Deler av varmeelement tørrlagt mens pumpa går

TAS

 
Hei.

Har forsøkt å søke, men fant ikke noe på dette.
Jeg brygget min 1. batch med Speidel 50L i går, benyttet det korte maltrøret.
Oppskrift: Lucky Jack ølsett fra Bryggselv.

Det jeg syntes var rart, var at deler av varmeelementet ble tørrlagt mens pumpene gikk.
Hvorpå det blir en solid fordampning hver gang pumpene tar pause og vesken når de tørre delene, samt at det da også brenner seg veldig på de tørrlagte delene...er dette riktig ?
 
Du må ha mer vann i Speidelen. Husker ikke helt, men mener jeg brukte ca 27 liter. Tørrlagte elementer vil gå i stykker.
 
Hei, bruker selv kort maltrør og da starter jeg med 27 liter uansett.

Skyller med ca 3 liter og har da ca 20 liter igjen etter kok. Skal gå over til å skylle med 5 liter eller starte med 29 liter men redd for dårligere utbytte da jeg ikke blir klok på utbyttet det korte maltrøret gir..

Easybrew
 
Tror nok dere fordeler vannmengden litt feil. Jeg skyller med mye mer vann enn det der, dog litt avhengig av hva slags øl jeg lager.
 
Tror nok dere fordeler vannmengden litt feil. Jeg skyller med mye mer vann enn det der, dog litt avhengig av hva slags øl jeg lager.

Hvordan gjør du det ?

Kort maltrør i 50 speidelen så må en ha 27 l, tror ikke en kan ha så mye mindre for da vil en sirkulerer tørt element. Og bruker jeg for mye skyllevann så får jeg svært dårlig resultat. Så da bruker jeg heller mindre vann for å nå riktig og. Regnet fram til at en taper ca 12-13 % når en koker vørteren. Skal prøve å skylle med 5,5 liter neste gang så får jeg se hvor mye jeg bommer på OGen.

Jobber fremdeles med å knekke koden og å lære meg utstyret mitt å kjenne, synest også det er greit å lage mindre batcher på 50 speidelen nå før jul så jeg får mange spennende øl typer :) Sjøl om det tar omtrent samme tiden å lage 45 liter som 20 l. Setter pris på å lære fra andre med hva en gjør for perfekt resultat på 20 og 50 liter brygging på speidelen.

Easybrew
 
Nei, jeg starter vel med litt mindre vann enn jeg skal sitte igjen med etter kok, og så skyller jeg med det jeg trenger for å komme opp til det jeg skal sitte igjen med + svinn i malt og det som dampes av. Synes 3-5 liter høres litt lite ut da.
 
Tilbake
Topp