. Om du ikke har store mengder trub, ville jeg ikke vaska.

dette var vel ikke noe godt svar på det du spurte om, men ...

Tilbake
Topp