Dangerously close to stupid fra To Øl

Heihei!

Det beste ølet jeg har smakt er Dangerously Close To Stupid, fra bryggeriet To Øl i Danmark.
Måtte derfor sende en smiskemail til To Øl å høre om de kunne dele noe oppskrift/tips til dette ølet.
Dette er svaret jeg fikk:

Mht til opskrift er det altid svært at skalere, men følgende er en guide:
98% Pilsner malt
2% Melanoiding malt
Bitter hops - to your desire
1 Min hops - Citra as much as you can get hold of
Dry Hop - Centennial same amount as Citra
American Ale yeast
Target OG 1086
Target FG 1015
meget simpelt…
gogogogo!

Jeg er ganske ny i gamet, så hvis noen her har(ganske detaljerte) forslag til hvordan jeg kan faktisk klare å utføre dette i praksis, så setter jeg kjempestor pris på det :)
Vi har en 50l Speidel Braumeister..

Har du et bryggeprogram? De er til god hjelp for å beregne mengde malt og humle, hvis du vet sånn ca effektiviteten på utstyret ditt. Men To Øl var jo veldig sparsom med info om meske- og koketid.

Med min (beskjedne) kunnskap får jeg det til at du trenger til 45 liter (før kok):
  • 15 kg Pilsner Malt
  • 300 g Melanoidin Malt
  • ca 140 g Citra fra 60 min, for å nå 100 IBU (som denne har ifølge Untappd)
  • 1 min humle og tørrhumle gir jo lite eller ingen IBU, så her er det smak og behag som avgjør mengde på øvrig humle
Dette er gitt en bryggehuseffektivitet på 75 %.

Men mesketemp og koketid tør jeg ikke spå. En safe mesketemp er vel 66 grader? Og Pilsner er vel en malt som bør kokes 90 min.

Ja, jeg syns vel også det var begrenset med info jeg fikk. Men gadd liksom ikke mase så veldig..
Men dette har vært til stor hjelp. Får vel prøve seg, så blir det nok øl av det ;)
Mange takk :)

Tilbake
Topp