Dark Horizon på eikefat

Jeg tenkte modne Dark Horizon på eikefat. Har fylt fatet til det er het fullt, men har ca 1.5L til overs som jeg har fylt på PET flaske. Jeg forventer at noe væske, ett par-tre liter, kommer til å forsvinne fra eikefatet under lagringen og tenkte da etter noen mnd mellomrom etterfylle fra PET flasken slik at det er fullt på eikefatet til enhver tid. Er dette en dum ide mtp oksidering og er det viktigere å ha fullt fat?
 
Sist redigert:
Fant ut etter å ha lest litt at det lønner seg å ha fullt fat hele tiden for å minske oksidering.
Svarer meg selv på denne tråden med ett nytt spørsmål. Jeg endte med ABV på ca 20.8% før gjæringen stoppet opp for godt og har ølet nå på 30L fat for modning, og fatet er maksimalt toppet. Det merkelige nå siste par ukene er at jeg merker øl siver it av air locken hele tiden. Har vært nødt til å bytte til blow off tube på ca 1,5 meter da det siver og siver ut gjennom hullet i toppen..virker som om ølet ekspanderer. . Er kanskje snakk om 3-4 dl som hittils har kommet ut av fatet og den kryper sakte oppover blow off tuben fra dag til dag. Det er ikke synlig aktivitet i gjærlåsen. Noen som har en ide om hva som kan være årsaken til dette?
Har flyttet eikefatet til ett annet rom som er litt varmere (kanskje 3-4 grader varmere). er det reaktivering av gjæren? (I såfall er vel det rart at gjæren skal begynne å jobbe igjen med det alkohol nivået). En annen ting jeg spekulerer i er om det er infeksjon (men muggsopp og bakterier tåler vel ikke ABV >20% ?
 
Det merkelige nå siste par ukene er at jeg merker øl siver it av air locken hele tiden. Har vært nødt til å bytte til blow off tube på ca 1,5 meter da det siver og siver ut gjennom hullet i toppen..virker som om ølet ekspanderer. . Er kanskje snakk om 3-4 dl som hittils har kommet ut av fatet og den kryper sakte oppover blow off tuben fra dag til dag. Det er ikke synlig aktivitet i gjærlåsen. Noen som har en ide om hva som kan være årsaken til dette?
Har flyttet eikefatet til ett annet rom som er litt varmere (kanskje 3-4 grader varmere). er det reaktivering av gjæren?

Økt temperatur fører til at volumet ekspanderer, det kan være årsaken
 
Ok. Får håpe det. Jeg har en PET flaske med resterende 2L som jeg ikke fikk plass til på eikefatet. Denne ser ikke ut til å ekspandere og står også i samme rom. Sterkt redd for det er infeksjon. Lar den stå på fatet og skal smaksprøve om en stund.
Bør kanskje være ganske enkelt å smake/lukte om det er infeksjon etter ett par uker.
 
Det fortsetter å komme øl ut av fatet. Tipper det er rundt 5-10ml pr døgn. Har smakt på det som kommer ut og jeg synes det smaker godt. Har ikke kjent noen åpenbare usmaker. Madammen synes det smaker soyasaus, men jeg synes ikke det. Soyasaus forstår jeg er autolyse av gjær, så det er vel ikke ett tegn på infeksjon isåfall.
 
Det fortsetter å komme øl ut av fatet. Tipper det er rundt 5-10ml pr døgn. Har smakt på det som kommer ut og jeg synes det smaker godt. Har ikke kjent noen åpenbare usmaker. Madammen synes det smaker soyasaus, men jeg synes ikke det. Soyasaus forstår jeg er autolyse av gjær, så det er vel ikke ett tegn på infeksjon isåfall.
Trenger ikke være det. Får ofte soyasaus fornemmelse av imperial stout

Høres merkelig ut da at det stadig tyter ut øl. Kanskje englene har fått nok og gir tilbake
 
Det fortsetter å komme øl ut av fatet. Tipper det er rundt 5-10ml pr døgn. Har smakt på det som kommer ut og jeg synes det smaker godt. Har ikke kjent noen åpenbare usmaker. Madammen synes det smaker soyasaus, men jeg synes ikke det. Soyasaus forstår jeg er autolyse av gjær, så det er vel ikke ett tegn på infeksjon isåfall.
I følge norbryggs øldefinisjoner så kan det smake soyasaus av imperial stout ( noe jeg selv forøvrig ikke tror er riktig i forhold til type, men heller et tegn på at ølen er overlagret).

Tenker fatprosjektet blir bra :)
 
Tilbake
Topp