Gjenoppfriskingsstarter og vitalitetsstarter

D7169FBF-6EAB-4484-992C-FF205E8A72CC.jpeg
81F90F79-FF4A-47A9-96BA-94D92F80565E.jpeg
Jeg har vel ikke laget noe form for starter her, men gjenbrukte W34/70 fra forrige brygg. Brukte kun det glasset med mest gjær i, dekanderte av ølet på toppen og fylte på litt vørter fra nybrygget. Satt det på røreren for å lettere helle ut alt, gav den også litt Fermaid O. Etter noen min med snurring gikk den i gjæringskaret hvor jeg gav en dose O2 med brusstein. Er dette OK praksis eller stresser jeg gjæren her?
 
Jeg har hoppet nedi kaninhullet for å finne ut av hva som er nedi der .... :) Og nedi der har jeg jammen funnet mye artig.
Har et spørsmål som jeg ikke helt finner svar på; jeg startet opp igjen en pen dose New England slurry for en tid siden for planlagt brygging av en Vestkyst. Men så kom det ting og tang i veien for det brygget (elgjaktforberedelser som tok myyyye lengre tid enn planlagt). Jeg sto dagen før avreise og stirret på EM kolben med den fine gjæren min og vurderte å helle ut alt sammen, men så syntes jeg så synd på den stakkars gjæren at jeg helte den tilbake i et (rent) glass og satt ned i gjærkjøleskapet igjen. Der har stakkaren stått i 20 døgn nå. Jeg har veldig veldig lyst til å lage Vestkyst denne uken - for som @Finn Berger har sagt en gang; "Vi er tom for Vestkyst, og sånn kan vi jo ikke ha det". Og jeg har veldig lyst til å lage Vestkyst med New England, og da veldig gjerne den stakkaren som står i gjærkjøleskapet. Spørsmålet er da som følger; vil en Kaminsky starter på morgenen bryggedag være tilstrekkelig mon tro? Og vil man kunne bruke Aas eller Ringnes vørterøl til dette? Bakgrunnen er at det jo fort tar litt tid å koke opp DME, og kjøle det ned igjen - iallfall på en morgen man skal på ærlig arbeid først. Tenkte kanskje helle tre-fire bokser vørterøl på EM kolben om kvelden og la den spinne hele natta sånn at kullsyren blir spunnet ut, og deretter slippe gjæren min oppi, og la den spinne en litt kort arbeidsdag? Råd mottas med takk.

Sigurd
Jeg trur den har stått såpass lenge at du bør gå veien om gjenoppfrisking. Gi den et par liter med 1.020'ish vørter, la den spinne til du ser den er kommet godt i gang, og så lar du den stå i ro. Steng så godt du kan for oksygen, og om du kan få satt i en propp med en gjærlås i, er det det aller beste. På den måten får gjæren bygget opp en del steroler, og tatt inn en del mineraler, vitaminer etc. - og først og fremst får den bygget opp lagrene av glykogen. Da er den klar for bruk dersom du har mulighet til å gi den oksygen når du pitcher. Har du ikke det, kan du sette en Kaminsky-starter og tilføre oksygen på den måten. Poenget er å ende opp med en gjær som kan gå løs på hovedjobben med fulle sterollagre.

Om du har plass i fryser'n, er det en ide å bygge opp et lite vørterlager. Du kan lage et par liter ekstra når du brygger, og du kan også ta vare på bunnfallet etter kokinga, la det bunnfelle seg, og dekantere fin vørter til starterbruk av den. Jeg trenger aldri å ty til noe mer enn det jeg skaffer på den måten.
 
Vis vedlegget 64745
Vis vedlegget 64746
Jeg har vel ikke laget noe form for starter her, men gjenbrukte W34/70 fra forrige brygg. Brukte kun det glasset med mest gjær i, dekanderte av ølet på toppen og fylte på litt vørter fra nybrygget. Satt det på røreren for å lettere helle ut alt, gav den også litt Fermaid O. Etter noen min med snurring gikk den i gjæringskaret hvor jeg gav en dose O2 med brusstein. Er dette OK praksis eller stresser jeg gjæren her?
Helt kurant, vil jeg si. Det det henger på, er hvor gammel gjæren var.

Du skal helst gi oksygen før du tilsetter gjæren. Rein oksygen rett i fanget er visst ikke noe gjæren liker. Men hvor ille det er, skal jeg ikke ha sagt noe om. Jeg har gjort det en del, og kan ikke si at jeg har merka at det har hatt noe å si. Men det kan det jo ha hatt likevel:).
 
Gjæren var 3-4 dager, så jeg slipper vel unna starter når den er under en uke. Den har begynt å jobbe på dag to. 11C. Så dette bør bli bra, vurderer en ny liten dose Fermaid O etter 50% utgjæring.
 
Er det noe å hente på smaksmessig av å gjennbruke gjær? Har dere no erfaring der?
Stort sett setter jeg alltid starter, så jeg kan egentlig ikke si så mye. Men jeg har en følelse av at gjæringa går greiere unna etter en runde eller to.
Gjæren var 3-4 dager, så jeg slipper vel unna starter når den er under en uke. Den har begynt å jobbe på dag to. 11C. Så dette bør bli bra, vurderer en ny liten dose Fermaid O etter 50% utgjæring.
Da er den helt klart innafor, ja:).

Har en pils i kjeller'n med omtrent samme bakgrunn som din, og den skal få en liten dose Fermaid O nå. Har begynt å produsere ufine lukter allerede, sjøl om den bare har stått sida søndag, så jeg er egentlig litt seint ute. Klukker veldig friskt. 11 grader.
 
Tilbake
Topp