Design og eksprimentering

Hei.
etter en lang dags ferd mot natt ble jeg endelig ferdig med en "slags" Belgisk dubbel.

Jeg brukte 7 maltsorter fra sjokolade, biscuit og karamell etc. Etter en tilfeldig blanding av 2 ss sukker og 6 ss mørk sirup kom jeg endelig opp til OG 1070 som jeg hadde ønsket. Brukte Belgisk Strong ale (WL p545).
Som regel opplever jeg aktivitet etter et par timer , men fortsatt stille i kjelleren . Bøtta er tett men kan hende noen gjærtyper trenger litt mere tid på seg selv om brukt gjærstarter ?
Som sagt jeg er fortsatt i eksprimenteringsalderen :)

I går så jeg en ganske inspirerende intervju om å designe egne oppskrifter. I den forbindelsen har jeg noen sp.smål som håper å få svar på .

Jeg tenkte å lage endel småbrygg for eksprimentering og læring av råstoffer .
Om man lager et brygg på 1-2 liter . Vil det bli like lang gjæringstid og flasking som 20 liter brygg ?
Jeg tenkte bruke samme type tørrgjær til disse bryggene.

Når man vil øke OG . Hva ville du anbefallt. ? Ris, mais, ekstrakt , sukker, Sirup etc .

Hvordan regulerer du ph verdi på vørter ? Vannet her var 6 ph og ferdig vørter lå også på 6. Brukte Weyermann Sauermalt, men liten endring der. Ser at flere bruker ph regulator, men er det et kjemisk eller naturprodukt ?

Ellers er jeg veldig glad om noen har ulike tips og råd når det gjelder eksprimentering , læring om råstoffer og metoder for design av oppskrift.


På forhånd takk :)
 
Jeg vet Basic Brewing er veldig fan av å brygge "one gallon"-batcher til ekspresidentering. Har ikke hørt de si noe om forskjell i gjæringen hvertfall. Jeg flasket i går (endelig!) en 5l APA, som viste seg å bli 2,5 l ferdig vørter. Føltes veldig kjedelig ut å jobbe så mye for så lite. :p men som ekspresidentering er det ypperlig. Hvilket intervju var det du så på? Har du link? :)
 
Tilbake
Topp