CorgiStyle brewhouse V2

CorgiStyle

Norbrygg-medlem
Etter mye glede av mitt gamle, lappa på og overmodifiserte BB30 bryggeri, er det nå på tide å clean up the act, og få laga seg et skikkelig tre-kjelesystem uten for mye dilldall.

Kort fortalt;
2 10g SSBT kjeler
10g SSBT mashtun
Blichmann Riptide pumper
HERMS coil og elementer fra BrewPi
Motstrømskjøer av noe slag.
Hurtigkoblinger og slagner. Ikke masse rørdill.
Litt skikkelig kontrollskap inspirert av The Electric Brewery, men ribba for overflødig greier.

Hva som skjer på gjæringsfronten har jeg enda ikke funnet ut, så vi får se hva tiden bringer.
Tanken er å ha et så fleksibelt som mulig oppsett.

Det kommer en post med jevne mellomrom for å holde dere oppdatert, så stay put!

kevin
 
Takk for tilbakemeldingene!
Her følger litt flere detaljer om styreskapet, og hvordan jeg har gjort det. Jeg holder på å sluttføre tegninger over oppsettet, og kommer tilbake med dem om ikke så lenge.

Som nevnt er skapet løst inspirert av http://www.theelectricbrewery.com/. Jeg har dog forenkla en del ting, og fjerna de elementene som, for meg, fremsto som overflødige eller redundante. Tanken når jeg nå bygger på nytt, er nettopp forenkling, i den forstand at jeg ønsker ikke å bruke penger på unødvendigheter eller komplisere ting mer enn de må være. I stort sett alle aspekter av bryggingen min har jeg kommet frem til at "less is more" ofte stemmer.

Nok om det! La oss ta oss tid til å gå over oppsettet mitt litt i detalj for dere som er interessert i slikt.

DSC_0267.JPG

Øverst til venstre, nøkkelbryter/hovedbryter.
Øverst til høyre, trykkbryter med lys merket "ENABLE"
I mellom disse, Volt/Amp-meter.
Systemet mitt er laget slik at jeg "hovedstrømmen" altså forsyningen til elementene og til pumpene går gjennom et hovedstrømsrele.
Når man slår på nøkkelen får man altså kun "styrestrøm" til å forsyne instrumentene. Ingen output til hverken pumper eller elementer.
For å få dette må man slå på hovedstrømmen ved å trykke på "ENABLE" knappen. Jeg har også kobla dette som en safety interlock slik at elementvelgeren, begge pumpebryterne, samt nødstoppen må være avslått for at man skal kunne slå på hovedstrømmen. På denne måten forhindrer man å gi strøm til pumper eller elementer ved et uhell når man slår på.

Videre i rad 2 ser dere to Auber EasyBoil og en Auber Dual-temp måler i midten. Mange bruker fullverdig PIDs selvsagt, men jeg finner disse EasyBoil til å være mye enklere å betjene, og resultatet skal være helt supert. For dere som lytter til podcastene til basicbrewing, husker kanskje all skryten som "Jeff and Desiree over at High Gravity Brewing" får for sin Wort Hog kontroller, og den er basert på samme Auber EasyBoil.
Resultatet skal visst være helt topp, og man kan raskt skifte mellom "boil mode" hvor man regulerer effekten trinnløst mellom 0 og 100%, og "mash mode" hvor man setter target-temp den skal holde.
Temp-måleren i midten er kun et termometer med mulighet til å vise to temperaturer. Mange har også en fullverdig PID her for kun å vise tempen, og det er i mine øyne fullstendig overkill.
I forhold til the electric brewery har jeg også droppa timeren, samt alt alarm-vaset de har med. EasyBoil kan gi meg alarmer om jeg vli, og timer har jeg i Beersmith uansett.

Tredje rad er rett og slett en element-velger, og en lampe for hvert element. Jeg kjører 3.3kw elementer i kjelene, og har kun strøm til å fyre ett av gangen. Elementvelgeren er ikke koblet til styrestrømmen til SSRene sånn man ville tro, men styrer releer på hovedstrømmen til hvert element. SSRene kan ryke, og da ryker de somregel i full åpen posisjon. Jeg kan dermed slå av og gjøre elementene helt strømløse med denne bryteren uavhengig av hva SSR gjør.

