Karbonering på fat eller på tank?

Martin Pettersen

Norbrygg-medlem
Hei,

Brygger på en Brewtools B40. Gjærer på en F40 Unitanks. Bokser ølen med Duofiller.
Nå har vi hatt 2 brygg hvor vi ikke har fått til karbonering så derfor spør jeg dere.

Vi har til nå prøvd 2 metoder, vi har karbonert på Unitanken, samt at vi har prøvd å karbonere på fat.
På Unitanken har vi muligheten til å kjøre temperaturen helt ned til 4-5 grader, med fat har vi ikke mulighet til å ha annen temperatur enn romtemperatur 20-21 grader.
Vi har hatt 2 brygg med flate og døde øl. Det er litt skum og brusing i ølen rett etter tapping i glass, men dette forsvinner veldig fort.
Vi har fulgt tabeller og kalkulatoren til Brewfather for å finne trykket vi må karbonere på. Men det hjelper ikke.

Noen som kan gi oss tips og en riktig metode for å få et perfekt karbonert øl. Fra tank til boks og evt. via fat.
Vi kan karbonere via topp i tank, via karboneringsstein i tank eller direkte i fatet.
Hva slags trykk bør vi ha under fylling av bokser, både fra tank, fat og på duofiller?
 
Det høres ut som dere har karbonert for kort tid, et vanlig utgangspunkt er å karbonere på fat med 1 bar i 1 uke ved 3-4 grader og så teste. Noen ganger virker skummet å "sette" seg bedre over flere uker.

Og så bør ølet være så kaldt som mulig når det skal fylles på boks ferdig karbonert, hvis ikke mistes mye karbonering. Ville da sterkt vurdert et kjøleskap eller fryser med temperaturkontroller for å lagre fat i, men det skal ikke være noe problem å få god karbonering i F40 heller med tid nok.
 
Sist redigert:
Jeg karbonerer på unitankene (Spike CF15) med brusestein via racking arm som er vendt oppover. Har også koblet på et siktglass mellom brusesteinen og racking port. Kjører ølet ned til ca. 2 grader og setter trykket til ca. 12-13 psi. Så følger jeg med på strømmen av bobler i siktglasset. Når boblestrømmen opphører (etter ca. 1-2 døgn) er karboneringsnivået nådd, og jeg stenger racking port.
Lar så tanken stå å hvile seg i 5-6 døgn for at alt skal balanseres ut, og det eliminerer også skumproblemer ved boksing med Duofilleren rett fra tanken.
 
Tilbake
Topp