Den store restebryggtråden

HenningPP

Norbrygg-medlem
Når var sist gang du skrapte bunnen av fryserboksen etter humlerester? Eller med vilje overså den pakken med Nottingham-gjær som ligger sammen med brødgjær og ketchupposer på andre året? Eller har oversett den gjenteipede posen med 400g belgisk aromatisk kjeksmalt for 20. bryggeøkt på rad?

Jeg tror du trenger en dedikert restebryggtråd her inne på forumet - til glede, rådslaging og kanskje et lite tupp bak.

Problemet er å få det optimalt. I gamle dager var det tilgang til råvarer som var problemet. I dag, for de fleste av oss, handler det om tiden. Den er for knapp til sløses bort på å lage dårlig øl. Tanken er derfor at vi kan spørre om råd, dele erfaringer, komme med forslag osv. slik at resultatet blir bra.

Hva synes vi om det?

Her har brülosofene laget et restebrygg som ikke ble så verst: https://brulosophy.com/2022/04/14/bru-it-yourself-black-cascadian-dark-ip-ale/#more-137267
 
Nettopp hatt en slik rydding... en restepils i februar og en imperial stout i mars. Restepilsen ble en kjempeoverraskelse og heldigvis hadde jeg plotta den inn i BF så jeg kan replisere den :)
Som en konsekvens av den brygger jeg nå huspilsen med 2 forskjellige sorter pilsnermalt i gristen.
Imperialen er det selvsagt alt for tidlig å si noe om.
 
Kjempetråd! Oppskrifter og resultater kan virkelig gjøre denne tråden nyttig og spennende.
 
Tilbake
Topp