Under det, bryter og lampe til hver pumpe. Nødstoppen tripper hovedstrømsreleet og bryter således strømmen til både elementer og pumper, men kontrollere forblir på. Dette for å kunne stoppe helvete når det bryter laus uten å miste oversikt over temperaturer.

Kommer tilbake seinere med mer info om skapets innmat!
Grafikk og trykk på skapet har jeg fått laget på et trykkeri som spesialiserer seg på slikt.
Dette er en meget robust laminert plastgreie som dekker hele fronten, og jeg er veldig fornøyd med den.

Straks tilbake!
 
Pent og funksjonelt. Helt enig i at alarm på PID er forferdelig knotete. Laget en PID kontroller i plast før jeg skulle i gang med metallskapet. Alarmene var det første som forsvant.
Ellers er den innebygde sikkerheten du har laget imponerende. Håper du legger ut diagram etterhvert. Slik burde alle skap designes :)
Ser frem til fortsettelsen
 
Takk for tilbakemeldingene! Diagrammene er under utarbeidelse, og blir nok ikke halvparten så pene som skapet....

La meg først si noe om selve skapet og forberedelsene av dette.

Skapet er fra Schneider Electric, og måler 400x400. Jeg kjøpte det via leverandør på jobb, men kan også bestilles fra Farnell til omtrent samme pengen.

Skapet ble så forberedt ved å ta huller i døra og alt det der. Jeg skrev ut en kopi av den laminerte trykken på vanlig papir, limte den på døra med spraylim, og brukte denne som mal.
DSC_0237.JPG

Hulltakingen ble i stor grad gjort ved bruk av hydraulisk hullstanse lånt på jobb. Uten dette tror jeg det er et helsikke for å si det mildt....
DSC_0239.JPG

Jeg klargjorde også bunnen med alt av kontakter og tilkoblinger.
DSC_0243.JPG

Skapet ble så grunnet og lakkert sort, og folien montert. Dermed er alt klart til installasjon!
DSC_0265.JPG

Så over til innmaten! De fleste blir kanskje litt skuffa over hvor lite hardware som er i skapet, men det meste av logikken ligger i kablingen.... Old School automasjon....
La meg nevne at alt av brytere, lamper, regulatorer og greier dere ser i døra er bestilt fra Auber Instruments.
Sikringer og releer, samt kontaktene vist over kommer fra Elektroimportøren. SSRene er kjøpt av OrjanP her på forumet! Takk for handelen!

Her er innmaten i skapet før kabling;
DSC_0275.JPG


Og her etter alt er på plass:
DSCPDC_0001_BURST20180324214405264.JPG

Som dere ser er det god plass i skapet.

For å ta en rask gjennomgang av innholdet, top-to-bottom, Øverst i taket ser dere SSR-ene montert direkte på kjøleribbe som er montert på uttsiden av skapet.
I neste rad ser dere hovedstrømsreleet lengst til høyre som altså kutter all driftsstrøm til SSRene og til pumpene. No output om ikke dette er lagt inn.
Til venstre for dette, ser dere de to releene som styres av elementvelgeren. Her er altså kun et inne av gangen, og disse bryter begge polene til elementkontaktene.
Nederst ser dere alt av sikringer.
Hovedsikring lengst til høyre, en sikring til hver elementkrets, samt en sikring til begge pumpene.

Mer avansert er det ikke!

Skal se om jeg ikke får rabla ferdig diagrammene også, og kommer tilbake med en post om dem.
Om ikke starter skrytingen av kjelene!

Som dere skjønner er denne delen av hobbyen en viktig del for meg. Jeg liker og mekke og lage, og koser meg med det. Nesten lei meg for at det er over snart.....
Om noen ser for seg å ha noe tilsvarende, er jeg villig til å bygge på bestilling!

Stay tuned!
 

Vedlegg

  • DSC_0274.JPG
    DSC_0274.JPG
    351,1 KB · Sett: 170
  • DSC_0243.JPG
    DSC_0243.JPG
    245,7 KB · Sett: 165
  • DSC_0266.JPG
    DSC_0266.JPG
    235,5 KB · Sett: 171
Flott opplegg! Holder på med planleggingen av kontrollskap selv som blir noenlunde likt dette, men 3-fase opplegg på strøminntak, innmat og kokeelementer, så blir litt mer avansert... har heldigvis en elektriker bror som skal hjelpe meg.
Hva tenker du om bruk av jordfeilsbryter/automat i kontrollskapene?
 
