Diverse nybegynnerspørsmål

Hei! Jeg er ny på forumet, men har lest litt rundt om her en stund.

Jeg har brygget 2 ølsett før å ha lest artikkelen dere har om "bedre instrukser". Kan si at bryggene ble ikke alt for bra, men det ble drukket opp alikevel med hjelp av noen tørste venner.

Vil prøve noen fler Øl sett før jeg går over til mere avansert brygging, og til jeg har fått tak i alt utstyr jeg trenger.

Så tenkte jeg å sette et øl med instruksene deres. Jeg kjøpte Coopers bitter og litt malt-ekstrakt.
Var nøye med å sterilisere alt utsyr og vann jeg brukte. kokte ikke vørteren mere enn 15 minutt..
Så kjølte jeg ned vørteren ned til gjærings temp, rehydrerte gjæret(brukte gjæret som var med i ølsettet) og satte det i en kjeller som var 16 grader litt regulerende opp og ned. Heller endel under 16 grader nå på denne tiden av sommeren.
Det har nå stått til gjæring en stund.

Så over til problemene!
Gjæringen stoppet, på 1012(12 på oechslevekten, er usikker på hvordan man leser av helt riktig)
Så jeg leste litt på forumet her om lignende tilfeller, og fant ut at jeg kunne tilsette en gjærings pakke til for å få fart på sakene igjen.
Gjærlåsen begynte å ploppe igjen. Etter noen dager stoppet det igjen! Oechslevekten er fortsatt på 1012 og jeg begynner å lure på hva som er feil.

Kan det være gjæret som var med i ølsettene som ikke er beregnet for å stå så kaldt?
Er det kanskje ferdig? Når jeg brukte sukker istede for ekstrakt malt kom begge bryggene på 2-5 grader på oechslevekten, kan det være at det blir et annet resultat når man bruker ekstrakt malt?

Takker og bukker for svar.

Hilsen Tom-Håkon!
 
En FG (final gravity, den siste oechslemålingen man tar) på 1012 høres helt riktig ut. Maltekstrakt er mindre gjærbart enn vanlig sukker (typisk ca. 75 % utgjæring for ekstrakt i forhold til 100 % for farin), og derfor vil du ende med en noe høyere oechslemåling. Som en tommelfingerregel, men bare en tommelfingerregel, kan man si at øl gjerne gjærer ned til en oechsleverdi som er 1/4 av den opprinnelige. Om du har nådd ned mot 2-5 ved bruk av sukker, vil jeg tippe ølene har vært relativt tynne i smaken.

Jg tror mao. at du egentlig ikke har et problem, snarere at du har fikset et! :)
 
Velkommen  :biersmile:

Må bare si meg enig med gahr, tror du vill få ett  mye bedre resultat nå enn når du brygget med sukker.
 
Takk for svar!
Så det du sier nå er at ølet mitt er ferdig?
Oechslevekten, man bruker jo 4 siffer. Har skjønt at 1012 er 12 gram over 1kg per liter væske, har jeg skjønt det rett? Så det er derfor man sier 1012 feks da når jeg har lest oechslevekten til første streket over 10 som er da 12..

Beklager for at jeg må ha alt inn med teskje men grubler ganske masse på dette og har søkt endel på google men har ikke fått et skikkelig svar som har fått meg til å ropa "Aha!"

Stemmer at det ølet med sukker istedet for malt-ekstrakt ble tynt.
 
Du oppgir verdien rett. 1012, 1.012 eller 12 er vanlige måter å si det samme på. Oechslevekten måler tetthet ved en spesifikk temperatur (som regel 20 C). 1012 betyr, som du sier, at tettheten er 1,012 ganger vannets ved den gitte temperaturen.
 
Hei.

Velkommen til forumet!  :)

Ett strek over 1010 er vanligvis 1012, ja. De vektene jeg har vært borte i er delt inn i "hopp" på 2 grader per strek. Det vil si at at vekta flyter ett strek høyere enn 1010 (1010 er synlig over veska, samt ett strek til).

Et lite tips er å kontrolere vekta i vann på 20°C. Den skal da vise 1000. Dersom den ikke gjør det, og de fleste vektene er vel noe feil, bør du legge til/ trekke fra avviket når du måler OG og FG. Vi har flere vekter som ble kassert pga. unormale avvik, ei på langt over 10 grader  :eek: .

MVH
Børge
 
Noen oechslevekter måler i hopp på 2 grader, andre (som alle mine) på 1 grad. Som Beant sier, er kalibrering viktig.
 
Da fikk jeg endelig svar på det jeg lurte på!  :skitbra:

Da skal jeg tappe ølet for å så sette et nytt igjen men helt etter oppskriften deres denne gangen, når jeg får råvarene jeg bestilte på petit-agentur!
Og leke meg litt med kalibrering av oechselvekten, for å få det helt rett.

Takk for all hjelp !  :)
Kjempe messig forum med raske og fine svar, ros til dere.

mvh Tom-Håkon
 
Tilbake
Topp