Var også inne på tanken med 3-fas, men bestemte meg for å gjøre ting så enkelt som mulig innenfor de rammene jeg ønsket.
Det var forsåvidt også rasjonale mot å ikke ha jordfeilautomater i skapet, jeg har allerede det på kursen, så det gir meg således ikke noe ekstra.
Dersom du ønsker jordfeilsikring med selektivitet, må foranstående jordfeilbryter ha karakteristikk med forsinkelse, (er det S de heter??) og være dimensjonert deretter om jeg husker rett. Ser ikke noe poeng i å betale for å ha vanlige A-jordfeilbrytere på samme kurs som man allerede har dette.
Mener det ikke gjør noe, men er heller ikke verdt noe i mitt hode.
Dette kan sikkert el-broren din mye bedre enn meg, så hør med han. Jeg vet jo heller ikke hva du har i sikringsskapet fra før.

Vet ikke hva slags regulator du skal bruke, men mener EasyBoil som jeg bruker har et opplegg hvor du kan bruke en av elementfasene kun til Ramp-up via eget rele, så slipper du å PWM-regulere hele effekten. Antar du har litt å gå på når du går for 3-fase. Bruksanvisningen finnes på siden deres, og jeg linka vel til regulatoren i første post tror jeg.

Lykke til med prosjektet! Hyl om det er noe jeg kan bistå med!
 
Flott opplegg. Venter i spenning på tegningene over skapet. Har også tenkt å gå for Auber Easyboil istedet for de vanlige Pid,ene. Er det noen som har bestilt disse som kan si noe om toll verdien som blir ført på papirene? Mener å huske å lest i en post at de satte en lav verdi selv uten spørsmål fra kjøperen.
Hadde også vore spennede å sett bilder av resten av opplegget ditt.
 
Takk for tilbakemeldingen!
Tegningene lar vente på seg. Er midt i flytting, oppstart i ny jobb og alt det der, så jeg får ikke prioritert det som jeg ønsket.
Det meste gir seg selv, ut fra hva jeg har beskrevet ovenfor, men gi beskjed om det er deler av opplegget du lurer på, så kan jeg selvsagt hjelpe så godt jeg kan.
Tror forresten jeg har en relativt oppdatert koblingstabell et eller annet sted, så har man hvertfall oversikt der.
Skal se hva jeg finner.

Når jeg klaget over fraktprisen, foreslo dem å skrive ned verdien for å bidra litt på den måten.

Det kommer mer etter hvert, men inntil videre kan dere kose dere med min post angående pumpene!
Siden jeg visste at det kom til å bli litt diskusjon rundt den, valgte jeg å holde det utenfor denne tråden:
https://forum.norbrygg.no/threads/blichmann-riptide-mine-tanker.39362/
 
For dere som er interresert, vedlagt finnes min koblingsoversikt.
Jeg tar ikke ansvar for noe som helst. Jeg er ikke fagmann, og er ikke elektrikker, og for alt jeg vet er det livsfarlig å koble sånn som jeg har gjort, så ingen må på noen måte prøve å gjøre det samme!

Jeg har gått over det en gang til, og tror alt er rett, men er sikker på at det ikke er det.
Har som dere ser notert hva som er koblet sammen med hva, og notert kabeltype og lengde.
På alle kabler har jeg brukt niter. Ja jeg vet at det strengt tatt ikke er nødvendig på PN-kabel, men jeg gjør det allikevel.

Kos dere med kaoset!
Jeg kommer tilbake en av dagene med en post om kjelene.... Føler jeg har sagt det før...
 

Vedlegg

  • CorgiStylePanel.pdf
    227,1 KB · Sett: 66
Jeg antar at halve bryggerinorge har sittet og venta på oppdateringer på dette prosjektet, så her kommer en liten en!

Etter en hektisk sommer og høst med flytting, ny jobb og alt som følger med, er jeg godt installert i nytt hus.
Bryggeriet er etablert, og jeg har fått en 3-4 batcher gjennom det.

Jeg har installert meg i et rom i kjelleren hvor jeg har nok strøm og vann og det hele.
Fruen ble så pass involvert at det ble både sofa, TV og blomster som dere ser!
Ja hun slo til og med til og gav meg en Grainfather Conical i julepresang, da hun har skjønt at det passa bra til glykolkjøleren min!

Om noen er interresert i detaljer, er det bare å hyle.

Om det er noen i Kristiansand som vil komme på befaring, er det bare koselig.
Som nyinnflytta kjenner jeg ikke så mange som brygger, så det er bare å ta kontakt!
 

Vedlegg

  • 20190204_202226.jpg
    20190204_202226.jpg
    243 KB · Sett: 135
  • 20190204_202237.jpg
    20190204_202237.jpg
    209,3 KB · Sett: 133
  • 20190204_202247.jpg
    20190204_202247.jpg
    215,6 KB · Sett: 129
  • 20190204_202253.jpg
    20190204_202253.jpg
    269,7 KB · Sett: 133
Snadder rom! Er det en fermentasaurus som gjemmer seg i den svarte kjølebagen, og er den koblet til glykolkjøleren? Cooling jacket?
 
Ja stemmer det! Cooling jacket tilkobla kjøleren ja, og inkbird som styrer pumpa og evt varmekabelen inni.
Fungerer helt greit, men må si Grainfatheren har gjort en god figur, og forenkler hele kaoset en hel del.

Det går akkurat 3 stk på siden av hverandre på plassen der, så du skal ikke se bort fra at den ene får selskap etter hvert...
 
Ja stemmer det! Cooling jacket tilkobla kjøleren ja, og inkbird som styrer pumpa og evt varmekabelen inni.
Fungerer helt greit, men må si Grainfatheren har gjort en god figur, og forenkler hele kaoset en hel del.

Det går akkurat 3 stk på siden av hverandre på plassen der, så du skal ikke se bort fra at den ene får selskap etter hvert...
Hehe, ja, jeg skulle gjerne hatt noe rf og en proper glykolkjøler, men WAF tilsier at jeg får greie meg med fermentasaurusen en stund til... Tenker også at det er lærerikt å få sett prosessene som foregår i fermentasaurusen, så kjøpelysten kan kontrolleres. Foreløpig...

Spørsmålet mitt er om du har testet hvor lavt du kommer i temp med cooling jacketen?

Jeg holder på for tiden på med slum-versjonen av dette set-upet, med glykolreservoar i fryser; cooling jacket av avtapningsslanger kveilet rundt fs’en, og forkjøler i glykolreservoar 2, før retur til hovedreservoar... Litt mindre smooth enn gf, og langt mindre sexy. Tror nok det skal gå greit å holde temp, men tviler på coldcrashingsevnen...

Keep up the good work!
 
Kjøleren min er en ombygd "tappelinjekjøler" med relativt høy kapasitet. Med isolasjonskappe og grainfather sin pumpe til å sirkulere glykol, var det ikke noe problem å komme ned på 1 grad under test. Tror jeg holdt glykolen på -5 da.
For øyeblikket holder jeg en Westvleteren-klone på 3. uka på 5 grader for sekundær-gjæring. Pumpa går relativt sjelden, og jeg tror isolasjonskappa er gull verdt i denne sammenheng. Jeg hadde en side-by-side test her tidligere i kveld mellom min og originalen (12), og kjenner entusiasmen stiger mange hakk!
Jeg er en av de som, uavhengig av hypen, elsker Wv12, og har tilfeldigvis omtrent en kasse original stående. Av tomflasker har jeg vel omtrent det samme, så jeg er over snittet lykkelig om jeg klarer å komme i nærhet av originalen. Av oppsettet mitt ser dere at prosesskontroll og repeterbarhet er viktig for meg. Dette er rett og slett for å øke sjansen for å klare å gjenskape noe konsist.

WAF? Jeg skjønner jeg er velsigna når det er fruen som kommer tauende med en gf til jul... Hun har sannsynligvis åndsnærvær nok til å skjønne at jeg klarer fint å søle vekk myyye mer penger på lappesammen DIY-prosjektene mine, kontra å kjøpe noe som virker...

Som belgisk fan, er det naturlig å trekke mot gjærvitenskapen, så min neste investering blir nok mikroskop og utstyr for propagering av gjær tenker jeg!
 
Tilbake
Topp